העובדים מול יוחננוף: "פוגעים בזכותנו להתאגד"

דיון משפטי סוער התקיים בבית דין לעבודה לאחר שהוגשה תביעה בסך 8 מיליון שקלים נגד רשת המרכולים

סניף של רשת יוחננוף // צילום: ניר ולד, ויקיפדיה

דיון סוער התקיים ביום חמישי האחרון בבית הדין לעבודה בתל אביב בנוגע למתן התאגדות לעובדי רשת המרכולים "יוחננוף".

הדיון שארך מעל ל-4 שעות נסוב סביב תביעה בסך 8 מיליון ש"ח נגד הנהלת רשת יוחננוף כקנס על פגיעה בהתארגנות העובדים להצטרף לההסתדרות הלאומית שהפכה זה מכבר לגוף המייצג את עובדי החברה. על פי החוק,  לאחר ששליש מעובדי הרשת חתמו על הצטרפות להסתדרות הלאומית, ניתן להכריז כי ההסתדרות הלאומית היא הגוף המייצג את העובדים. 

לראשונה בעולם יחסי העבודה הנהלת רשת יוחננוף הודתה בדיון כי הכינה שבלונות של מכתבי ביטול הצטרפות להסתדרות הלאומית. בנוסף, שלחו בהנהלת החברה את עורך דינם כדי "לצוד עובדים" בסניפים ולהחתימם על ביטול חברותם בהסתרות הלאומית ואף הגדילו לעשות והזמינו הסעות מאורגנות כדי להסיע את העובדים לעורך הדין בקרית אונו לטובת ביטול חברותם.

במהלך הדיון עו"ד שלום בר שייצג את רשת יוחננוף ביקש להוציא את כלי התקשורת שפקדו את האולם, דבר אליו התנגד בית הדין.

"אתם פועלים בניגוד לפסיקה"

הרכב בית הדין בראשות השופטת דגית וייסמן הטיחה בבכירי יוחננוף כי הם פוגעים שוב ושוב בזכויות העובדים הבסיסיות ביותר. לדברי השופטת:  "אתם צריכים להגיד שאתם לא פוגעים בהתארגנויות של העובדים. פסק דין פלאפון הוא ברור מאוד. אתם פועלים ממש בניגוד לפסיקה. מדובר על יחסי עבודה. אם ההסתדרות הלאומית לא תדאג לעובדים אין מי שידאג לעובדים. אתם מאשרים שהסעתם עובדים לבטל את חברותם בהסתדרות".

השופטת דרשה מהרשת עוד כי: "תצהירו לפרוטוקול שאתם לא פונים לעובדים נוספים. מאחר שעניין זה שנוי מאוד במחלוקת, הנראות איננה נראית טוב בכלל. הסעת עובדים כדי לבטל חברות בהסתדרות הלאומית זה מחזה נורא.  בית הדין מציע לכם להצהיר לפרוטוקול שלא תחזרו על המעשים שעשיתם. ההסתדרות הלאומית מייצגת את העובדים".

 לטענה כי הרשת התעמרה בעובדיה ואף פיטרה חלק מהם עקב הרצון להתאגד הוסיף עו"ד נחום כי: "צחי לביא שהיה מנהל הסניף הוא המנהל הישיר של יו"ר וועד העובדים ושל עוד שני חברי וועד שפוטרו מהעבודה".

בעקבות הדיון הסוער החליטה השופטת וייסמן שלא לתת פסק דין במקום ולהמשיך את הדיון בשבוע הבא תוך מתן סעד זמני לטובתה של ההסתדרות הלאומית.

 

יועץ התקשורת מולי ארי מסר מטעם רשת יוחננוף בתגוסה: "הנהלת יוחננוף הבהירה כי לא רק שאינה מתנגדת להתארגנות עובדים היא אף מעודדת אותה, בהנחה וזהו אכן רצונם של העובדים, אלא שהתנהלות ההסדתרות בחזית המשפטית והתקשורתית הבהירה כי המניעים מאחורי התנהגות ההסתדרות אינם רווחת העובדים בהכרח".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר