איש "עוצבות המבצע" מכוון את נשקו לעבר יהודיה בברית המועצות // איש "עוצבות המבצע" מכוון את נשקו לעבר יהודיה בברית המועצות

גרמניה: רוצחי בורות הירי עומדים לדין

חיילי האס.אס רצחו מאות אלפי יהודים בירי במזרח אירופה • כעת, באיחור של יותר מ-70 שנה, שלושה מהם עומדים לדין בגרמניה

צדק מאוחר: תובעים גרמניים חוקרים חשוד לשעבר בחוליית ההרג הממונעת של הצורר אדולף היטלר על מעורבותו במעשי טבח במלחמת העולם השנייה, שבוצעו על ידי יחידת ה"איינזצגרופן" ("עוצבות המבצע"), ששימשו גורם מרכזי בהשמדת יהודי אירופה בתקופת מלחמת העולם השניה, ד"ל). זאת, כחלק ממאמץ מתמשך להביא לדין נאצים לשעבר. כך מדווחת סוכנות הידיעות AP.

אין מדובר בהחלטה נקודתית, כי אם בתהליך שבא לכדי מימוש; מדובר במקרה השלישי שנפתח בגרמניה בחודשים האחרונים, המכוון לאנשים שהחשד כלפיהם הינו כי שירתו בארבעת "עוצבות המבצע" שפעלו בשטחי ברית המועצות. 

כל השלושה - שאותרו על ידי מרכז ויזנטל ונחשפו בתקשורת הגרמנית- נחקרים על רקע שינוי במדיניות ההעמדה של פושעים נאצים בגרמניה שאושרה לאחרונה על ידי בית המשפט הפלילי העליון במדינה, לפיה מי שעזר למנגנון הריגה הנאצי יכול להיות מורשע בסיוע לרצח המוני, וזאת גם במידה ולא ניתן לקשור אותו למוות הספציפי.

בפועל, החקירה האחרונה מתמקדת בווילהלם קרל פרידריך הופמייסטר, בן 95, רוטנפיהרר לשעבר, (שווה ערך לרב-טוראי), שנחשד כמי ששירת באחת "מחטיבות המוות" שפעלה באוקראינה.

"מילאו תפקיד קריטי בביצוע האידיאולוגיה הנאצית"

שני החשודים הנוספים הינם קורט גוסדק (94) והרברט ואהלר (95)  שהשתתפו בטבח ההמוני בבאבי יאר (בו רצחו הנאצים בין 100-150 אלף איש החל מ 29 בספטמבר 1941 , מרביתם יהודים - כ 50 אלף ). 

"הרחבת איפיון ההליך המשפטי ביחס לשיתוף הפעולה בין שומרי מחנות המוות לאייזצגרופן מעלה את האפשרות לגל חדש של חקירות", מסביר ד"ר אפרים זורוף, "צייד הנאצים הראשי" במכון ויזנטל בירושלים, שיידע את השלטונות הגרמניים במידע המשמעותי ביחס לחשודים החדשים. זורוף רואה בהחלטה הנוכחית כמשמעותית למדי ומבהיר – "הגם כי מחנות ההשמדה ומחנות הריכוז הפכו לתמונות האייקוניות של השואה, האייזנגרופן מילאו תפקיד קריטי ביותר בביצוע האידיאולוגיה הנאצית והפיתרון הסופי של רצח העם היהודי".

עוד ב- 2014 הגיש זורוף רשימה לממשלת גרמניה שכללה שמות של 80 אנשים (76 גברים וארבע נשים) ששירתו בחטיבות ההריגה הניידות שנולדו לאחר 1920 בשאיפה למצוא מי מאנשי האייזנצגרופן עודנו נותר בחיים וניתן להעמידו לדין, דבר שלא היה לעשות עד לפני עשור (אז שונתה מדיניות ההעמדה לדין). חלקם אגב, חיים כיום בבריאות טובה בגרמניה וללא חשש ביחס למעשיהם המתועבים. 

יחידות האיינזצגרופן רצחו קרוב למיליון וחצי יהודים "אויבי הרייך" בשטחים שהיו חלק מברית המועצות בשנים 1941-1943. יחידות החיסול הממונעות התקדמו אחר הצבא הפולש בחזית המזרחית וביצעו מעשי רצח בעיקר של יהודים, אך גם של נכים, חולי רוח וקומוניסטים. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו