המצלמה שנמחקה, האבן שנשכחה והמומחה שחיפש בגוגל: כך הפך האישום ברצח תהילה נגר ז"ל להריגה

מחדלי החקירה שהובילו לעסקת הטיעון המקוממת נחשפים • המשטרה הותירה בשטח, במשך שבועיים, את האבן ששימשה להרג • הג'יפ שבו נסעו השניים לא נגרר, והסרט שבמצלמתו נמחק • המומחה שהביאה התביעה - חיפש את הדגם של הג'יפ בגוגל • כרוניקה של עסקת טיעון ידועה מראש

פינוי גופתה של תהילה נגר מזירת הרצח, או ההריגה , צילום: צילום: גיל אליהו - ג'יני

מאחורי סערת הרגשות שהציפה היום (שלישי) את כתלי בית משפט המחוזי בנצרת, עומדת עסקת הטיעון שאושרה על ידי בית המשפט, ועל בסיסה הורשע ריאד רושרוש בהריגה במקום ברצח של תהילה נגר. סנגוריו של רושרוש טענו כי הסיבה להסדר נעוצה במחדלי חקירה חמורים, והיעדר ראיות ישירות לביצוע הרצח.

 

גופתה של תהילה נגר נמצאה ב-20 בדצמבר 2016 עם סימני אלימות קשים, בסמוך למושבה מגדל, ליד טבריה. בינואר 2017 הגישה הפרקליטות כתב אישום נגד ראיד רושרוש, שהיה בן זוגה של הנרצחת במשך שנתיים. לפי כתב האישום, במהלך תקופה זו הוא הפך אותה לשפחה, התעלל בה, השפיל אותה ואף איים כי אם תספר על מעלליו - יפרסם ברבים תמונות אינטימיות שלה.

 

לפי עובדות כתב האישום, בליל הרצח נסעו השניים בג'יפ בכביש 90, שם תקף אותה רושרוש וגרם למותה. "הוא דחף את המנוחה לשיחים בחניון, שם חנק אותה בגרונה והוסיף לחבוט בה בחוזקה בפניה וגרם לה לדימום רב עד שאיבדה את ההכרה", נכתב בכתב האישום. "אז, גרר הנאשם את המנוחה לצדו הצפוני של החניון, שם הטיח בראשה אבן שפה במשקל של כ-30 ק"ג, רוצץ את גולגולתה וגרם למותה".

 

מלבד הגופה עצמה, הראייה המרכזית בכל תיק רצח הוא הכלי שבאמצעותו בוצע הרצח. במקרה הזה כלי הרצח היה אבן השפה באמצעותה רושרוש רוצץ את גולגולתה של נגר. לפי כתב האישום המקורי שהוגש נגדו בגין רצח, מעבדה ניידת הגיעה לזירה וחוקרי המשטרה אספו ממצאים מהשטח. "אבל דווקא הראייה החשובה ביותר", אומרת תמי אולמן, שייצגה את רושרוש ביחד עם עורכי הדין שמוליק ברזאני, שאדי סרוגי וסימי כהן, לא נאספה ממנה מיד כנדרש במקרים כאלה. "המשטרה הגיעה לזירה, הצטלמה עם האבן, אבל הותירה אותה בשטח שבועיים תמימים, זאת בשעה שהם היו צריכים לקחת אותה מיד לבדיקה במעבדה לזיהוי פלילי", טוענת עו"ד אולמן.

 

עם מציאת גופתה של נגר בשעות הבוקר, יצאה המשטרה לביתו של רושרוש במרר במטרה לעוצרו. כשהגיעה לביתו מצאה את אמו מכבסת את בגדיו, שעל פי החשד היו מגואלים בדם, אולם חשד זה לא אושש שכן לא נמצאו על בגדיו כתמי דם. החוקרים גם לא מצאו רכב בחניית המשפחה וגילו רק מאוחר יותר כי רושרוש נסע ברכב הטויוטה המשפחתי לעבודתו, אולם הג'יפ בו נסע עם תהילה ז"ל בליל הרצח, לא היה בחנייה. המשטרה ערכה סריקות לאיתור הג'יפ, ומצאה אותו בפאתי הכפר. למרות שבחקירתו טען רושרוש כי נגר מעולם לא דיממה בתוך רכבו, מצאו החוקרים כתמי דם השייכים לה ברכבו. יתרה מכך, כתמי דם שלה נמצאו גם מתחת לשטיח של הנהג.

תהילה נגר ז"ל // צילום: באדיבות המשפחה

 

אחד המחדלים הגדולים בחקירת הרצח, הוא עניין המצלמה בג'יפ של רושרוש. בג'יפ הייתה מותקנת מצלמה שתיעדה ככל הנראה את הנסיעה האחרונה של תהילה נגר ז"ל, זמן קצר לפני שנרצחה. "ראייה כזאת", אומרת עו"ד אולמן, "הייתה יכולה להיות המשמעותית ביותר להרשעתו ברצח, אבל בשל מחדלי החקירה צילומים אלו נגרסו".

 

"ברגע שהמשטרה תפסה את הרכב, היא הייתה צריכה לעצור את הצילום ולאסוף מהמצלמה את התיעוד שהיה בה" אומרת אולמן. "אבל לא רק שהיא לא עשתה זאת, היא גם לא גררה את הרכב, אלא נסעה אתו לתחנה. ברגע שנוסעים עם הרכב, הצילום הישן נמחק".

 

חלק מהראיות שחיזקו את האישום ברצח התבססו על צילומים רבים ממצלמות אבטחה שתיעדו לכאורה את נתיב נסיעתם של רושרוש ותהילה ז"ל בליל הרצח. מצלמות אבטחה בקיבוץ גינוסר תיעדו את רכבו של רושרוש נכנס לקיבוץ לאסוף אותה, ומצלמות אבטחה בטבריה תיעדו את השניים מוציאים כסף מכספומט בעיר. מצלמות אבטחה באחד מבתי המושבה מגדל קלטה את רכבו עוצר בסמוך לזירת הרצח, כאשר דמות יוצאת מהצד של הנהג, ובהמשך מזהה תנועה בין השיחים. הרכב עזב את המקום במהירות, ורבע שעה בלבד אח"כ נקלט הג'יפ במצלמת האבטחה בחניית ביתו במרר.

 

אבל גם כאן, כשהיה נראה כי המשטרה והפרקליטות מחזיקות בראיות חזקות, הצליחו סנגוריו להטיל ספק בקשר בינם לבין מרשם. "המומחה שהביאו לבית המשפט טען שהרכב של רושרוש היה בזירה, זאת בשעה שהוא היה בפאתי הכפר בו הוא מתגורר. מעבר לכך, הסתבר שלצורך זיהוי הרכב שנראה במצלמות האבטחה הוא הסתמך על נתונים שהוא מצא בחיפוש בגוגל", סיפרה עו"ד אולמן. "הוא רצה להגיד שהרכב שנראה במצלמות האבטחה הוא הג'יפ של רושרוש, אבל כששאלנו אותו על פי מה הוא החליט שמדובר בדגם הזה, הוא ענה לנו: אני גלשתי בגוגל. מכאן אי אפשר היה כבר לתת לעדות שלו משקל".

 

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: עובדתית, בימ״ש המחוזי הרשיע את הנאשם בהריגתה של תהילה נגר ז"ל לאחר שהודה במעשה. זאת, בזכות חקירה נחושה של המשטרה שהובילה לפענוח המקרה, למעצר החשוד בתוך זמן קצר ובהמשך לכתב אישום חמור נגדו שהוגש ע״י הפרקליטות.  במהלך החקירה בוצעו מגוון פעולות חקירה בכדי להגיע לחקר האמת ולמצות את הדין עם הנאשם. בסיומה של החקירה המורכבת שנוהלה במשטרה ולוותה לכל אורכה על ידי הפרקליטות, הוגש כתב אישום חמור כנגד החשוד. במסגרת הסדר הטיעון שהתבסס על התשתית הראייתית הקיימת - בימ״ש החליט להרשיע את הנאשם בהריגה ובכוונת הפרקליטות לבקש את עונש המקסימום בגין עבירה זו".

 

מפרקליטות מחוז צפון נמסר: "בית המשפט המחוזי בנצרת הרשיע לפני זמן קצר  את הנאשם ראאד רושרוש לאחר שהודה בהריגת המנוחה תהילה נגר ז"ל במסגרת הסדר טיעון. שיקולי המדינה בהגעה להסדר טיעון היו שקוליים ראייתיים בלבד. מחובתה של התביעה לבחון את המצב הראייתי בכל שלב במהלך המשפט, וכך נעשה במקרה זה. בשל שיקולים שונים, ובהם שיקולים של צנעת הפרט, לא נוכל לפרט יותר. חשוב להדגיש כי הנאשם הודה היום בעבירת הריגה ובעבירות נוספות, והמדינה תבקש עונש חמור של 20 שנות מאסר בפועל מאחורי סורג ובריח".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר