איך תדעו אם זו סתם פריחה או מחלה כרונית שלא תעבור מעצמה?

סביר להניח שלא שמעתם על אורטיקריה, אבל מחלת העור המטרידה הזו פוגעת ב-1% מהאוכלוסייה ופוגעת קשות באיכות החיים. איך תדעו אם אתם סובלים ממנה?

התפרצות של פריחה על העור היא משהו שמצליח להבהיל את רובנו כל פעם מחדש. התופעה המאוד נפוצה הזו – שמלווה לרוב בגירודים או נפיחות מקומית – זכתה לכינוי העממי "פריחה", אף שרופאי עור משתמשים במונחים מקצועיים שונים. צבען של פריחות הוא בדרך כלל ורוד-אדום, אבל קיימים חריגים רבים, ומשך הפריחה תלוי בגורם שחולל אותה, כשפריחה אלרגית למשל כנראה תחלוף כמה ימים לאחר החשיפה לחומר שגרם לה. ישנן פריחות שילוו בנפיחויות ובתסמינים קלים, ובמקרים אחרים יש סכנה והרס הדרגתי של העור המייצר שינויים כרוניים. חשוב לזכור שלרוב, פריחה אינה מהווה מחלה בפני עצמה, אלא תסמין לעשרות רבות של מחלות ומצבים רפואיים שונים.


במקרים רבים, אחד הגורמים לפריחות הוא דווקא מצב נפשי. סטרס גדול, מתח, פוסט טראומה, ושינויים רגשיים נוספים, בהחלט עשויים להשפיע ולעורר גם אלרגיות ומחלות עור שונות. מצבי לחץ ומתח עלולים לעורר מחלות עור חדשות או להחמיר מצבים קיימים – דבר שיש לקחת בחשבון בשלבי האבחון והטיפול.


אורטיקריה, אילוסטרציה: shutterstock

אילוסטרציה: shutterstock



אורטיקריה או אלרגיה?


אורטיקריה, או בשמה בארצנו חרלת או סרפדת, הוא כינוייה של פריחה המתבטאת לרוב בהופעה פתאומית ולא צפויה של נגעים מורמים אדומים ומגרדים על פני העור. כ-20% מהאוכלוסייה לוקים באורטיקריה בשלב כלשהו בחייהם, ובקרב נשים שכיחות המחלה גבוהה יותר.


הסובלים מהמחלה יעידו כי הנגעים על עורם מתפתחים בתוך דקות, מלווים בגרד ונעלמים לרוב כעבור שעות מבלי להותיר סימן, אך גם נודדים ממקום למקום בגוף. במחצית מהמקרים מתלווה לפריחה נפיחות תת-עורית, בעיקר של העפעפיים או של השפתיים.


ישנם שני סוגים שונים למחלה, הנקבעים לפי משך התפרצותה. אורטיקריה אקוטית נעלמת תוך שעות עד ימים ולכל היותר שישה שבועות, ונפוצה יותר בקרב ילדים וצעירים. מנגד, כשמסתכלים על אורטיקריה כרונית מבחינים בהתקפים חוזרים ונשנים אשר משכם עולה על 6 שבועות, לרוב בקרב נשים בנות 20-40, ובמרבית המקרים ההתפרצות ספונטנית ומקורה אינו ידוע. אורטיקריה אקוטית עלולה להיגרם מאלרגיה למזון, תרופה או מגע עם חומר מסוים (אבקת כביסה למשל). לעומת זאת, אורטיקריה כרונית קשורה לרוב למכלול בעיות פנימיות, ולאו דווקא לאלרגיה הנובעת מגורם חיצוני.


אורטיקריה, אילוסטרציה: shutterstock

אילוסטרציה: shutterstock



למה חשוב להבחין בין מקרים של אלרגיות ופריחות שגרתיות ולבין מקרים של אורטיקריה?


"אורטיקריה היא מחלה שאינה מסכנת חיים, אבל בהחלט פוגעת אנושות באיכות החיים", מסבירה פרופ' ננסי אגמון, מנהלת היחידה לאימונולוגיה קלינית ואלרגיה בבי"ח תל השומר. "אורטיקריה אקוטית היא תגובה כזו שלא דורשת טיפול, לעומת אורטיקריה כרונית, שלמעשה היא תופעה אוטואימונית. 1% מהאוכלוסייה סובל מהמחלה הזו, וחולים כאלה צריכים לקבל טיפול כרוני".


"היום יש טיפולים מצוינים, תרופתיים וביולוגיים, שיכולים להכניס את המחלה להפוגה", היא מדגישה. "אין שום סיבה לחיות עם הסבל".


במקרים רבים קיים קושי לאבחן בין אורטיקריה לאלרגיה רגילה, ולכן חולים רבים אינם מטופלים בהתאם. וחבל, שכן יש לא מעט אפשרויות שמסייעות בריסון הופעת הנגעים האלו, שמורידים משמעותית את איכות החיים ופוגמים בהתנהלותם התקנית. החל מתרופות אנטי אלרגניות ועד לטיפול בסטרואידים, ישנם כיום טיפולים שנועדו למתן את המחלה, כמו גם להוריד את החולים מהתלות בסטרואידים ולהעניק להם איכות חיים מרבית.


אם גם אתם חושדים שאתם סובלים מפריחה לא שגרתית ונשנית, שעלולה להתגלות כאורטיקריה, מומלץ לגשת לרופא עור שיאבחן את מצבכם. יתכן שהפתרון לבעיה שלכם נמצא הרבה יותר קרוב ממה שחשבתם.




הכתבה פורסמה לראשונה באתר onlife

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר