160 אלף הרוגים, רעב המוני ומגפות: האם מלחמת האזרחים בתימן בדרך לסיום?

בעוד שמיליונים במדינה בסכנת רעב ואלפים כבר גוועו, שיחות השלום בין החות'ים לממשלה הביאו אתמול להפסקת הלחימה בעיר חודיידה • האם השקט השברירי יישמר או שהאלימות תציף שוב את תימן? • מבט אל הסיבות מאחורי המלחמה ההרסנית והניסיונות לאחות את הקרע הסוני-שיעי

לוחמים חות'ים בבירה צנעא // צילום: רויטרס // לוחמים חות'ים בבירה צנעא // צילום: רויטרס

מלחמת האזרחים המדממת בתימן המתחוללת במדינה משנת 2015 כבר גבתה את חייהם של למעלה משמונים אלף בני אדם, ומאות אלפים נוספים נמצאים בסכנה של מוות מכולרה או מרעב. 

על הרע העגום הזה נכנסה הפסקת האש בעיר הנמל חודיידה לתקופה - הישג ראשון לשיחות השלום שמתנהלות בין המורדים החות'ים, הנאמנים לאיראן, לממשלתו של סאלח האדי, המכובה על ידי סעודיה ומדינות המפרץ, בבירה השוודית שטוקהולם. 

עוד בנושא: 

ארגון צדקה מעריך: 85 אלף ילדים מתו מרעב בתימן

המלחמה בתימן: ארה"ב תפסיק לתדלק מטוסים סעודיים

קרבות בתימן: המלחמה של סעודיה מול איראן

מלחמה נשכחת מתחוללת בתימן

המלחמה בתימן: מטוס ריגול איראני הופל

על אף ההכרזה על הפסקת אש, שלושה אזרחים נהרגו מהפגזות בעיר מאז הבוקר, בעיר הנמל שהפכה לשדה קרב עקוב מדם בין כוחות הממשלה והצבא הסעודי למורדים החות'ים. דיווח מהעיר משעות צהריים קבע כי הלחימה ברובה הגדול הפסיקה, וכי הכוחות הלוחמים נסוגו לעמדותיהם.

לחימה בעיר חודיידה בתימן // צילום: רויטרס

הפסקת האש התאפשרה לאחר סבב מתוח של שיחות בין נציגי החות'ים ונציגי הממשלה התימנית, שנמשך למעלה משבוע. מדובר בשיחות הישירות הראשונות שהתנהלו בין הצדדים מאז פרתה מלחמת האזרחים במדינה בשנת 2015.

במסגרת השיחות הביעו המורדים החות'ים את רצונם להקים ממשלת אחדות לאומית במדינה בהשתתפות כל הגורמים הלוחמים, סונים ושיעים כאחד. כעת המחלוקת בין הצדדים הוא מי ינהיג את הממשלה החדשה.

רעב, מגפות ומצור

בחודש שעבר דיווח ארגון "הצילו את הילדים" הבינלאומי כי אלף ילדים תימנים מתחת לגיל חמש מתו בשנים החולפות, כתוצאה מתת-תזונה במדינה שסועת הקרבות.

הארגון טען כי מספרים מדויקים אינם בנמצא, בשל קריסתה המוחלטת של מערכת הבריאות במדינה, שבה מתנהלת מלחמת אזרחים אכזרית בשלוש השנים האחרונות, וכי מותם של אלפי ילדים אינו מדווח כלל. 

ארגון "הצילו את הילדים", שחשף את הפרטים המזעזעים על ממדי הרעב במדינה, טוען כי מיליוני בני אדם במדינה נמצאים במצב של תת-תזונה, בשל המצור שמטילה ערב הסעודית ובנות בריתה, ועקב מחירי המזון המאמירים במדינה, בגלל קריסת המטבע המקומי.

ילד תימני הסובל מתת תזונה // צילום: רויטרס

על פי דו"ח של האו"ם, שפורסם בחודש שעבר, 14 מיליון בני אדם במדינה ההררית והענייה נמצאים בסכנה מיידית של רעב ו-1.2 מיליון בני אדם נפגעו מהתפרצות הכולרה במדינה, שנגרמה מקריסת תשתיות הבריאות.  

על פי הנתונים, 6,800 אזרחים נהרגו בלחימה במדינה, רבים מהם מהפצצות אוויריות שמבצע חיל האוויר הסעודי ובעלי בריתו. בחודש אוגוסט נהרגו 45 ילדים בהפצצה אווירית של חיל האוויר הסעודי על אוטובוס שהסיע אותם למחנה קיץ. 

ערב הסעודית ומנהיגות המורדים הח'ותים, הנתמכים על ידי איראן, הסכימו באופן עקרוני להפסקת אש ולשיחות שלום על עתידה של המדינה, אך הלחימה בחלקים רבים מהמדינה נמשכת והגעת סיוע הומניטרי למדינה מתעכבת במקרים רבים. 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר