רובע החלונות האדומים באמסטרדם // צילום: רויטרס

אמסטרדם: החלונות אדומים מבושה

עדויות של נשים עובדות מרובע החלונות האדומים באמסטרדם שופכות אור על המציאות העגומה במקום • הן מוכות, נחתכות בסכין, נסחטות והופכות לשפחות מין • ומי הלקוחות האלימים ביותר ברובע?

אחד המיתוסים המרכזיים של רחוב החלונות האדומים באמסטרדם, הולנד הוא כי יש נשים מאושרות בתעשיית המין והזנות במקום. נהוג בעבר היה לטעון כי הנשים העובדות במקום יכולות להרוויח עד 350 אירו ליום. אולם בחינה מעמיקה של מחוקקים הולנדים גילתה תמונה מזעזעת שסודקת קשות את תדמית הרחוב. 

המחוקקים גילו שרוב הנשים העובדות ברחוב הן צעירות שהובאו בפיתוי ממזרח אירופה, והפכו לשפחות מין אחרי שעברו מסכת התעללויות קשה על ידי מי שפיתו אותן ושברו את רוחן. אחת הצעירות שתוחקרו ושסיפורן אושר לפרסום, הוא של אנג'ליקה, צעירה ממזרח אירופה שפותתה על ידי חבר שלה להגיע ללונדון, שם הפכה לשפחת מין, ל"מעין סוג של בשר למסחר" לדבריה. 

"בגיל 17 חבר שלי פיתה אותי להגיע ללונדון. הוא הבטיח לי עבודה טובה וכסף. הגעתי, וישר לקחו לי את הדרכון והפכו אותי לסחורה. שברו לחלוטין את רוחי וכפו עלי לעבוד ברחוב החלונות האדומים, תוך שהם מכים אותי וחותכים את פני בכל פעם שסירבתי לעשות משהו. כך לדוגמה, על קיום יחסי מין עם קונדום הלקוח משלם 35 אירו, ועל יחסי מין ללא קונדום הלקוח משלם 90 אירו". 

נערת הליווי מספרת עוד: "כשסירבתי לקיים יחסי מין כאלה - חטפתי מכות רצח. לא יכולת בכלל להתלונן כי הסוחרים שלי אמרו שאני חייבת להם 29 אלף לירות שטרלינג אותם הם שילמו למשפחה שלי כדמי שתיקה על ההיעלמות שלי. כל רווח שלי עובר ישר למשעבדים שלי ואני ממש שפחה", היא מספרת. 

עדות זו, היא חלק מכמה עדויות שגילו, בין השאר, כי נשים הוכרחו בכוח לבצע הפלות, שועבדו לסרסורים וכספם נלקח. למעשה, נשים אלו היו חלק מתעשייה אפלה, בה הנשים נזרקות לתאים קטנים ומצחינים כשהן מחויבות גם להציג את עצמן כשמחות. הגילויים הקשים האלו התעצמו לאחרונה בזכות הקמפיין העולמי #me too למניעת הטרדות ופגיעות בנשים. כעת חברי פרלמנט הולנדים העבירו חוק שייכנס לתוקף בשנה הבאה, לפיו מי שיסחר בנשים ייכלא לארבע שנים. 

מנהיג מפלגת האיחוד הנוצרי בהולנד אמר כי, "בשנת 2000 העברנו חוק שמסדיר את הזנות ברובע החלונות האדומים. מה שלא הבנו בזמנו זה שאנחנו פותחים כאן אפשרות לסחר בנשים. כעת נפקח בצורה חריפה יותר על הפעילות באזור וגם נחוקק חוקים להענשה, אם נגלה שאישה שעובדת ברובע היא קטינה או נמצאת שם בכפייה".

בתוך כך, נשים שהתראיינו לכלי התקשורת הבריטית שגילתה התעניינות בחקיקה החדשה, טענו כי דווקא הלקוחות הבריטיים הם הכי ציניים ואלימים, וכלל לא מגלים עניין בנשים עצמן ובמצבם. "הם באים בסופי שבוע כשהם שיכורים ואלימים. ממש לא אכפת להם איך אנחנו מרגישות, והם לקוחות מבהילים ומפחידים", סיפרו הנשים. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו