שורש המאקה // צילום: GETTY

סובלת מכאבי מחזור? 5 הצמחים שיקלו עלייך

הרבליסט קליני מונה 5 צמחים מסורתיים שיסייעו להקל על כאבי המחזור, יתמכו בגופך ויגבירו את החשק המיני

מחקרים הראו שצמחי מרפא מסייעים בהפחתת כאבי המחזור ותומכים באיזון הורמונלי. חלק מהצמחים עוזרים גם במקרים רפואיים כמו התסמונת הקדם וסתית והאנדומטריוזיס שעלול לכאוב, לפגוע ביחסי המין ולהקשות בכניסה להריון. חמישה צמחי מרפא מסורתיים שיסייעו בהקלה על כאבי מחזור ואף יגבירו את החשק המיני, לנשים ולגברים.

פאוניה לבנה

אחד מהצמחים הגניקולוגיים החשובים ביותר ברפואת הצמחים הסינית המסורתית והיא תומכת במגוון בעיות גניקולוגיות ובהן מיומות, כשל שחלתי, אנדומטריוזיס ועוד. בשנים האחרונות מחקרים הראו כי לפאוניה הלבנה השפעה מקדמת פרוגסטרון המווסתת ומאזנת את רמות ההורמונים בדם. מחקרים מעבדתיים מצאו כי רכיבי הצמח משפיעים לטובה על אנזים ארומטאז שמשתתף בתהליכי הבשלת הזקיקים השחלתיים, כלומר בביוץ תקין. 

מאקה

העוצמה שבמאקה נמצאת ברכיבי התזונה שהשורש אוגר, הנמצאים בקרקעית הסלעית של הרי האנדים הפרואניים. לרכיבים ה'מאקמידים' בשורשי הצמח מיוחסת השפעה המגבירה את החשק המיני בנשים ובגברים ומאזנת את מצב הרוח, וכן מיוחסת לרכיבים אלו השפעה על מערכת העצבים. 

מחקר קליני הראה כי נטילת תמצית מאקה מסייעת לנשים להתגבר על מצב רוח ירוד, במחקר אחר נמצא כי הצמח תומך במצבי סטרס. כמו כן, מחקרים קליניים הצביעו על השפעה מווסתת הורמונלית בנשים בגיל המעבר תוך הקלה משמעותית על התופעות האופייניות לשלב זה.

האנג'ליקה הסינית

האנג'ליקה יכולה לסייע במצבי חוסר איזון הורמונלי, הבאים לידי ביטוי בירידה באסטרוגן כמו בגיל המעבר. הצמח ידוע כמסייע לתמיכה במגוון בעיות הקשורות במערכת הרבייה הנשית ובהן כאבי מחזור וכאבי ביוץ ומחזור לא סדיר. 

בראיית הרפואה הסינית, האנג'ליקה נחשבת לצמח המסייע להתגבר על סימפטומים הקשורים למצבי PMS (התסמונת הקדם וסתית) המתאפיינים בירידה במצב הרוח, בחולשה, בעייפות ותשישות ובבעיות שינה. 

ויתניה משכרת

הוויתניה המשכרת היא אחד מהצמחים החשובים ביותר ברפואה ההודית המסורתית. הצמח יכול לסייע לנשים רבות המתמודדות עם סימפטומים לא פשוטים הקשורים בשינויים הורמונליים המתרחשים במעגלי החיים השונים וכן במהלך המחזור החודשי.

בין הסימפטומים, תחושות של סטרס, עצבנות, חרדה, עייפות והפרעות שינה, וזאת בזכות תכונות מרגיעות הנפש של הוויתיניה. יתרה מכך, הוויתניה המשכרת נחקרה בהקשר של שיפור תפקודים מנטליים כמו זיכרון, ריכוז ולמידה, וכן היא נבדקה מחקרית כתורמת להרגעת מערכת העצבים המרכזית.

שיח אברהם

הצמח ידוע ברפואה המסורתית כצמח תומך בבריאות האישה ומסייע בבעיות הקשורות במחזור החודשי כמו אי סדירות, אל-וסת, מיעוט וסת או כאבי מחזור. כמו כן לצמח השפעה טובה על נשים הסובלות מבעיות פריון שונות, כמו אי-ביוץ או אנדומטריוזיס, תסמונת השחלות הפוליציסטיות, מיומות ועוד. 

מנגנון הפעולה שלו מערב השפעה מאזנת על רמות גבוהות של אסטרוגן, המתקשר לבעיות של אי-פריון. נשים מניקות נוהגות לטול את הצמח כדי להעשיר את החלב. מחקרים הצביעו על תרומתו של הצמח גם בהקלה על תסמינים הרגשיים המאפיינים את התסמונת הקדם-וסתית. 

באחד המחקרים, נשים שסבלו מאי נוחות לפני קבלת המחזור כמו רגישות בחזה, נפיחות, כאב ראש ושינויים במצב הרוח, דיווחו לאחר שלושה חודשי טיפול בשיח אברהם על שיפור משמעותי בתסמינים.

הכותב הוא הרבליסט קליני ומנהל מחקר ופיתוח ב'ברא צמחים'

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו