ביטול חתונה: אפשר לתבוע את בן הזוג?

"לא חשבתי שתלכי ממני"... הבריזו לכם לפני החופה? מצב לא נעים בכלל עבור חתן או כלה מיועדים • הנה מה שחשוב לדעת

כלה // צילום: Getty Images

נטישה של בן או בת זוג רגע לפני החופה היא אירוע שגורר המון אכזבה. מלבד עוגמת הנפש המובנת, ייתכן שלאחר שהקדשתם לאירוע לא מעט מזמנכם וכספכם תיוותרו עם שאלות רבות לגבי הדרך בה עליכם להגיב ולהתנהל. אלו התשובות למי שנתקבל בסיטואציה הקשה וחושב שמגיעים לו הסברים ואולי גם פיצויים.

בן הזוג שלי ביטל את החתונה - האם אני יכולה לתבוע אותו על הפרת הבטחה?

עוד בטרם החתונה, כאשר זוג מכריז על אירוסיו ומתחיל עם הכנות החתונה, מתקיימת הבטחת נישואין בין הצדדים. עילת הפרת הבטחת נישואין מעוגנת בחוק, והיא מסוג התביעות שאינן אהודות ביותר על בית המשפט, מאחר והיא מנסה לכפות את דיני החוזים על יחסים שבינו לבינה. יחד עם זאת, הפסיקה מתייחסת להבטחת נישואין כאל חוזה מחייב לכל דבר ועניין. המשפט הישראלי קובע כי הבטחת נישואין היא חוזה מחייב, שנוצר אם הצדדים התכוונו ליצור ביניהם מערכת יחסים משפטית מחייבת. 

כלה // צילום: Getty Images

חובת ההוכחה - עליך

מאחר ולא כל אמירה בדבר כוונה עתידית יש בה משום התחייבות משפטית, יש לבחון את התנהגות הצדדים, את טיב הקשר ואת תוכן ההבטחה. בתי המשפט יקבלו תביעות מסוג זה כל עוד קיימת אינדיקציה ממשית וברורה לקיומה של הבטחת נישואין, כדוגמת קביעת מועד לנישואין, הכנות לקראת היום הגדול, מסיבת אירוסין ועוד. לא די בטענה כי הייתה הבטחה שהופרה, על הצד התובע להוכיח כי אכן הצד האחר התחייב לנישואין. בהנחה שאכן הייתה הבטחה שכזו יש לבחון האם היא הפכה לחוזה מחייב בין הצדדים? אם התשובה לשתי השאלות חיובית, בית המשפט יבחן האם החוזה הופר. 

פיצוי כספי בגין עוגמת נפש

בניגוד לחוזה רגיל שמופר, ואותו ניתן לאכוף, במקרה של ביטול חתונה, לא ניתן לקיים את החתונה בניגוד לרצון הצד השני. לכן, הצד הנפגע שמחליט לתבוע, ייאלץ להסתפק בפיצויים כספיים אם יזכה. תביעת פיצויים בגין הפרת הבטחת נישואין הינה תביעה נזיקית, הטוענת לפיצוי בגין עוגמת נפש שנגרמה למי מהצדדים, עקב הפרת ההבטחה לבוא בברית הנישואין. על מנת לזכות בתביעה שכזו, על הצד התובע להוכיח כי הצד האחר הביע הסכמה מלאה בנוגע לנישואין וכי הצדדים החלו בהכנות לקראת החתונה. 

כאשר נגרם נזק בשל הפרת ההתחייבות, בית המשפט יפסוק פיצוי מתאים, ונטייתו תהיה לתת משקל רב יותר לנזקים הממוניים, כגון הוצאות החתונה. בדרך כלל, בתי המשפט פוסקים סכומים שאינם גבוהים בשל החשש שאנשים יתחתנו גם אם אינם רוצים, רק כדי שלא ייתבעו ויחויבו בפיצויים גבוהים.

ניתן לתבוע על הנזקים הממוניים וכן על עוגמת הנפש, ההשפלה והבושה. במידה והתובעת היא אישה, ביכולתה לתבוע גם על הפגיעה בסיכוייה להתחתן וללדת. לפי הפסיקה, במיוחד כאשר מדובר בהפרת חוזה המצוי בתחום חיי הרגש והאינטימיות, הנזק הנפשי הנגרם כתוצאה מהפרת הבטחת הנישואין עשוי ברוב המקרים להיות הנזק העיקרי והראוי ביותר לפיצוי. כאשר הוכחה הפרת הבטחת נישואין, אין טעם שיצדיק שלא לפסוק לנפגע ההפרה פיצוי הולם, אם הוכיח שחווה סבל, עוגמת נפש וצער.

חתן // צילום: Getty Images

יש חשיבות לסיבת הביטול

לנסיבות ביטול החתונה יש משמעות לעילת התביעה. יש לבדוק מהי עילת הביטול והאם ישנה הצדקה לביטול. האם התגלה פגם בכריתת החוזה שהצדיק את ביטולו? לדוגמה, אם התגלה שאחד מן הצדדים שרוי בחובות כבדים ולא סיפר על כך לצד השני, אם אחד מהצדדים חולה במחלה כלשהי והצד השני לא ידע על כך, או אם נתגלתה בגידה ונוצר חוסר אמון טרם החתונה, וכדומה. אם הנסיבות מוצדקות סביר להניח שהתביעה תתקבל, גם אם הייתה הסכמה מלאה בין הצדדים להתחתן טרם הגילוי שהוביל לביטול החתונה. 

מה עושים עם הכסף שכבר בוזבז? 

ישנם מקרים בהם הצד המבטל הוא זה שיספוג את הקנסות ותשלום ההוצאות בגין הביטול. ישנם מקרים בהם הצדדים יחליטו להתחלק בתשלום ההוצאות והקנסות שווה בשווה, וישנם מקרים מורכבים יותר בהם אף אחד מהצדדים לא מוכן לשאת בתשלומים הנדרשים, וכל צד מגלגל את האשמה לפתחו של האחר. אם לא הצלחתם להגיע לפשרה ביניכם ללא התערבות משפטית, גם לא עם מגשר מוסמך, והצד הנפגע אינו מוכן לשאת בעול ההוצאות כלל, כדאי לחשוב על צעד משפטי להשבת הכסף שכבר בוזבז. 

הכותבת הינה בעלת משרד עצמאי העוסק בדיני משפחה, ירושות וצוואות 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר