עצמאות בקשר זוגי, יש אופציה כזו?

אפשר להרגיש חופשיים לחיות בזוגיות תוך שמירה על זהות אישית מצד אחד ועל קשר מספק וטוב מצד שני. 5 טיפים מעשיים

לחיות ביחד ולחוד // צילום: GETTY

בכל זוגיות קיים מתח בין תלות לעצמאות. מצד אחד, אנו רוצים להרגיש שיש קשר, קירבה, בלעדיות בקשר עם בן או בת הזוג, ומצד שני, כל אחד מאיתנו רוצה את העצמאות שלו.

שני אנשים שכל אחד מהם הוא ישות נפרדת מתלכדים והופכים לצמד של שניים. אך האם אנו מסוגלים להרגיש חופשיים לחיות את חיינו זה לצד זה, תוך שמירה על זהות אישית מצד אחד, ועל קשר מספק וטוב מצד שני?

המתח הקיים בין תלות לעצמאות מוכר לנו כבר מילדות, מול ההורים, וממשיך במסגרות שונות, בבית הספר, בשירות הצבאי, מול חברים ואף בעבודה מול המערכת והממונים. ארוין יאלום, הפסיכולוג והסופר הנודע, תיאר את הרצון לשייכות והשאיפה לעצמאות כאחד הקונפליקטים המובנים בחיים של כל אדם.

תמר, שהגיעה לקליניקה, מספרת, "כשהכרתי את עומר הכל היה כיף, נהנינו להיות ביחד, והזמן עבר בנעימים, אבל מאז שהתחתנו, הוא לא נותן לי לנשום. ברגע שאני לוקחת את המפתחות, והוא רואה שאני בדרך החוצה, הוא מיד שואל: לאן את הולכת? מה את עושה שם? מתי את חוזרת..."?

מאדם עצמאי שמקבל החלטות לבד, אני מרגישה שיש לי כעת מנהל, אבל לא רק בעבודה, אלא גם בבית, וזה ממש לא נעים לי. דיברתי איתו על כך מספר פעמים, אך זה לא עוזר".

כשמקשיבים לצד שלו, הסיפור נשמע אחרת לגמרי, "תמר היא בחורה מקסימה, אבל היא שכחה שאנחנו בני זוג. היא מתנהגת כאילו היא עדיין לבד, ללא מחויבות ואני מרגיש כמו עציץ- זה לא משנה אם אני נמצא או לא. היא לא סופרת אותי ולא כוללת אותי בתוכניות שלה".

עומר ותמר מרגישים לכודים. היא מרגישה חנוקה, ואילו הוא מרגיש בודד. לא קל למצוא את שביל הזהב בדרך לקשר בו יש גם תלות הדדית, אך גם עצמאות אישית. 

"מרגישה שיש לי מנהל גם בבית" // צילום: GETTY

איך באמת אפשר לנהל זוגיות נכונה שבה אפשר לשמור הן על עצמאות והן על קשר בו זמנית? 5 טיפים לשמירה על ביחד ולחוד בתוך קשר זוגי:

1. הקדישו זמן זה לזו – פעמים רבות, בני זוג מרגישים שאין להם מספיק זמן אחד עם השני. שהם צריכים ללחוץ, להתחנן, לבקש או לכעוס כדי לקבל תשומת לב מבן או בת הזוג. כתוצאה מכך הם הופכים ל"קנאים" בתקווה "לגנוב" מעט זמן אתו. לכן עדיף מראש ליצור זמן איכות חיובי וזוגי, זמן שמוקדש לטיפוח הזוגיות שלכם, ושמעביר מסר לבן הזוג "אתה חשוב לי". הקדשת זמן מונעת מתחים וניסיון לקשר בכוח.

2. שחררו את החבל- התחלקו ביניכם במטלות החיים, בטיפול בילדים, בבית, בסידורים השונים, אך תנו גם מקום ומרווח לבן או בת הזוג. לא כל דבר חייבים לעשות ביחד. פתחו תחביבים משלכם ותחומי עניין אישיים. צאו לפעמים בנפרד, עם חברים משלכם. אם היא רוצה לנסוע עם החברות לסוף שבוע לבודפשט - תפרגן. 

ואם הוא רוצה לצאת לטיול ג'יפים עם החברים שלו- תני לו. עשו זאת בכיף ומתוך פרגון. בן או בת הזוג שלכם יחזור מלא חוויות ממה שעבר, ומלא הכרת תודה לכם שאתם מאפשרים מקום לביטוי אישי.

3. שימרו על זהות ועצמאות כלכלית ומחשבתית-  הרשו לעצמכם לגבש את הדעות שלכם ולהביע אותן, אך תנו גם לבן/ת זוגכם את האפשרות לחשוב ולהביע את עצמו. נסו לתרום כלכלית לרווחת החיים שלכם, כזוג ומשפחה, בהתאם ליכולותיכם, ותנו לבן/ת הזוג שלכם להרגיש שאתם מנווטים ביחד את סירת החיים.

4. קבלו בהבנה את הצרכים השונים שלכם בקשר-  אנו יצורים שונים זה מזה. יש אנשים שאוהבים להיות בקשר הדוק, "צפוף", ושומרים על תקשורת פתוחה במהלך כל היום, ואחרים שחווים תקשורת כזו כעמוסה מדי ומציפה אותם. 

נהלו ביניכם דיאלוג כדי לברר איך אתם אוהבים לשמור על קשר, ומה המינון האופטימלי מבחינתכם לתקשורת ביניכם. חשוב להבין שזהו עניין של סגנון אישי, הרגלים וניסיון חיים שכל אחד מכם מביא לזוגיות. התייחסו להבדלים ביניכם בכבוד שכן אין מינון אחיד של תקשורת, המתאים לכל אדם. 

5. גלו גמישות זה כלפי זה- בזוגיות  יש תנועה של התרחקות וקירבה, ישנן תקופות בהן תרצו להיות ביחד "דבוקים" זה לזו, ופעמים אחרות, תרגישו רצון להתרחק מעט. קבלו תנודות אלה בהבנה, שכן הן נורמליות וטבעיות. אם תאפשרו לעצמכם ולבן/ת הזוג שלכם מרווח נשימה בתוך הקשר, תגלו שהזוגיות שלכם תחזיק מעמד לאורך שנים.

הכותבת היא פסיכולוגית, מאמנת ומטפלת זוגית. מנהלת את התוכנית לאימון בגישה פסיכולוגית, ביה"ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטת תל אביב.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר