כמה עולה לנו לרוץ?

אלפי ישראלים מתכוננים כבר חודשים ליריית הפתיחה של מרתון סמסונג ת"א שתישמע בחודש הקרוב • אילו הכנות הן חובה ומה בגדר מותרות?

צילום: גדעון מרקוביץ' // מרתון ת"א 2017

דומה לפוליטיקה, לאהוב ריצה זה חיידק. יש מי שתאחז בהם פלצות רק מהמחשבה להתעורר לפני השמש בקיפאון של פברואר, להתייצב עם עוד עשרות אלפי אנשים ולשעוט קדימה כמו עדר שוורים זועמים בספרד - ועוד לשלם על זה כסף; ויש את אלו שממש מחכים, בכיליון רגליים, לכל פירור של מרתון, מרוץ - יו ניים איט, בישראל או במקום אחר בעולם. 

מדף שלם בארון לריצה 

בדיוק בעוד שבוע, ב־22 בפברואר, כ־40 אלף איש - 80 אלף רגליים - ישתתפו במרתון סמסונג תל אביב המי יודע כמה. עוד לפני שיספיקו להסדיר את הנשימה, ייערך אירוע דומה גם  בירושלים (הו, העליות!) בעוד כחודש, ועל חו"ל עוד לא דיברנו בכלל. 

רבים מהם מתכוננים במשך חודשים לאותו בוקר שישי. לא בכל יום רצים 42 קילומטר, או חצי מכך, ואפילו לא עשרה קילומטר (המקצים האחרים). זה דורש אימונים, מוטיבציה, וכן, גם כסף. אף על פי שרבים סבורים שריצה היא לא תחביב יקר - נעליים טובות, בגדי ספורט שיש בבית, ופארק נורמלי לרוץ בו - בפועל, רץ ממוצע משקיע הרבה יותר. ציוד, הדרכה טובה, גאדג'טים שקשה להבין איך הסתדרת בלעדיהם קודם, וכמובן - דמי הרשמה למרוצים עצמם. 

"קהילת הרצים בישראל מונה כ־6,000 משתתפים בקטגוריות מרתון", מאבחן עופר פדן, מנכ"ל חברת מרתון ישראל. "צריך להבין שרוב הרצים הם אחרי הכל חובבים, והציוד אינו באמת חובה", הוא מודה. "יחד עם זאת, כשתחביב תופס מקום כל כך משמעותי בחיים, נלווית לזה אופנה שלמה של בגדים, ונעלי ריצה שמתאימות לסוג הריצה - אם זה בכביש, בשטח או שילוב של שניהם. יש אקססוריז אופנתיים כמו גרבי לחץ, שרוולונים, מצחיות, 'באפים' ועוד פריטים שגם נוחים וגם מצטלמים נהדר. בפן המקצועי יותר, שעון ריצה ורצועות דופק עוזרים לדעת מה מצבך מבחינת הכושר והשיפור ביכולות, וגם לשמור על הבריאות בתוך המאמץ. אני שומע מאנשים שרצים אצלנו שהביגוד וציוד הריצה שלהם הפכו למדף העיקרי בארון, וזה לא מפתיע אותי בכלל".

לנוכח דבריו של פדן, מספק שמעון קייזרמן, סמנכ"ל השיווק של אדידס ישראל, נתון לא מפתיע. "בחמש השנים האחרונות אנחנו רואים עלייה חדה של כ־%20 ברכישת ציוד ריצה לקראת אירועים גדולים כמו מרתון תל אביב ומרתון ירושלים. ניתן לראות את זה בעיקר באזור מרכז הארץ".

הרצים, לדבריו, קונים הכל, "מחולצות מנדפות זיעה ועד למעילים ואביזרים נלווים. אך המוצר שנרכש הכי הרבה בתקופות אלה הוא נעלי ריצה מקצועיות. יש בזה מן ההיגיון, בסופו של דבר זה המוצר שמשפיע הכי הרבה על ביצועי הריצה שלהם ומשפר אותם".

בעוד קייזרמן ופדן מדברים על התוצר, במשך השנה יש מי ששוקדים על הבגדים מאחורי הקלעים. "מעצבי המוצר שלנו שוקדים כל הזמן על מציאת פתרונות חדשניים ואופטימליים לספורטאים", מתארת רוני גינזבורג, סמנכ"לית השיווק של חברת ביגוד הספורט האמריקנית אנדר ארמור.

צילום: גדעון מרקוביץ

נעליים: כ־500 שקל

"אפשרי לעשות מרתון בתקציב לא גבוה, בביגוד שהמחירים שלו עממיים ולא לרכוש את הגאדג'טים הכי יקרים. ואפשר ללכת לכיוון של מוצרים יותר יקרים, כאלה של מותגים ידועים או שהשקיעו בטכנולוגיה. צריך למצוא את נקודת האיזון", מסביר אליאב כהן־צמח, מרתוניסט ומאמן ריצה וטריאתלון. שימו לב לזה: בשבוע הבא הוא ירוץ את המרתון ה־73 שלו, מתוך אתגר 120 המרתונים שהציב לעצמו בחייו. אין לנו מילים. 

מניסיונו הרב, יודע כהן־צמח להמליץ כיצד לבחור נעליים שמתאימות לריצה ממושכת. "כשרוכשים נעליים צריך בראש ובראשונה לעשות התאמה, לעלות על הליכון ולבדוק את תנועת הרגל. חנויות הריצה המקצועיות עושות את ההתאמות הללו", הוא מגלה. לפי אתר האינטרנט runguru.co.il, שסיפק את טווחי העלויות לכתבה זו, זוג נעליים טובות יעלה בין 300 ל־700 שקלים, ורוב האצנים רוכשים נעליים ב־500 שקלים. 

ביגוד: בעיקר פערי מחירים  

מיתוג הבגדים לריצה יוצר פערי ענק במחיריהם אבל גם באיכותם. "יש סיכוי שבגד זול יותר גורם ליותר שפשופים, ולכן צריך לבחון אותו טוב", מבהיר כהן־צמח.  

הביגוד הבסיסי המתאים הוא מכנסי ריצה מנדפי זיעה וחולצה. חולצה לא ממותגת תעלה לכם 70-40 שקלים, וחולצה ממותגת 200-120 שקלים. מכנסיים ממותגים יעלו 300-120 שקלים, ומרבית הרוכשים קונים ב־150 שקלים, בממוצע. 

מדריך ריצה? לא חייבים

"מאמן ריצה הוא לא הכרח, זה מומלץ", מאשר כהן־צמח. "באינטרנט יש הרבה תוכניות עצמאיות אם מישהו רוצה לרוץ. אפשר להוריד תוכנית שבלונית, בעיקר בתחילת הדרך. זו אופציה חינמית. כשמדובר במרתון, מומלץ לקחת מאמן ריצה, כי התוכנית השבלונית לא מתחשבת באילוצי החיים. מאמן יידע לעשות התאמות ולהסתגל למתאמן". 

שירן בוגנים היא מאמנת כושר פונקציונלי וריצה. "נכון שיש הרבה תוכניות באינטרנט", היא אומרת, "אבל ליווי מלא של מאמן הוא הרבה יותר אפקטיבי כשמדובר במרתון או חצי מרתון. יש סולם מאמצים, והמאמן יידע לווסת את העומסים לפי יכולת הרץ. הדבר מונע פציעות ומהווה הכנה טובה. בנוסף, חשוב שלמאמן תהיה נגיעה לתזונה ושהוא יידע להדריך את המתאמן מה לאכול לפני, אחרי ותוך כדי הריצות".  

חשוב אמנם, אבל יש לזה מחיר. "התשלום למאמן ריצה נע בין 250 ל־1,000 שקל בחודש", אומר כהן־צמח. "יש מאמן ששולח תוכנית אימונים במייל. נהוג לעשות מפגש פעם בשבועיים לראות שהכל בסדר, לעשות אימון יחד, מעקב קצת יותר צמוד. יש מאמנים בעלי שם שיכולים להרשות לעצמם לקחת יותר כסף, ויש מאמנים שלא פוגשים את המתאמן בכלל. המתאמן שולח משוב דופק, איך הרגיש, שאלות שעלו לו, ובהתאם המאמן עורך את התוכנית מחדש. יש מאמנים שעורכים קבוצות ריצה ונותנים להשתתף בקבוצות בתשלום סמלי או נוסף. כשמדובר בקבוצות ריצה – יש מי שצריך את החברה ואת המוטיבציה הסביבתית ובמקרה זה יבחר באופציה הזו". 

השתתפות בקבוצת ריצה תעלה לכם עד 350 שקלים בחודש, ומאמן אישי בין 200 ל־400 שקלים.  

גאדג'טים ותזונה

בוגנים: "יש אינסוף גאדג'טים נלווים לרצים. אבל הכי חשוב זה שעון שמראה מרחק, דופק וקצב, כל השאר הם פריבילגיה". כהן־צמח מסכים: "גם פה, יש שעונים שמראים דופק ומרחק ושעונים יקרים יותר שיש בהם MP3. המחירים נעים בין 800 ל־2,500 שקלים". 

לרצים יש לא מעט אביזרים משלימים כמו חגורת ריצה שאפשר לשים בתוכה בקבוק מים, ג'ל וטלפון (250-150 שקלים). כובע ריצה - 100 שקלים ומשקפי ריצה 500 שקלים בממוצע. 

מי שלא רגילים בספורט ובריצה בפרט, עשויים לתהות, ובצדק, כיצד האצנים אוכלים במהלך פעילות כל כך אינטנסיבית כמו ריצה של 42 ק"מ שנמשכת שעות. האלפים שעושים זאת כבר מכירים את הפתרון: ג'ל. כי הרי לא תעצרו לסביח באמצע. "כל ריצה של יותר משעה וחצי מצריכה ג'לים, כאשר כל ג'ל עולה עד עשרה שקלים והשימוש בהם הוא בין שניים לשישה ג'לים בממוצע בריצות ארוכות. משקאות מאבקה יעלו כ־180 שקלים לקופסה. בממוצע בהכנה למרתון מספיקות 2 קופסאות". 

מרתון בישראל ובעולם

מחיר ההשתתפות במרתון סמסונג תל אביב משתנה בהתאם למקצה ולמועד ההרשמה. מרתון מלא עולה 310 שקלים, חצי מרתון 230 שקלים, 10 ק"מ - 190 שקלים.

כהן־צמח: "בארץ הממוצע הוא 250 שקלים למרתון, וזה די סביר יחסית למחירים בעולם. יש מרתונים בעולם שיעלו 100 דולר, יש זולים כמו בודפשט שעולים 30 יורו להשתתפות, ויש את היקרים כמו מרתון ניו יורק, שעולה כ־800 דולר לאדם בלי טיסה ובלי מלון. רק הזכות לרוץ על המסלול. תוסיפו טיסה ומלון ואפשר להגיע ל־10,000 שקלים". 

הצרכים והמחירים

KINVARA 10 של סאקוני 539 שקלים// צילום: יחצ

שעון ריצה אפל־נייקי, מחיר: החל מ 1,499 

סווטשירט מנדף זיעה "סופרדריי", 499 שקלים

אוזניות "הירו אפרייז", 349 שקלים

משקפי שמש "אוקלי", 900 שקלים 

חזיית ספורט "ברוקס". צילום: ברוקס סטודיו, מחיר: 250 שקלים

טייטס לנשים "סקצ'רס", מחיר: 200 שקלים

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר