היזם ואיש העסקים אילון מאסק, בעלי חברת טסלה, אישר כי קרן ההון הריבונית של סעודיה הציעה לקנות את כל מניות החברה הנסחרות בבורסה, בשווי של 420 דולר למניה, לאחר שבשבוע שעבר הודיע בחשבון הטוויטר שלו כי הוא שוקל להפוך את חברת טסלה לפרטית, וכי קיים מימון.
בהודעה ארוכה ומפורטת בבלוג הרשמי של חברת טסלה, מאסק אישר כי סעודיה פנתה אליו "פעמים רבות" בנוגע לקנייתה של החברה והפיכתה לפרטית, וסיפר כי הוא נפגש איתם בחודש שעבר וקיבל את הרושם שיש להם את ההון הדרוש לרכישת המניות.
מאסק סיפר על התהליך בבלוג: "כפי שהודעתי ביום שלישי האחרון, אני שוקל להפוך את חברת טסלה לפרטית. אני מאמין שהמהלך יכול להיות טוב לבעלי המניות שלנו, לאפשר לחברה לפעול במיטבה, ולקדם את המשימה שלנו להאיץ את המעבר לאנרגיה בת קיימא.
מה קרה עד עכשיו? בשני באוגוסט הודעתי לדירקטוריון החברה שברצוני להפוך את החברה לפרטית, וכי יש ביכולתי לעשות את המהלך, במחיר של 420 דולר למניה – 20% מעל לערך המניה הקיים, שעמדה על 350 דולר. מאז ההכרזה, ערך המנייה זינק ב-16%.
לאחר פגישה ראשונית של הדירקטוריון החיצוני, בה דנו בהצעתי, הסברתי לחבר המנהלים מדוע זה אינטרס ארוך טווח של טסלה. בסוף הפגישה הוסכם שהצעד הבא הוא להושיט יד לחלק מבעלי המניות הגדולים של החברה, שהיו המשקיעים הגדולים ביותר שלנו במשך השנים, שהאמינו בנו כשאף אחד אחר לא האמין, והם המאמינים הגדולים ביותר בעתיד שלנו.
מדוע פרסמתי הודעה פומבית? היה לי ברור שהדבר הנכון לעשות הוא להודיע על כוונותיי בפומבי, על מנת שלא ליידע רק את המשקיעים הגדולים שלנו אלא את כל המשקיעים באותו הזמן.
טסלה תהפוך לחברה פרטית? אולם תצוגה של החברה בוושינגטון // צילום: AFP
למה אמרתי שהמימון מובטח? קרן ההון של סעודיה פנתה אליי פעמים רבות בנוגע להפיכת טסלה לפרטית. הם נפגשו איתי לראשונה בשנת 2017 בגלל הצורך החשוב שלהם לגוון ולא להשקיע רק בנפט. לאחר מכן הם קיימו איתי פגישות נוספות על מנת להתקדם עם העסקה. ברור כי לקרן הריבונות הסעודית יש את ההון הנדרש לביצוע עסקה כזאת.
הסעודים רכשו לאחרונה כמעט 5% ממניות טסלה דרך השווקים הציבוריים, והם הושיטו יד לפגישה נוספת. נפגשו ב-31 ביולי, ובמהלך הפגישה מנכ"ל הקרן הביע צער שלא המשכתי הלאה בעבר עם העסקה איתם, והביע בתוקף את תמיכתו במימון העסקה הפרטית. בשלב זה הבנתי שאין צורך במקבלי החלטות אחרים, ושהם להוטים להמשיך. עזבתי את הפגישה בידיעה שבלי שום ספק אפשר לסגור איתם את העסקה, ושזה רק עניין של הנעת התהליך, לכן התייחסתי למימון כמובטח", כך כתב מאסק.
מאסק רוצה להפוך את חברת המכוניות החשמליות והאוטונומיות שלו לפרטית, כדי להימנע מהפרעות, לדבריו. למאסק היו בחודשים האחרונים חיכוכים לא מעטים עם משקיעים ואנליסטים, בחלק מהמקרים אף התייחס אליהם כ-"משעממים", וכינה את השאלות שלהם "טיפשיות".
מאסק למעשה מתכוון לקנות את מניות החברה הנסחרות בבורסה, תמורת מחיר גבוה משמעותית מעל מחיר השוק, 420 דולר למניה וכ-20 אחוזים מעל שווי המסחר בה, מה שיביא את שווי החברה ל-70 מיליארד דולר.
מאסק פרסם את ההודעה בבלוג כנראה מכיוון שהצהרתו הקודמת יצרה בעיה, והנציבות לניירות ערך פתחה בחקירה בעניין המימון המובטח. על חברות הנסחרות בבורסה קיימות מגבלות, והצהרה מטעמה חייבת להיות אמיתית, ואם מאחוריה אין ממש, מאסק מסתכן בהפרת התקנות של נציבות הסחר בניירות ערך האמריקנית (SEC) ובעבירה על החוק.
את הסטורי שלנו כבר בדקתם היום? הצטרפו כאן לאינסטגרם של ישראל היום
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו