אושר בכנסת: נשים בהיריון לא יעמדו בתור

הכנסת אישרה בקריאה טרומית הצעת חוק לפיה נשים בהיריון לא יצטרכו לעמוד בתורים • בנוסף, עצמאיות יוכלו לעבוד בעבודה חלקית בזמן ההיריון

צילום: Getty Images // תור (אילוסטרציה)

הכנסת מתגייסת לטובת נשים בהיריון. מליאת הכנסת אישרה פה אחד בקריאה טרומית הצעת חוק עליה חתומים מספר חברי כנסת, לפיה נשים בהיריון לא יצטרכו לעמוד בתור בשרות ציבורי. מדובר בפטור מתור לנשים בהיריון בכל מקום שבו ניתן שירות לפי תור.

כלומר, נשים בהיריון לא יצטרכו לעמוד בתור בסניפי הבנקים, בסניפי הדואר, בתור לקופאיות בסופרים, במרכזי קניות ובקניונים, בתחנות אוטובוסים וברכבות וברכבת הקלה, בכניסה לבתי קולנוע, במסעדות ובבתי קפה. עם זאת, נותן השירות יוכל לבקש מכול אישה להציג מסמך רפואי להוכחת ההיריון.

עוד מוצע בהצעת החוק, להרחיב את ההגדרה של "שירות ציבורי" כשירות שניתן בידי אדם לציבור הרחב או לחלק בלתי מסוים מהציבור או שירות שניתן בידי רשות ציבורית. בדברי ההסבר נכתב כי נשים בהיריון נאלצות להמתין זמן רב בתורים ארוכים ומייגעים במרכולים, בחנויות, בבתי מרקחת ובדואר. צריך לתת לנשים בהיריון את הכבוד הראוי ולהקל עליהן".

עד כה, השירות לנשים בהיריון ניתן בהתנדבות, כשמיום חקיקת החוק, השירות לנשים בהיריון יינתן לפי חוק. בנוסף, מליאת הכנסת אישרה פה אחד בקריאה טרומית  את הצעות החוק של חברת הכנסת אורלי לוי אבקסיס וח"כ אילת נחמיאס ורבין, שיאפשרו לנשים שהן עובדות עצמאיות במשך שנה לפחות בעסק זעיר או קטן לעבוד בעסקן או במשלח ידן עד 40 שעות בחודש בתקופת הלידה וההורות שלהן, מבלי שיאבדו את זכאותן לדמי לידה.

כיום חוק הביטוח הלאומי אוסר על נשים לעבוד בזמן חופשת הלידה, כ-10% מהנשים העובדות הן עצמאיות שאינן יכולות לעמוד באיסור הגורף נוכח החובה שלהן לדאוג לפעולות שוטפות, הכרוכות בניהול עסק כמו תשלום משכורות, תשלום שכר דירה ואף לעתים לפתור בעיות נוספות.

במטרה לסייע לאותן נשים עצמאיות בעלות עסקים, מוצע לאפשר לנשים אלו לעבוד כ-40 שעות חודשיות, המהווה פחות מרבע אחוז ממשרה מלאה, ובכך לאפשר הגדלה של שיעור הנשים העצמאיות ולעודד יציאת נשים לשוק העבודה העצמאי ללא חשש לגורל העסק במידה וייכנסו להיריון ולאפשר להן להמשיך ולהפעיל את עסקן גם במהלך חופשת הלידה, בלי לאבד את זכאותן לדמי לידה.

העדכונים הכי חמים ישירות לנייד: בואו לעקוב אחרינו גם בערוץ הטלגרם החדש שלנו!

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר