איך תזהי שהוא מיזוגיני?

איך תזהי שהגבר שמולך שונא נשים?

אחרי שיכבוש אותך הוא ישתנה לרעה באופן קיצוני • איך תדע אם אתה מיזוגין ואיך תדעי לזהות שאת בקשר עם גבר כזה?

גבר מרשים עומד בצידו השני של אולם הומה, נועץ בך מבט שאי אפשר להתחמק ממנו. את מרכינה לרגע את ראשך והוא כבר עומד מולך במלוא הדרו, ליבך פועם בחוזקה כשעיניו מביטות בך בהערצה ובתשוקה, כאילו את האישה היחידה ביקום ורק לך הוא חיכה כל השנים. 

הכריזמה, שאותה עוטה הגבר כגלימה, רחוקה מלהיות גלימה של נסיך אלא יותר של דר ג'קל ומיסטר הייד. אחרי שיכבוש אותך הוא ישנה את התנהגותו באופן קיצוני, החל בהתקפות סמויות שמתבטאות בהשפלה ובביקורת הרסנית ועד איומים ישירים. 

איך תזהי גבר מיזוגין? 

מיזו - פירושו לשנוא, גינה - פירושה אישה, וזהו מונח ביוונית שפירושו "שנאת נשים". אותו גבר יאופיין בקשת התנהגויות פוגעניות כלפי האישה, כשלרוב הוא לא מודע שהוא פוגע ואף מרגיש מאוים וכעוס למרות סבלה.

מערכת יחסים עם גבר כזה תעמיד אותך במצב תמידי של רכבת הרים, מאחר שהוא יעבור ללא כל התראה מהתנהגות מקסימה להתפרצויות זעם. מכיוון שהוא אומן הפיתוי והסיפורים, את תשכנעי את עצמך שהוא סתם מצוברח או שכנראה היית לא בסדר. 

הוא מצידו יודע לגרום לך להיות תלויה בו רגשית וכלכלית, או נותן לך להרגיש שאת מצילה אותו ממשהו בעזרת אהבתך (ולפעמים גם כספך). כך תיפלי למלכודת ממכרת ברומן עם המיזוגין ותסכימי לספוג דברים קשים,

הוא יתבדח על חשבונך, יבקר אותך, יעיר הערות מעליבות בפומבי. הוא יקבע איך תחיי ותתנהגי, יזלזל בדעותייך, רגשותייך והישגייך. המיזוגין קנאי ורכושני באופן קיצוני. הוא ידרוש סקס או ימנע אותו, ישלוט ולא יתחשב בהנאתך, ייתן מעט וירצה לקבל הרבה ולרוב יבגוד בך. 

כשאינך משביעה את רצונו הוא יצעק, יאיים, יפחיד, יתכנס בשתיקה רועמת או יהיה אלים פיזית ותמיד יאשים אותך במריבות שלכם. שימי לב האם את "הולכת על ביצים" לידו? חושבת פעמיים לפני שאת פונה אליו? מוותרת על עיסוקיך, מכרייך ואפילו משפחתך? האם את מרגישה חסרת ערך לידו?

גבר החלומות הזה יכול פתאום להיעלם בלי לסיים את הקשר, ואז גם לצוץ אחרי כמה חודשים עם עוד סיפור שיפתה אותך לחזור אליו.

לרוב הוא יבגוד בך // צילום: GETTY

למה הם מתנהגים כך?

גברים אלו נהפכו לכאלה עקב כעס שהצטבר מטראומת ילדות. חיקוי האב, שבעצמו היה מיזוגין, ואם פסיבית שלא הגנה על הילד ועל עצמה מתוקפנות האב עלול ליצור כעס כלפי נשים. ילד שגדל עם אם חונקת או דמות נשית אחרת בדמות אחות או מורה, באמצעות השגחה ושליטה מופרזים, לעיתים תוך כדי התעללויות ועונשים רבים. גם אם מזניחה, הדוחה את בנה בקרירות, באיפוק ובחוסר מתן אהבה, תשומת לב ומענה לצרכיו יביאו לשנאת נשים.

זיכרונות כואבים אלו אם לא טופלו, נטמעו בתת המודע ומשפיעים על חלקים במוח האחראיים לרגשות ולקבלת החלטות. הרצון הלא מודע בהווה לקחת שליטה על אישה ו"לנקום" על העוול שנעשה לו הופך אותו למיזוגין. לכן יעשה כל שביכולתו על מנת להרגיש חזק וייתן לאישה להרגיש שהיא לא שווה כלום. 

מה גורם לנשים להימשך לגברים מיזוגינים?

ילדה שספגה יחס שלילי מהוריה, מאמינה שהיא רעה, לא שווה ולא אהובה, עלולה להימשך לגבר שיגרום לה לחוש את אותו הדבר. כמו כן, ילדה שחוותה אב רודן ואם פסיבית, עלולה להזדהות עם האם ולשחזר זוגיות דומה. 

היעדר אהבת אב תגרום לילדה בבגרותה לעשות הכל כדי להשיג אהבה מגבר, גם אם זה במחיר כבד של התעללות.

זוגות הסובלים ממערכת יחסים כזו שואפים לתקן את ילדותם, אך הדרך של שחזור זוגיות קשה רק תביא דור נוסף של ילדים כאובים. חשוב לאזור אומץ ולבוא לטיפול כדי לשבור את המעגל הדורי הזה.

הכותבת היא מטפלת משפחתית-זוגית ומגשרת, מרצה ומנחת קבוצות. לפרטים לחצו כאן 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו