העצמה ורודה: כל הדברים שחמקו מעיניכם בקליפ החדש של נטע

אי אפשר לנתק את הסינגל החדש מהקליפ המושקע שלו • הדימויים החבויים ב"באסה סבבה" שיגרמו לכם לראות קרנפים, מסטיקים ואת נטע עצמה באור חדש

צילום: מתוך הקליפ // נטע ברזילי

את השיר החדש של נטע ברזילי "באסה סבבה", חייבים לשמוע גם עם העיניים. הקליפ המושקע שלו עמוס בדימויים חזקים ונחבאים, שמעצימים את המשמעות של הטקסט בכל פריים.

ידוע זה מכבר ש"אלוהים נמצא בפרטים הקטנים", ואנחנו כאן בשביל לעשות את עבודת הקודש, שלא תפספסו חלילה אף פרט משמעותי. בכל זאת, הקליפ הישראלי היקר בהיסטוריה, ואחד השירים המשמעותיים של התקופה.

קרנף ורוד

הדימוי הראשון ששועט לעבר הצופה הוא כמובן הקרנף הוורוד הענק, שנטע הופכת אליו במהלך השיר. נטע בעצמה כבר התייחסה לבחירה בקרנף וסיפרה על כך שהיא קיבלה הרבה מאוד ביקורת מאז התפרסמה וגולשים רבים לעגו לה בשל משקלה. זוכת האירוויזיון לא נשארה חייבת, לקחה את שם הגנאי "קרנף" ונכסה אותו לעצמה, ככינוי מעצים של יצור מופלא עם עור עבה שלא פוחד מביקורת.

התקיפה התקשורתית סביב נטע מאז זכייתה לא התמקדה רק במשקלה, אלא גם בעובדה שהיא ישראלית. ארגונים אנטי ישראלים רודפים אותה שוב ושוב וגורמים לביטול הופעותיה בעולם ואף הפריעו למהלך השתתפותה בקדם האירוויזיון הצרפתי. גם במקרה זה הדימוי הקרנפי מתחבר באופן מדויק למתרחש במציאות, שכן גם ישראל נתפשת בעייני חלקים נרחבים ככוחנית ומאיימת, אבל כמו הקרנף הוורוד של נטע, שחושף את אחוריו השופעים בתנועות טוורקינג שובבות בסוף הקליפ - ישראל חזקה מהביקורת. אגב, בניגוד גמור לדימויו, הקרנף היא חיה צמחונית ושקטה.

ישנן עוד שתי נקודות מעניינות ששווה להתייחס אליהן לגבי הקרנף הוורוד. הראשונה מצויה בעובדה שקרנף היא חיה שנפוצה בעיקר ביבשת אפריקה וזה מתחבר לילדות של נטע עצמה, שגדלה בניגריה. חיזוק לטיעון הזה אפשר לשמוע בתחילת השיר, כאשר השירה מזכירה מאוד שיר שבטי אפריקאי. הנקודה השנייה היא, שמאמצע שנות ה-70, קרנף בצבע לבנדר הוא אחד הסמלים של הקהילה הגאה. החיה נבחרה בדיוק מאותן סיבות שנטע בחרה בה - מאחר שמדובר בחיה עדינה ואינטליגנטית שאיננה מובנת כראוי, וכמו שרואים בקליפ - היא גם יודעת לתקוף כשצריך. 


צמחונית ועדינה, אבל גם יודעת לתקוף כשצריך. עטיפת הסינגל "באסה סבבה" // עיצוב: חן מכבי, צילום: דניאל קמינסקי

משחקי וידיאו

כאשר מקשיבים ל"TOY" בגרסת הקליפ הרשמי שלו' מוטח בעור התוף של המאזין בשניות האחרונות סאונד של משחק מחשב שמסתיים, סאונד שנעדר בסופו של דבר מהמופע החי באירוויזיון. במעין סוג של קריצה מוזיקלית, יוצרי השיר פתחו את השיר "באסה סבבה" בסאונד של פתיח במשחק מחשב ומופיע על המסך הכיתוב "משחק חדש". יוצרי השיר ידעו היטב שהשיר הזה הולך להימדד בפרמטרים של השיר זוכה האירוויזיון לאחר כמעט שנה של המתנה, ובחרו בתבונה רבה להתייחס להשוואה המתבקשת כבר מהתווים הראשונים. ההצהרה שמדובר במשחק חדש לגמרי מקבלת ביטוי מעשי ככל שהשיר מתקדם.


משחק חדש לגמרי

הראש של נטע

המכונית של נטע בוקעת מחנייה תת קרקעית בצורת הראש של נטע, אבל אין מדובר בדימוי מקרי, שכן הראש הזה הוא העתק מדויק של המראה שלה בהופעה שלה באירוויזיון, עם דגש על התספורת הבלתי נשכחת. 51 שניות לתוך השיר, הסצנה הזאת מרמזת לצופה בעדינות של קרנף ורוד, שנטע כבר יוצאת לדרך חדשה, אבל שלא תשכחו לרגע מה היא עשתה על הבמה הגדולה בעולם, כן?


הדמות האייקונית יוצאת לדרך חדשה

ילדות משחקות במחשב

במהלך השנה האחרונה נטע הבינה היטב שהיא איננה רק זמרת, אלא גם מודל חיקוי לבנות רבות והיא לוקחת את התפקיד הזה ברצינות רבה. לכן היא ויתרה על קמפיין לחברת אופנה שלא מציעה גם מידות גדולות לנשים, והיא נאבקת יום יום בתופעה של בודי שיימינג. הבנות הצעירות שמופיעות בשיר הן אלה שמפעילות למעשה את הדמות של נטע במשחק המחשב. כך, באמצעות דימוי פשוט לכאורה, נטע מראה לקהל המעריצות שלה שהן הכוח שמעודד אותה להמשיך לפעול.


הכוח בידיים שלהן

קפיצות בקליפ

אפשר להיות בטוחים שאין שום סיכוי שקליפ כה מושקע ויקר ישוחרר לרשת עם אין ספור קפיצות מפוקסלות במהלכו, אלמלא הן מביעות מסר או משרתות את הקליפ באופן אמנותי. הקפיצות הרבות שמופיעות בסרטון מתכתבות עם סדרות מסוג "מראה שחורה", שעושות שימוש תדיר באפקט הזה. מדובר למעשה במעין רפרוף של עשירית השנייה, אבל הוא מספיק בשביל לגרום לצופה לחוש שמשהו איננו כשורה ולתת לו תזכורת שהמדיום שבו הוא נמצא הוא לא טבעי. האסוציאציה ל"מראה שחורה" העתידנית, שמדגימה בדרכים רבות את הנזק שנגרם לכולנו בגלל טכנולוגיה, הולמת ביותר את המסר של השיר, שמתייחס לקלות שבה אנחנו משמיצים אדם אחר בקלות פושעת, בזמן שאנו מסתתרים בנוחות מאחורי מסך ומקלדת.


בקליפ שעולה מיליון שקלים, אין קפיצות סתם

מסטיק

המסטיק הוא דימוי לכוח נשי. אם לנסח זאת בעדינות, הוא מרמז על הכוח שטמון באנטומיה הנשית באופן שאפילו האמנית ג'ורג'יה אוקיף בעצמה, שנודעה בזכות דימויים ארוטיים באמצעות פרחים, לא יכלה לבטא טוב יותר. המוטיב של המסטיק חוזר שוב ושוב, עד שהעיר כולה נצבעת בחומר הוורדרד. למי שנשאר ספק לגבי כוונת המשורר, שינדוד עד סוף השיר, כאשר המנהרה שבה מבצעת נטע את החיסול הסופי של הארוס הבורח נראית כמו משהו שצולם במהלך בדיקה של צוואר הרחם. רמז נוסף לאסוציאציה הנשית של המסטיק אנו מקבלים מבזכות הרוכסנים שעוטה נטע על ראשה, הצהרה אופנתית על הכוח מאחורי הריץ' רץ'.


מה חשבתם שזה?

את הריץ', את הרץ'
 

 • הדמויות ההזויות בתולדות האירוויזיון

 • השיר שנכתב על חתונת לוסי אהריש וצחי לוי

 • הרשת בטירוף: הייתם מזהים את מדונה?

 • לא תאמינו איך נראית שרת התרבות של שבדיה

 • יש מחליפה לקורין גדעון

 • מי הדמות הוולגרית בתולדות "האח הגדול"?

 • פרצופו האמיתי של דודו פארוק

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר