דו"ח המבקר: יותר רוכבי אופניים חשמליים - מספר הנפגעים מזנק

אין חינוך, אין אכיפה וספירת הנפגעים עולה משנה לשנה • תשעה בני אדם נהרגו משימוש באופניים וכלים דו-גלגליים חשמליים ב-2016 • מבקר המדינה, יוסף שפירא: ליקויים חמורים בהסדרת השימוש באופניים חשמליים

צילום (ארכיון): אורן בן חקון

מספר האופניים החשמליים והקורקינטים החשמליים הנעים ברחבי הארץ עולה מדי שנה. על פי נתוני היבואנים ורשות המיסים, קרוב ל-200 אלף כלים מסוג זה נמכרו בשנים האחרונות לציבור ומספר הנפגעים מזנק בהתאם: אלפים נפצעו בחמש השנים האחרונות ובשנת 2016 לבדה נספרו תשעה הרוגים.

למרות שהרשויות החלו באכיפה ועל אף שהרשות הלאומית פתחה בקמפיין לחבישת קסדה, דו"ח מבקר המדינה, יוסף שפירא, שפורסם היום (שלישי) קובע כי "עולה תמונה מדאיגה המעידה על טיפול לקוי של משרדי הממשלה והרשויות המקומיות בנושא האופניים והכלים הדו גלגליים החשמליים בפרט" ומעיר כי קיימים ליקויים בהסדרת השימוש בכלים הדו גלגליים".

הנתונים על פי אגף התנועה של משטרת ישראל. יש לציין כי עפ"י נתוני המרכז הלאומי לחקר הטראומה, מספר הפצועים זינק בכמעט פי שלושה מ-2013 עד 2016

פער בדיווח על הנפגעים

על פי דו"ח המבקר, קיים פער ניכר בין נתוני המשטרה לבין נתוני המרכז הלאומי לחקר הטראומה בנוגע למספר הפצועים בתאונות שבהן מעורבים אופניים וכלים דו גלגליים חשמליים. בעוד שעל פי המשטרה מספר הפצועים בשנים 2013 עד 2016 היה 2,151, על פי המרכז הלאומי לחקר טראומה מספר הפצועים עמד על 7,852, דהיינו פער של כ-365 אחוז.

מבקר המדינה יוסף שפירא // צילום: אורן בן חקון

"נוכח הפער הגדול בין הנתונים שבידי המשטרה לבין נתוני המרכז הלאומי לחקר הטראומה עולה חשש כי הדבר עלול להשפיע על קביעת מדיניותה והיערכותה בכל הנוגע לאכיפה ולמאבק בתאונות הדרכים", מעיר המבקר.

66 דו"חות בשנתיים

המבקר קבע בדו"ח כי משרד התחבורה לא פעל להאריך את תוקפן של תקנות התעבורה שקבעו הוראות שונות לגבי השימוש באופניים חשמליים, לרבות גיל הרוכב. בעקבות כך, הוא מעיר, נוצר מצב אבסורדי שבמשך כשלוש שנים התאפשר יבוא חוקי של הכלים הדו גלגליים החשמליים - אולם השימוש בהם היה בלתי חוקי. רק בשנת 2014 תוקנו התקנות והוסדר השימוש בכלי הרכב הדו גלגליים החשמליים. 

בשנים 2013 ו-2014, כך כותב המבקר, מיעטה המשטרה מאוד באכיפה כלפי רוכבי אופניים וכלים דו גלגליים חשמליים, ורשמה לרוכבים 66 דו"חות בלבד. בשנת 2015, ובייחוד בשנת 2016, חל גידול חד במספר הדוחות שהיא רשמה לרוכבים אלה, והם הסתכמו ב-12,356 בשנים אלו. 

מספר ההרוגים זינק // צילום: אורן בן חקון

לפי המבקר, מאז ינואר 2016 לא קיים משרד התחבורה מבצעי פיקוח ואכיפה, פרט לפיקוח השוטף על חלקי החילוף בחנויות המחזיקות ברישיון סחר. עודו נכתב בדו"ח כי נוכח חילוקי דעות בין משרד הכלכלה למשרד התחבורה בדבר סמכויות הפיקוח על ייבוא ושיווק של אופניים חשמליים, הפיקוח בעניין זה הוא חלקי וחנויות עלולות למכור אופניים חשמליים שאינם עומדים בתקן - ובכך לסכן את הציבור.

מחוץ לתוכנית הלימודים 

לאחר תיקון תקנות התעבורה בשנת 2014 ובשנת 2016  פרסם משרד החינוך, הנחיות מפורטות הנוגעות ליישום התקנות בבתי הספר בנושא הרכיבה על כלים דו-גלגליים חשמליים והסיכונים הטמונים בה. אולם המשרד לא בדק אם בתי הספר יישמו את הנחיותיו ואם התלמידים נחשפו לנושא.

משרד החינוך לא חִייב לשלב את לימוד נושא הרכיבה על אופניים חשמליים במסגרת "תוכנית חינוך לזהירות ולבטיחות בדרכים", שנלמדה בכיתות ט' בשנת הלימודים התשע"ז (2016 עד 2017). בשל כך, תוכנית זו נלמדה רק במספר מועט מאוד של כיתות ט' - כ-8% מכלל כיתות.

משנת 2014 לא גיבשה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מדיניות כוללת בנושא הגברת הבטיחות בקרב רוכבי האופניים והכלים הדו גלגליים החשמליים, אף שקידומן וקיומן של פעילויות הסברה כדי להגביר את מודעות הציבור לנושא הבטיחות בדרכים הוא אחד מתפקידיה העיקריים, ואף שחלק מתקציבה מיועד, בין היתר, לחינוך ולהסברה.

תגובות

משרד התחבורה: "המשרד הסדיר את כל נושא התקינה, הרכיבה והבטיחות של אופניים וקורקינטים חשמליים, בתקנות מפורטות שאושרו בוועדת הכלכלה של הכנסת ופורסמו בכל אמצעי התקשורת. האחריות על אכיפת תקנות הקשורות לאופניים ולקורקינטים חשמליים, כמו בכל שאר כלי הרכב, מוטלת על משטרת ישראל. במטרה לסייע למשטרת ישראל באכיפת התקנות, יזם משרד התחבורה, את הרחבת סמכויות האכיפה גם לפקחי הרשויות המקומיות. משרד התחבורה פעל להעלאת גיל הרכיבה לגיל 16, כמקובל במדינות אירופה. כיוון שבגיל זה הרוכבים המחזיקים בתעודות זהות, וניתן יהיה לבצע אכיפה כנגדם. יצוין כי בשנים האחרונות נערכו מבצעים רבים כנגד בתי עסק שמכרו אופניים וקורקינטים חשמליים בלתי חוקיים. במסגרת המבצע הוחרמו מאות כלים חשמליים, האסורים בשימוש. בקרוב צפויים להתבצע מבצעים נוספים נגד בתי העסק המשווקים אופניים וקורקינטים חשמליים שאינם עומדים בתקן הישראלי.

"באשר לנושא רישוי אופניים, יצוין כי מדיניות משרד התחבורה תואמת לחלוטין את התקינה האירופאית. באירופה לא קיימת חובת רישוי ורישום לאופניים חשמליים. חיוב רוכבי אופניים ברישיון נהיגה לא יביא להגברת הבטיחות. ההצעה נבחנה מספר פעמים בדיונים מקצועיים במשרד ובכנסת, והתברר כי היא עלולה אף להביא להרס הענף.

"בנוסף, משרד התחבורה מקדם בימים אלה תכנית מהפכנית, להקמת רשת מטרופולינית של אוטוסטרדות לאופניים, בגוש דן. התוכנית מציעה לראשונה לציבור הרחב, רשת מהירה, רציפה ובטוחה של שבילי אופניים, בין מרכזי הערים לאזורי התעסוקה, במטרופולין תל אביב. בשלב הראשון, יוקמו 10 אוטוסטרדות אופניים, בסטנדרט גבוה, באורך כולל של כ-150 קילומטרים".

המשטרה מסרה תשובה למבקר כבר בעת עריכת הדוח ומסרה כי "באפריל 2017 הכין אגף התנועה רשימה מעודכנת הנותנת ביטוי למדיניות החדשה שבה מושם דגש ניכר באכיפת החוק נגד עברייני תנועה המבצעים עבירות מסכנות חיים ועבירות בריונות. סל העבירות הנוגע לאופניים חשמליים ואופניים גדל מ-42 ל-64 עבירות".

לאחר פרסום הדו"ח הגיבו במשטרה ואמרו כי: "חלק מהמאבק המתמשך בקטל בכבישים, משטרת ישראל מבצעת פעולות מניעה, הסברה ואכיפה נגד רוכבי אופניים חשמליים המבצעים עבירות תנועה מסכנות חיים בניגוד לחוק. רק במהלך השנה החולפת (2017), נרשמו ע"י המשטרה כ-17,000 דוחות בגין עבירות תנועה של רוכבי אופניים, כמעט פי 2 לעומת שנת 2016".

"לאור העלייה בכמות תאונות הדרכים בהן היו מעורבים רוכבי אופניים חשמליים, התקיימו דיונים רבים בהשתתפות אגף התנועה, משרד התחבורה והרשויות המקומיות, במטרה להעניק סמכות חוקית מקבילה לפקחים ברשויות המקומיות לאכיפת העבירות, ובאופן זה להגביר משמעותית את האכיפה נגד רוכבי האופניים החשמליים.  לאחרונה, לאחר מאמצים משותפים, תוקן החוק לייעול הפיקוח והאכיפה העירוניים ברשויות המקומיות, באופן המאפשר לפקחי הרשויות המקומיות לאכוף נגד רוכבי אופניים, רוכבי קורקינט, הולכי רגל ורוכבי אופנוע, בנסיבות אשר הוסדרו בחוק. במקביל, משטרת ישראל פעלה להדרכת הפקחים ולהסמכתם של מאות פקחים בפריסה ארצית".

"נציין כי הנתונים הנמצאים ברשותנו כוללים מידע על תאונות שדווחו ונחקרו במשטרה בלבד. אגף התנועה אמנם פנה מספר פעמים במהלך השנתיים האחרונות למכון גרטנר לקבלת נתוני חומרת הפגיעה אותם הוא מרכז מבתי החולים בכדי לטייב את נתוני המשטרה, אולם לצערנו, נכון להיום לא ניתן לקבלם מטעמי צנעת הפרט. למען הסר ספק נציין כי כמות הנפגעים איננה מעידה על היערכות המשטרה לביצוע פעילות אכיפה ולראיה - העלייה הדרמטית בנפח האכיפה אשתקד".

"משטרת ישראל תמשיך לאכוף את חוקי התעבורה גם בקרב רוכבי אופניים חשמליים, בכל זמן ובכל מקום, במטרה לשמור על שלומם ובטיחותם של כלל משתמשי הדרך".

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר