"אין צורך במעצר של אנשים ללא עבר פלילי"

השופט חיים פס בביקורת חריפה על התנהלות המשטרה בנוהל מעצר חשודים • "בתיקים עם רף חומרה נמוך ביותר החשודים לא צריכים 'לבלות' לילה בתא המעצר"

"המשטרה מבצעת מעצרים מיותרים" // צילום: יהושע יוסף

שופט המעצרים בבית משפט השלום בבאר שבע חיים פס, מבקר בצורה חריפה את התנהלות המשטרה על הפזיזות בה היא נוהגת בנוהל מעצר חשודים. לדברי השופט מדובר במקרים רבים בהם אנשים נעצרים כאשר אין צורך אמיתי בכך. 

הביקורת מגיעה על רקע מעצר שבוצע הלילה (שני) של אישה ללא עבר פלילי, שעל פי החשד נכנסה לדירתו של ארוסה לשעבר ללא רשות וסירבה לצאת מהבית כשהיא דוחפת את המתלונן ומושכת בחולצתו. השופט פס הורה לשחרר את האישה שנעצרה, וכתב בהחלטתו כי זאת אינה הפעם הראשונה שהמשטרה מבצעת מעצר מיותר. 

בהחלטתו השופט מבקר באופן תקיף את התנהלות המשטרה: "יש לתמוה על התנהלות המבקשת במספר תיקים שהובאו לפניי בימים האחרונים. מדובר בתיקים שרף החומרה בהם נמוך ביותר, אנשים ללא עבר פלילי, ואין פעולות חקירה שחשופות לשיבוש, ובכל זאת מובאים האנשים לבית המשפט כאשר הם עצורים, לאחר שבילו לילה במעצר, וזאת על אף שקיימת סמכות בחוק לקצין המשטרה לשחרר אנשים אלו, בנסיבות ובמקרים המתאימים, בתנאים המתאימים למקרה". 

השופט פס הוסיף: "מעבר לפגיעה החמורה בזכויות אדם ובעובדה שחשודים 'מבלים' את הלילה במעצר ללא צורך אמיתי, הרי שמדובר ביצירת עומס קשה, שלא לצורך, הן בבית המשפט והן ברשויות שב"ס".

עו"ד נתנאל לאגמי, מנהל מחלקת המעצרים בסניגוריה הציבורית מחוז דרום, אמר ל"ישראל היום" כי מדובר בדפוס חוזר אשר פוגע בזכויות העצורים. "אנחנו רואים יום אחרי יום שמגיעים אלינו תיקים של אנשים שנעצרו, כאשר לא היה מקום לעצור את האנשים האלה, ובית המשפט כותב את זה. 

"כדי לעצור בן אדם צריכה להיות תכלית למעצר. בתיקים שרף החומרה בהם נמוך ומדובר באנשים ללא עבר פלילי אין סיבה לבצע מעצר. יש סמכות בחוק שהשוטרים חייבים להשתמש בה והם לא עושים את זה, הכי קל זה להפיל את האחריות על בית המשפט ואם יקרה משהו בית המשפט הוא זה ששחרר וזה נראה מאוד בעייתי".

עו"ד לאגמי הוסיף ואמר שמדובר בהפרה בוטה של חוק המעצרים ופגיעה באוכלוסיות מוחלשות: "יש יותר מדי מעצרים שלא לצורך ולא מקיימים את התכלית של חוק המעצרים. האנשים האלה מבלים לילה במעצר ואסור לשכוח שמעצר פוגע פגיעה מידית בחירות ובזכותו של אדם על גופו והנזקים הם ברורים, בטח שמדובר באוכלוסיות מוחלשות שמיוצגות על ידי הסנגוריה הציבורית, ביניהם הרבה מאוד אנשים הם בעלי מוגבלות נפשיות ושכליות. אנחנו פוגשים את האנשים שנעצרו והם חווים פוסט טראומה מאותה חוויית מעצר. אנחנו בסנגוריה הציבורית מנסים לפעול נגד המעצרים המיותרים ועם כל תיק שמגיע אלינו אנחנו שולחים מכתב לתחנת המשטרה, אבל הם ממשיכים בשלהם".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "אמש התקבל דיווח למשטרה אודות תקיפת אדם בידי ארוסתו לשעבר. השניים נלקחו חקירה במסגרתה נגבו עדויות מהשניים. מעדותו של החשוד עלה כי החשודה רודפת אחריו לכל מקום והפעם תוך נקיטת אלימות. לאחר פעולות חקירה רבות מצא קצין המשטרה כי יש להורות על מעצרם של השניים בהתאם לסמכויותיו. נציין כי מעצר חשודים בתום חקירה מתבצע רק בהתאם לעילות הקבועות בחוק. לא ניתן לומר שהחלטתו של הקצין הממונה בתיק זה סובלת מחוסר סבירות קיצוני ו/או שנפל פגם בהחלטת הקצין שכן בית המשפט מצא להורות על שחרורה בתנאים מגבילים. משטרת ישראל תמשיך לחקור כל מקרה ביסודיות, במקצועיות וברגישות ותבצע כל פעולת חקירה נדרשת במטרה להגיע לחקר האמת".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר