אביב הגיע, פסח בא, וגם הריחות של הבשמים החדשים על המדף בהתאם. זה בדיוק הזמן שבו שוק הבישום מעלה הילוך, כאשר רק בחודש האחרון הושקו יותר מ-30 בשמים.
הסיבה לעלייה במכירות הבשמים לפני החגים נעוצה בכך שזו אופציה טובה למתנה לקרובי משפחה ולאהובים, אבל לדברי הקמעונאים והמשווקים, בזמן הזה בשנה אנחנו אוהבים להתחדש בעצמנו בניחוח חדש.
מירב ונונו, מנהלת תחום בושמי הנישה בחברת שסטוביץ: "הישראלים יותר פתוחים לנסות ניחוח חדש לעומת האירופאים, שהם מקובעים ונאמנים למותג בישום מסוים". לדבריה, "בממוצע לכל ישראלי יש כחמישה בשמים, והטרנד הוא להתיז שני בשמים יחד מאותה משפחה וליצור ניחוח חדש שלישי".
ורדה שחף, המדריכה הראשית של מותג הטיפוח ג'ייד, מוסיפה כי מסקר שערכה החברה לאחרונה עולה כי 28 אחוזים מהנשים בארץ קונות בשמים בתדירות של פעם עד פעמיים בשנה, בעיקר לפני פסח וראש השנה. לשאלה לפי מה בוחרות נשים את הבושם שלהן, הסקר מגלה כי 89.5 אחוזים רוצות בושם בעל ריח נעים ועדין, ל-30.2 אחוזים חשוב שהבושם יחזיק מעמד לאורך זמן, ל-27.9 אחוזים חשוב שיימכר במחיר אטרקטיבי ו-12.8 אחוזים רוצות לקבל אותו במתנה.
349 שקלים ל- 50מ"ל, להשיג ברשתות // צילום: יח"צ חו"ל
לדברי שחף, רמת ההכנסה לא משפיעה על בחירת הבושם: "כשמדברים על בשמים, יש אפשרות לרכוש מוצר של מותג אופנה יוקרתי בינלאומי, מה שלא תמיד מתאפשר בביגוד או באקססוריז. כשזה מגיע לבשמים, זה נגיש לכולן".
לאחר שניסינו לא מעט מן הבשמים שיוצאים לשוק, הסקנו כי הרבה מהם מדיפים ריח פרחוני. יהודית בלאוואט, מנהלת הדרכה, טיפוח ובישום בלילית קוסמטיקה, מסבירה: "כמו שבתי האופ- נה יוצאים באביב עם קולקציית ביגוד קלילה ופרחונית, בהתאם ובהלימה נראה יותר בשמים פרחוניים והניחוחות יהיו ברוח ובגוון של הבגד". לשאלה אם יש עוד מה לחדש בתחום הניחוחות, עונה בלאוואט: "יש יותר שימוש בירקות, בפירות, בצמחים וברכיבים בבושם מתחום התזונה הבריאה. למשל, נענע, כורכום וכל מיני צמחים שלא היו בעבר חלק ממרכיבי הבישום. גם מקום הגידול משנה את הניחוח. ללימון שגדל בדרום אמריקה יהיה ניחוח שונה מלזה שגדל באירופה. גם זמן הקטיף של הצמח או הפרי משפיע על הריח. פרי שנקטף בצהריים אחרי שהשמש חיממה אותו יהיה מתקתק יותר וזה ישפיע על הניחוח. כמו כן, תלוי אם הרקיחה היא מסורתית וידנית או בסרט נע במפעל".
Lady Emblem L eau 75ml מחיר 323 שקלים // צילום: יח"צ
השינויים בריח הגברים
עד כה עסקנו בבשמים לנשים, אבל גם במחלקת הגברים יש היצע גדול השנה. דליה בר דויד, מנהלת הדרכה ויחסי ציבור באלפא קוסמטיקה: "מאחר שגברים משקיעים יותר בטיפוח, בשנה-שנתיים האחרונות קיימות על המדף יותר קולקציות בישום לגברים. אנחנו גם רואים יותר ייצור של בושמי גברים בריכוזים גבוהים, ובעבר זה היה קיים רק בבושמי נשים".
לדבריה, הגברים היום מחזיקים יותר מבושם אחד. "יש בושם לבוקר, בושם לאחר הצהריים ובושם שלישי לערב ויש גם מחזיקים בושם לאירועים מיוחדים".
בושם לגבר ADG 75 מ"ל. מחיר 329 שקלים // צילום: יח"צ חו"ל
לשאלה מה הדור הצעיר אוהב, התשובה היא מהדורות הבשמים של מפורסמים כגון ריהאנה, שאקירה ודיוויד בקהאם.
על החשש מרכישות באונליין והירידה במכירות בחנויות, אומרת בר דויד: "הקנייה הראשונה של הבושם היא לרוב בחנות. אנשים אוהבים לנסות כמה ריחות, וחוזרים וקונים בחנות. כמו כן, יש יותר ויותר מבצעים ברשתות הפארם השונות. יש סיכוי שהקנייה הבאה מאותו בושם, בעיקר למי שקונה הרבה באונליין, תתבצע ברשת, אבל עדיין אין קנייה גורפת".
ונונו מצטרפת לדברים ומציינת כי אחד הטרנדים הבולטים בעולם שנכנס גם לארץ הוא התרחבות בושמי הנישה. "יותר אנשים מחפשים ניחוחות בהתאמה אישית. מחפשים בושם שהניחוח שלו יהיה מזוהה איתם, ולא כזה שמריחים אותו על אחרים". באשר למחיר, אומרת ונונו: "לא בהכרח בושם נישה הוא יקר יותר. יש בשמים במחיר 249 שקלים ויש בשמים שעשויים להגיע עד 2,300 שקלים, הדגש הוא על חוויית קנייה שונה".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו