נשים בוגדות? נתונים בלתי נתפסים

ילד אחד מתוך עשרה ילדים שאתם מכירים הוא תוצר של בגידת אמו באביו • העובדות שלא ידעתם על גברים נבגדים וילדיהם

// צילום: Thinkstock

"כשגיליתי שאני בהיריון עם אביה, הייתי מאושרת. לא מבולבלת. הפגישה בבר, חדר המדרגות ההוא, היו תמונות בראשי. וזאת לא הייתי אני שם. הרי לא הגיוני שבן אדם חוטא, ומקבל פרס". (מתוך: בלגן נפלא, 2018. ורד שנבל, כנרת, זמורה-ביתן, עמ. 101)

זהו כנראה הסיוט הגדול ביותר של גבר – הוא נשוי, יש לו ילדים, אך מסתבר לו בשלב כלשהו בחייו, שהילד או הילדים אינם שלו, אלא של גבר אחר. לא רק שהוא השקיע בילד כסף, זמן ואנרגיה, אלא גם כמובן, אהבה. מנקודת מבט אבולוציונית – מדובר על בזבוז זמן מוחלט, או כפי שהישראלים אוהבים להגיד – הגבר יצא פראייר. אבל לגמרי.

באנגלית קוראים לבגידת אישה בבעלה שמניבה ילד  cuckoldry על שם ה -cuckold ציפור הקוקייה שמטילה את ביציה בקנים של ציפורים אחרות, שמגדלות את ילדיהן. בעברית אין עדיין ביטוי כזה, אבל התופעה היא בכל מקרה אוניברסלית. בין 10 ל-30 אחוזים מהילדים בעולם הם אינם של אבותיהם לכאורה, אלא של גבר אחר, שאמותיהם קיימו אתו יחסי מין. ברוב העולם מדובר בעשרה אחוז מהילדים. זה אומר שילד אחד מתוך עשרה ילדים שאתם מכירים הוא תוצר של בגידת אמו באביו (שברוב המקרים אינו מודע לכך).

בניגוד לנשים, שיכולות להיות בטוחות במאה אחוז שהילד הוא שלהן, לגבר אין כל דרך לדעת זאת. באנגלית יש ביטוי – Mama's baby – Papa's maybe וזה אומר שהגבר תמיד יהיה האחרון לדעת, וזה נכון גם בממלכת החי, שגם בו הנקבות בוגדות. זכרים פיתחו דרכים להגן על עצמם מפני גידול ילדים שאינם שלהם, וכך למשל אצל בעלי חיים מסוימים ישנם זכרים שהורגים את כל הצאצאים של הנקבות בעדר שעליו הם משתלטים, כדי להימנע ממצב שבו ייאלצו לגדל גורים של זכרים אחרים.  

לנשים יש כמובן אינטרס שהבעל שלהן יחשוב שהילד שהן ילדו לו הוא שלו, ולא של אף אחד אחר. הן צריכות את התמיכה של הבעל, את השותפות שלו ואת ההכרה שלו באבהות. משום כך, נשים, על פי המחקרים, מקפידות לייחס לתינוק דמיון לאביו, בעיקר באוזניו, גם אם הן יודעות שהוא מופרך או מומצא. אל הניסיון של האם מצטרפים גם קרובי משפחתה שרוצים לשמור על הזוגיות של האישה, ואפילו הטבע מצטרף למאמצי האם ודואג לכך שהדמיון בין התינוק לאביו, בעיקר כשהילד בן שנה, יעלה על הדמיון שלו לאמו, מולידתו. 

הסיוט הגדול ביותר של גבר // צילום: Thinkstock

פן נוסף בנטייתם של גברים להשקיע בצאצאים הגנטיים שלהם הוא הממצא לפיו ילדיהם החורגים (מקשר אחר של בת זוגם) יופלו על ידם לרעה לעומת צאצאיהם הביולוגיים, עד כדי אלימות, ובמקרים קיצוניים גם רצח (על פי המחקרים שיעור הרצח של ילדים בידי אבותיהם החורגים גבוה פי 100 מאשר אבות שרוצחים את ילדיהם הביולוגיים).

טקטיקות נוספות של גברים כדי להבטיח שבנות זוגן לא יבגדו בהם הן כמובן – קנאה, הגבלת החופש של בת הזוג, בעיקר בתקופת הביוץ שלה ואלימות כלפיה.

בהקשר זה יש לציין גם את המונח – תחרות הזרע (sperm competition) שמתאר מצב שבו אישה שוכבת עם שני גברים או יותר במקביל על פני תקופה של עד חמישה ימים. או אז תתחיל תחרות בין הזרעים של הגברים, מי יגיע מהר יותר לביצית ויפרה אותה. בעלים שחושדים שנשותיהם בוגדות בהם, על פי המחקר, יזכו מהטבע בכמות זרע גדולה יותר במצב כזה, כדי לקבל "פור" על הגבר המתחרה. 

כמה זה כבר קורה, אתם שואלים, שאישה שוכבת עם שני גברים שונים במהלך חמישה ימים? אם כן, במחקר שנערך בקרב סטודנטיות אמריקניות בקולג', הודו 13.4% מהן, במדגם אקראי, שהן קיימו יחסים עם יותר מגבר אחד על פני תקופה של יממה בלבד - לפחות פעם אחת בחייהן. נשים מנוסות ומבוגרות יותר, אגב, נטו הרבה יותר מהצעירות לדווח על לפחות מקרה אחד כזה בחייהן. לא תנחשו, אבל מספר אסטרונומי של 71.8% בקרב נשים מנוסות מינית, ו17.5% "בלבד" מהנשים הפחות מנוסות מהן.

הכותבת הינה דוקטור לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה, מרצה בכירה במכללה האקדמית הדסה, מחברת הספרים "לדעת אהבה", "זוגיות: מדריך למשתמש" ו"הורות ללא מסכות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר