מפקד חטיבת הקומנדו: "אנחנו מתכוננים לקרב"

בצל המתיחות בגבולות, מבהיר אל"מ אבי בלוט בראיון ראשון מאז כניסתו לתפקיד: "ברירת המחדל היא 'מחר מלחמה'" • "אם יהיה צורך, כדאי שהחרב תהיה בידנו, ואנחנו משתדלים להשחיז אותה כמה שאפשר"

"הייתי שמח אם אחוז הכיפות בקומנדו היה זהה לאחוז הכיפות בחברה הישראלית". בלוט // צילום: דובר צה"ל

"הלוואי שיכולתה של עוצבת הקומנדו לא תיבחן בשדה הקרב, אך אם היא תיבחן, היא תבוא לידי ביטוי בדרך מרכזית בשדה הקרב העתידי", אומר אלוף משנה אבי בלוט, מפקד חטיבה 89, חטיבת הקומנדו של צה"ל, בראיון ראשון מאז כניסתו לתפקיד.

בלוט לא התייחס באופן קונקרטי לפעילות הסודית של חטיבת הקומנדו ולמבצעים עלומי השם, אך הבהיר כי בחטיבה ערוכים לקרב. "המטרה העיקרית שלנו היא לייצר כלי התקפי חדש לצה"ל. אנחנו מתכוננים לקרב. הלוואי שלא ישתמשו בנו, אבל אם יהיה צורך כדאי שהחרב תהיה בידנו, ואנחנו משתדלים להשחיז אותה כמה שאפשר. האויב כל הזמן לומד ומתפתח וצה"ל צריך לעדכן את עצמו. אנחנו בכל מקום. אין חזית במדינת ישראל, מהצפון דרך איו"ש ועד הדרום, שאין בו צוות של קומנדו. בשביל זה הקימו את הקומנדו, להיות ראשונים בחזית".

החודש הקרוב, שכולל בתוכו את יום הנכבה, העברת השגרירות האמריקנית לירושלים ואת תחילת חודש הרמדאן, הוגדר בידי מומחים כ"מתוח ביותר מאז מלחמת ששת הימים". בלוט, מצידו, מסרב להתרגש. "אני משאיר את הרגישויות לתקשורת. ברירת המחדל של הלוחמים צריכה להיות 'מחר מלחמה'. אנחנו צריכים להיות השכפ"ץ של האזרחים".

בלוט, חובש כיפה ובוגר המכינה הקדם־צבאית "בני דוד" ביישוב עלי, מסרב להתייחס לסערות התקשורתיות סביב דברי הרבנים במכינה. לשאלה על מספר הדתיים בחטיבת הקומנדו, הוא עונה: "הייתי שמח אם אחוז הכיפות בקומנדו היה זהה לאחוז הכיפות בחברה הישראלית".

"מתכוננים לקרב" // צילום: יונתן שאול

בלוט גם מקפיד לצאת לתיכונים ולמכינות, שם הוא מעביר שיעורים בדבר חשיבות הגיוס ליחידות הלוחמות. "אנחנו מפונקים - מקבלים היום ליחידות הקומנדו לוחם אחד מתוך 20 מתמודדים", הוא אומר.

מתש"ח לתשע"ח

"מדובר ביום חג לקומנדו", ציין בלוט על רקע עצרת מרכזית לכבוד החטיבה, בסימן 70 שנות שליחות לקומנדו הישראלי. "יש חשיבות שהלוחמים בתשע"ח יידעו להכיר מה היה בתש"ח. הלוחמים פגשו סיטואציות בסיפורי דור קום המדינה שהם יכולים לפגוש בעזה או בצפון".

מאות חיילי החטיבה, שמאחדת את יחידות מגלן, דובדבן, אגוז ורימון, השתתפו השבוע בסיורים באזור לוד עם לוחמי הקומנדו מתש"ח. הלוחמים הוותיקים הסבירו כיצד נלחמו בתוך הערים הערביות והגיעו להישגים משמעותיים חרף מספרם הדל.

בסוף היום התכנסו החיילים ולוחמי תש"ח בפארק ענבה שבמודיעין, שם ערכו טקס מיוחד לוותיקים. לאחר מכן נערכה עצרת מרכזית לכבוד החטיבה. בנוסף, ערכו לוחמי אגוז טקס שבו נפרדו מהכומתה החומה.

"הלוחמים הללו טובים בהרבה מאיתנו", אמר שר החקלאות לשעבר אריק נחמקין, שהשתתף בכיבוש לוד.

"לחמנו בחוסר ברירה. היו לנו שלוש מימיות לכיתה", שחזר נפתלי ארבל. חיים שבבו הצביע על נינו שמשרת ביחידת רימון ואמר: "זכיתי לראות את הנין שלי משרת ביחידה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר