"יהודייה הסגירה את אנה פרנק"

ספר חדש טוען: אנס ואן דייק אחראית להסגרה • לאחר המלחמה הוצאה להורג בעקבות שיתוף פעולה • מוזיאון אנה פרנק: שמה כבר הועלה בעבר, אין "אקדח מעשן"

אנה פרנק // צילום: איי.אף.פי // אנה פרנק // צילום: איי.אף.פי

האם אנה פרנק ומשפחתה הוסגרו לנאצים על ידי אישה יהודייה, שהיתה משתפת פעולה של הנאצים? 

עד היום לא ברור איך הנאצים עלו על דירת המסתור של פרנק ושבעה נוספים על גדת התעלה פרינסנגראכט באמסטרדם, אף שנערכו מחקרים שונים בעניין. 

בספר חדש, פרי עטו של בן של אחד מפעילי המחתרת ההולנדית נגד הכיבוש הנאצי, עולה האפשרות שדווקא יהודייה ושמה אנס ואן דייק היא האחראית. 

בכתבה ב"גרדיאן" מספר מחבר הספר ג'רארד קרמר כי אביו היה למעשה אב הבית של בניין שאכלס משרדים של בכירים במשטר הכיבוש הנאצי. בספר נכתב כי לאחר שוואן דייק נעצרה בשנת 1943, האב שם לב שהיא נהגה לפקוד באופן תדיר את הבניין בהסוואה. היא גם היתה משתמשת בטלפונים שם, ובשנת 1944 שמע אותה מנהלת שיחה במשרדים הנאציים בבניין על אודות האזור שבו התחבאה אנה פרנק. 

לא ברור אם ואן דייק אכן היתה המקור שחשף את המחבוא של משפחת פרנק, אך בסוף המלחמה היא הוצאה להורג לאחר שהואשמה בשיתוף פעולה עם הנאצים שהוביל להסגרת 145 איש, ובהם אחיה ומשפחתו. שמה כבר הוזכר בעבר כמסגירה פוטנציאלית של פרנק, אך הדבר מעולם לא הוכח. 

גם המוזיאון שמנציח את זכרה של אנה פרנק באמסטרדם בבניין ההיסטורי, "בית אנה פרנק", חקר כיוון זה, לצד הרשויות ההולנדיות, אך שום דבר לא הוביל למסקנה חד־משמעית. בעקבות פרסום הספר מסרה דוברת המוזיאון כי חוקריו היו בקשר עם קרמר, אך הספר לא הוביל לפריצת דרך. 

בשנה שעברה החליט סוכן FBI לשעבר לפתוח בעצמו בבדיקה נוספת יחד עם מומחים לזיהוי פלילי תוך שימוש בטכניקות מודרניות. 

בשנת 2016 פרסם המוזיאון מחקר חדש, שהעלה את האפשרות שפרנק כלל לא הוסגרה אלא נעצרה כחלק מפשיטה בלתי קשורה על בניין שבו התחבאה יחד עם שבעה נוספים. על פי אותו מחקר, ייתכן ששירותי הביטחון הגיעו לבניין כחלק מפשיטה על קבוצה שעסקה בזיוף תלושי מזון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר