הבריאות בכף ידכם

מרחיבים את השקיפות • בקרוב כל המידע הרפואי שלנו יהיה מונגש בלחיצות כפתור באפליקציה • מבוטחים ללא גישה לאינטרנט יוכלו להתעדכן באמצעות דיסק־און־קי וחיבורו למחשבי קופת החולים • ליצמן: "מנצלים את הטכנולוגיה לטובת האזרחים"

צילום: GettyImages // אילוסטרציה

עד כה, המידע הרפואי של כל אחת ואחד מאיתנו נמצא במחשב של הרופא, וחלקו באתר האישי של קופת החולים. ואולם בחודשים הקרובים, הודות ליוזמה חדשה של משרד הבריאות, "בריאות בכף ידך", קופות החולים ינגישו למבוטחים באתר ובאפליקציה את כל המידע הרפואי שבידיהן, כולל הביקורים אצל הרופא, סיכומי ביקורים אצל מומחים, בדיקות הדמיה, צילומים, מרשמים ועוד. 

מטרת המהלך, המשותף למשרד הבריאות ולמטה ישראל דיגיטלית במשרד לשוויון חברתי, היא לאפשר למטופלים להיות שותפים פעילים בניהול מצבם הבריאותי, לאפשר קבלת תמונה רפואית אישית לצורך התייעצויות עם גורמים נוספים ולהגדיל את שקיפות המידע. מטרה נוספת היא שגם הרופאים שכותבים את סיכומי הביקור - לעיתים בקיצורים ובשפה לא מובנת - ישנו את האופן שבו הם מתעדים את הביקור מתוך הבנה שמדובר בדו־שיח בינם לבין המטופלים.

טיוטת חוזר בנושא הופצה לאחרונה להערות של קופות החולים. ההערכה היא כי כבר בחודשים הקרובים ייצא לפועל השלב הראשון, הכולל הנגשה של כל המידע שכבר מצוי היום בידי קופות החולים למבוטחים, באמצעות אתר האינטרנט של הקופות.

בהמשך, מבוטחים ללא נגישות לאינטרנט יוכלו לקבל את המידע בהחסן נייד (דיסק־און־קי), שאותו יוכלו לעדכן באמצעות חיבור למחשבי הקופה. 

בשלב השני יונגש גם מידע שמשתפים ארגוני בריאות זה עם זה (למשל מידע שבתי חולים ומכונים משתפים עם קופות החולים), ובשלב השלישי יתווסף מידע שאינו משותף כיום, כגון תוצאות בדיקות הדמיה ושמיעה.

 

לא יוצג מידע רגיש 

עם זאת, מידע שמוגדר כמידע רגיש (למשל על הפסקות היריון, ניסיונות התאבדות ומידע מתחום בריאות הנפש) לא יוצג למטופל בתיק הממוחשב, מחשש שלתיק יש גישה לאנשים נוספים דוגמת הורה או אפוטרופוס. אף שאי אפשר למנוע הצגת מידע כזה במידע מילולי שכותב הרופא באופן חופשי, המטופל יכול לבחור שמידע "חופשי" שכזה לא יוצג כלל בתיקו. כמו כן, קופות החולים יהיו רשאיות ליצור ברשומה הרפואית אזורים שיוגדרו כפנימיים ובהם רופאים יוכלו לכתוב הערות שלא יובאו לידיעת המטופל.

מנהלת האגף למידע ומחשוב במשרד הבריאות, שירה לב עמי, ציינה כי "משרד הבריאות הגדיר בתור אחד מיעדיו את נושא המטופל במרכז, ובהיבט הזה המטופל שותף בתהליך קבלת ההחלטות והיישום. ככל שיש לו יותר מידע, כך הוא שותף יותר פעיל. גם במניעה וברפואה מונעת ופרואקטיביות וגם במצבי חולי".

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן הוסיף כי "חשוב לנצל את ההתקדמות הטכנולוגית לטובת הבריאות של האזרחים, ולכן אנחנו נשקיע בנושא משאבים על מנת לתת שירות טוב יותר למטופלים. אנחנו כל הזמן חושבים איך כיצד לשפר את המערכת, וזהו אחד הצעדים שאנחנו יוזמים. תפיסת המטופל במרכז מנחה את המשרד בהובלת מדיניות ויישום תהליכים".

לדברי מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, "המשרד מאמין כי המטופל הוא שותף משמעותי בהצלחת הטיפול הרפואי, ועל המידע להיות נגיש לו בכל דרך שתאפשר את השותפות בקידום הבריאות, בשיפור הטיפול ובמעורבות משמעותית של המטופלים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר