משמרות לילה מזיקות לבריאות על פי המחקר // צילום אילוסטרציה // משמרות לילה מזיקות לבריאות על פי המחקר // צילום אילוסטרציה

מחקר: משמרות לילה מזיקות לבריאות

חוקרים שבדקו רופאים בהונג קונג, שחלקם עבדו במשמרות לילה, מצאו אצלם נזק בלתי הפיך לדנ"א • נזק העלול להביא להתפרצות מחלות כמו סרטן

שנת לילה הנמשכת פחות משבע שעות עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך לדנ"א, ואף לגרום למחלת הסרטן. חוקרים שבדקו רופאים בהונג קונג, שחלקם עבדו במשמרות לילה, מצאו אצלם נזק לכרומוזומים של עד 30 אחוזים. נזקים אלה עלולים לגרום למוטציה גנטית, שתביא להתפרצות מחלות כמו סרטן. 

מן המחקר שנערך באוניברסיטת הונג קונג על 49 רופאים בשני בתי חולים מקומיים, עולה כי הימנעות משינה עלולה להקטין את היכולת של הדנ"א לתקן את עצמו. החוקרים מאמינים כי זה המחקר הראשון מסוגו שבדק את ההשפעה של חוסר שינה על הגנטיקה של מבוגרים צעירים. המחקר התמקד ברופאים ש־24 מהם היו צריכים להתאים את שעות השינה שלהם למשמרות לילה. המדענים עדיין אינם יודעים מדוע חוסר השינה גורם נזק לדנ"א.

בדרך כלל מומלץ על שבע שעות שינה בלילה. הרופאים במחקר, שהיו כוננים בבתיהם, נענו לחמש או לשש קריאות חירום בחודש, ובימים אלה עבדו משעות אחר הצהריים המאוחרות ועד לשעות הבוקר המוקדמות. בזמן המחקר המשתתפים קיבלו בין שעתיים לארבע שעות שינה, ושלושה מהם נאלצו לישון שעה אחת בלבד במהלך הלילה. שאר הרופאים לא עבדו משמרות לילה. 

בתחילת המחקר החוקרים לקחו דגימות דם מהרופאים לאחר שלושה לילות של שינה רצופה. דגימות נוספות נלקחו בבוקר, לאחר משמרת לילה, כאשר נמנעה מהם שינה. התברר, כי הנזק לדנ"א גדל ב־25 אחוזים לאחר לילה ללא שינה. אצל רופאים שעבדו במשמרות לילה, שברי הדנ"א היו גדולים ב־30 אחוזים לעומת עמיתיהם שלא עבדו בלילות.

גם התיקון העצמי של הדנ"א היה נמוך יותר אצל רופאים שלא ישנו את מספר השעות הנדרש, דבר העלול לגרום למותם של תאים בגוף. לדברי ד"ר וונג טין־צ'ון, שניהל את המחקר, תוצאות דומות יירשמו אצל עובדי משמרות ולא רק אצל רופאים. לדבריו, הוא מקווה שהמחקר יביא להגברת המודעות לחשיבות של שינה מספקת. ממצאי המחקר פורסמו במגזין הרפואי "Anaesthesia".

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו