ארדואן: "נשקול את יחסינו הכלכליים עם ישראל"

בעקבות חרם שהטיל הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי על סחורות ישראליות, נשיא טורקיה הודיע כי גם טורקיה תשקול את ביטול הקשרים המסחריים עם המדינה

צילום: אי.אף.פי // ישתתף בחרם? ארדואן

האם טורקיה בדרך לביטול קשריה הכלכליים עם ישראל? נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן אמר הלילה (שלישי), עם סיום כנס של הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי, כי בעקבות החרם שהטיל הארגון על סחורות המיוצרות ומיוצאות בישראל, גם טורקיה תשקול את ביטול קשריה המסחריים עם ישראל.

משמעות הדברים היא, באם יצאו אל הפועל, כי טורקיה תבטל למעשה את הסכם הסחר בין המדינות, צעד נוסף בדרך לניתוק כל החוטים המקשרים בין ירושלים לאנקרה. 

בנוסף לביטול הקשרים, ציין ארדואן את קריאת הארגון לשלוח כוחות או"ם לרצועת עזה, כפי שכך נעשה בעבר במלחמת האזרחים במדינות שהרכיבו את יוגוסלביה, ואמר כי כמו בקוסובו וכמו בבוסניה חיילי או"ם יגנו על הפלסטינים ו"נראה את הישראלים יורים על חיילים של האו"ם סביב רצועת עזה".

המפגש ה-57 של הארגון לשיתוף פעולה אסלאמי היה מפגש חירום שנערך ב-18 לחודש, בעקבות העימותים של הפלסטינים, בהובלת חמאס, עם לוחמי צה"ל בגבול רצועת עזה. עימות במסגרתו נהרגו למעלה מ-50 מחבלים ופורעים שניסו לחצות את הגבול ולפגוע ביישובי עוטף עזה.

אחרי העימות הצבאי, ארדואן הנחשב לאחד מפטרוני חמאס, תקף בחריפות את ישראל ואף הורה על החזרת השגריר הטורקי להתייעצויות באנקרה ועל גירוש השגריר הישראלי מהמדינה תוך השפלתו בשדה התעופה. 

כך או כך למרות הפעילות הטורקית התוקפנית, אמרה סגנית שר החוץ ציפי חוטובלי הבוקר לרשת ב' כי "ישראל תשמור על קשריה עם טורקיה, שהיא מדינה חשובה ומרכזית באזור ושלישראל יש קשרים כלכליים ענפים איתה", אולם כעת נראה כי קשרים אלו עומדים בפני סיום, לפחות כך מתבטא ארדואן לפני הבחירות.

עם זאת, מומחים להיסטוריה והמדיניות הטורקית אמרו לישראל היום בשבוע שעבר כי "ארדואן משתמש במדיניותו כלפי ישראל כדרך להשיג קולות בבחירות הקרבות ולא בטוח שיממש את איומיו אחרי". לכן יש לחכות ולראות בפועל כיצד יתנהג הסולטן הטורקי אחרי יום הבחירות ביוני.

 

תוקף את טראפ וארה"ב

בשיחה עם העיתונאים תקף ארדואן את מדיניות ארה"ב והנשיא טראמפ בסוריה, ואף קבע כי ההצהרות של הנשיא האמריקני אינן עקביות בכל הנוגע לתמיכה במורדים הסורים.

בנוסף לכך, תקף ארדואן את הטענות האמריקניות שהושמעו באוזני מנהיג מפלגת האופוזצייה במדינה, בכל הקשור לדרישת ארדואן כי ארה"ב תסגיר את מנהיג האופוזיצייה הגולה פתהוללה גולן. המקור האמריקני קבע כי בקשת ההסגרה הטורקית לא רצינית ובנויה על גזרי עיתונים. ארדואן זעם על השיחה עם מנהיג האופוזציה וקבע כי הבקשה מתבססת על חומר משפטי אמיתי.

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר