לזכור וגם לשכוח: ברלין כמוקד עלייה לרגל

על מה מעידה העובדה שברלין הפכה ליעד הגירה נכסף עבור ישראלים? • המוזיקאי אריאל הורוביץ ישתתף באירוע מיוחד שקושר בין זיכרון השואה לחיינו היום

צילום: יפעת גולן // אריאל הורוביץ

זו השנה ה-13 שיתקיים בערב יום השואה במרכז ברודט לתרבות יהודית האירוע "זכור", שעוסק באמירה אישית של אישים מתחומים שונים בנושא זיכרון השואה, לקחיה והרלוונטיות שלה לחיינו היום. ייחודיות האירוע, שמנציח את זכר השואה בשילוב אמנויות הבמה השונות, הוא בהישענות על מסר לעתיד, הומניזם והזהות היהודית באופן חוויתי ומעורר מחשבה.

אחד מהדוברים באירוע שיתקיים הערב (ד', 21:00, כניסה חופשית) הוא אריאל הורוביץ, שזו לו הפעם השנייה להשתתף באירוע. "אני אוהב את הטקס הזה מפני שמצד אחד הוא לא מתחכם ולא מנסה להפוך את יום השואה לאירוע אלטרנטיבי שצריך להעמיד אותו על הראש ומצד שני הוא רענן ומשתדל לשלב את הישן עם החדש", אומר המוזיקאי, שתרומתו השנה לאירוע תתבסס על שיר חדש שנקרא "ברלין", ובמרכזו ביקורת נוקבת כלפי ההגירה המוגברת למדינה שממנה צמח הרוע.

"השיר עוסק ביחס של הצעירים הישראלים לברלין והעובדה שהיא נהייתה מוקד עלייה לרגל, מה שלי באופן אישי מאד מפריע על הרקע השואה", מסביר הורוביץ.


ההתלהבות מברלין כדוגמה מפוארת לשכחה הקולקטיבית. אריאל הורוביץ // צילום: יפעת גולן

 "'ברלין' הוא למעשה תיעוד של שיחה ששמעתי בדרך אגב בבית קפה, של שני חיילים משוחררים. אחד מהם כבר עבר לגור בברלין ומנסה לשכנע את החבר שלו למה כדאי לו להצטרף אליו ולעבור לחיות שם. הנימוק שהקפיץ אותי במיוחד וגרם לי לכתוב את השיר הזה היה כשהוא תאר לחברו עד כמה הרכבות בגרמניה יעילות וכמה זה נפלא כשכתוב לך 8:10 וכבר ב-8:09 אתה רואה את הרכבת מתקרבת לרציף. ההתלהבות הזו מהיעילות של הרכבות הגרמניות נראתה לי כמו דוגמה מפוארת לשכחה הקולקטיבית שכנראה מתחילה לקרות לנו".

דוברים נוספים ישקפו את אמירתם האישית בנושא. העיתונאי רונן ברגמן ישוחח על חוק השואה הפולני; השחקנית והמוזיקאית דאנה איבגי תבצע את שירו של מאיר בנאי "לפעמים נגמרות לי המילים"; ד"ר יואל רפל מייסד ומנהל ארכיון אלי ויזל בבוסטון ידבר על ויזל כמשמר זיכרון השואה; המוזיקאי דניאל זמיר יבצע את השיר "ובכל זאת שמך לא שכחנו" ואת הפיוט "צמאה לך נפשי", ועוד.


תשתתף בערב "זכור" במרכז ברודט. דאנה איבגי // צילום: רוני כנעני טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר