מעיל מדבר // צילום: בן לם

לראשונה: תערוכת אופנה ישראלית לאורך השנים

מקום המדינה ועד היום: מוזיאון ישראל יציג תערוכה מקיפה על 70 שנות אופנה ישראלית על שטח תצוגה מרהיב של כ-900 מ"ר

מוזיאון ישראל בירושלים מציג לראשונה תערוכה מקיפה המוקדשת כולה לאופנה הישראלית, זאת לציון 70 שנות עצמאות למדינה. 

מדובר בתערוכה שנקראת 'מקום לאופנה: מסע בעקבות הבגד הישראלי'. התערוכה תפתח ב–13 ביוני ותסתיים בינואר 2019. 

התערוכה תכלול את מגוון הסגנונות, ההשפעות, המעצבים והבגדים שכיכבו במשך 70 שנה, החל מהעשורים שקדמו לקום המדינה ועד היום. בתערוכה יוצגו הבגדים יחד עם נופי הארץ, הקהילות והעמים עם השראה של האידאולוגיות שעיצבו את המדינה ואת תעשיית האופנה בישראל עד היום. 

בעוד שבעולם תערוכות אופנה תופסות מקום נכבד, זהו למעשה הניסיון הראשון להציג את עולם האופנה הישראלי בין כתלי מוזיאון. לדברי יוזמת התערוכה תמרה יובל ג'ונס, "התערוכה, היא פרי מחקר מקיף ועבודת אוצרות משותפת, שמתבוננת בלבוש שנוצר בישראל מסוף המאה ה-19 ועד ימינו. הבאנו את המגמות המרכזיות באופנה בישראל, את הסמליות הדתית והלאומית. שילבנו את  הלבוש המסורתי היהודי והערבי, הצגנו את האידאולוגיות השונות, הסוציאליזם מצד אחד והליברליזם מצד שני, כל אלה הם חלק מהמסע אל הבגד הישראלי, שיתפרש על שטח תצוגה מרהיב של כ-900 מ"ר במוזיאון".

ראשית שנות השישים // צילום: גברא מנדיל, באדיבות סטודיו גברא

לדברי האוצרות דייזי רקח-ג'יברה ,נגה אליאש-זלמנוביץ ואפרת אסף-שפירא, האופנה הישראלית היא חלק משמעותי בתרבות הישראלית. "בין המוצגים המככבים ניתן למצוא את מעילי המדבר העל זמניים שעיצבה פיני לייטרסדורף בין שנות ה-50 לשנות ה-70 עבור "משכית..." 

"...יש את קולקציית "הכאפיה" שעיצבה רוז'י בן יוסף בעקבות מלחמת ששת הימים, בניסיון ליצור מסר של דו קיום בין שני העמים, קולקציה שרעיונותיה נוכחים בעיצוביהם של מעצבים יהודים, פלסטינים ובינלאומיים", אמרו. 

"משי זקס", שנות ה-30 וה-40 // צילום: מוזיאון ישראל, ירושלים

בתערוכה יהיו פריטים נוסטלגיים של "אתא", החל מכובע הטמבל ובגדי העבודה המהווים השראה לדור צעיר של המעצבים  Muslin Brothers וHolyland Civilians, וניגוד לעיצובי האופנה העילית של מעצבי על כמו גדעון אוברזון, ויקטור בלאיש ואלון לבנה. "מעצבים אלו ועוד עשרות מנסחים את שפת העיצוב של האופנה הישראלית על גווניה השונים", מציינת ג'ונס. 

את התערוכה ילווה גם ספר מקיף פרי שיתוף פעולה בין בית הספר "שנקר", "סטימצקי" ומוזיאון ישראל וכולל עשרות צילומים של פריטים, צילומי אופנה של צלמי האופנה המובילים בארץ, חומרים ארכיוניים ומאמרים כולם מפנים זרקור בגאווה על אופנה שנוצרה בישראל במהלך השנים.  

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו