דו"ח חדש: זינוק באנטישמיות באירופה - בגלל הפליטים

משרד התפוצות פרסם את הדו"ח השנתי בנושא האנטישמיות • לפי המשרד המהגרים המוסלמים באירופה הם גורם סיכון משמעותי לקהילות היהודיות • מנכ"ל המשרד: "קוראים לממשלות העולם לפעול על מנת להילחם באנטישמיות בנחרצות"

בית הקברות היהודי בשטרסבורג // צילום: AP

פליטים ומהגרים באירופה הביאו לזינוק באנטישמיות נגד ישראל, כך עולה מדו"ח של משרד התפוצות. את הדו"ח בנושא מעשי האנטישמיות בעולם הציגו הבוקר (ראשון) שר החינוך והתפוצות, נפתלי בנט ומנכ"ל משרד התפוצות, דביר כהנא, הציגו הבוקר בישיבת הממשלה השבועית. מדובר בדו"ח שנתי שמפרסם המשרד לקראת יום השואה הבינלאומי, שיצוין ביום שישי. 

משרד התפוצות מאבחן את הפליטים והמהגרים המוסלמים באירופה כ"גורם סיכון משמעותי לקהילות היהודיות במערב אירופה". הוא מציין שיותר ממחצית מהפליטים במערב אירופה מחזיקים בדעות אנטישמיות. "בעקבות הכרזת נשיא ארה"ב על ירושלים כבירת ישראל, לראשונה מזה שנים נקראו קריאות מוות ליהודים בבירות אירופה, ונשרפו דגלי ישראל", נכתב בדו"ח .

בתוך כך, בשל ריבוי הפליטים באירופה נוצר שיח אלים ואנטישמי גם בקרב האירופאים: "על רקע משבר הפליטים והמהגרים, רשמו מפלגות הימין הקיצוני הישגים יוצאי דופן מבחינת התמיכה הציבורית לה זכו. הקמפיינים שערכו המפלגות בצרפת, בבריטניה ובגרמניה, האיצו את חדירת האנטישמיות למרכז השיח הפוליטי, דבר שבא לידי ביטוי בעלייה ברטוריקה אנטישמית ובהתבטאויות אנטישמיות", כך קובע המשרד. 

לפי הדו"ח, שנת 2017 הייתה שנה קשה במדינות מרכז אירופה – גרמניה, בריטניה וצרפת. זוהי שנת שיא במספר התקריות האנטישמיות בבריטניה, שם נרשמה עליה של 78% בתקריות של אלימות פיזית כנגד יהודים. לפי ארגון ה CST (ארגון הביטחון של הקהילה היהודית בבריטניה) שנת 2017 הייתה שנת שיא, מאז החלו לתעד את האירועים בשנת 1984, ובה נרשמו במחציתה 767 אירועים אנטישמיים מדווחים. בגרמניה, למשל, המהדורה הביקורתית של "מיין קאמפף" הפכה לרב מכר, ובכיר מפלגת "אלטרנטיבה לגרמניה" קרא לאנדרטת השואה "אנדרטת הבושה". בנוסף נרשמו במדינה 522 אירועים אנטישמיים בתשעת החודשים הראשונים של 2017. 

למרות פעולה ממשלתית נחרצת בצרפת למניעת תופעת האנטישמיות, וירידה בשנה הקודמת במספר התקריות, נרשמו השנה אירועים אנטישמיים חמורים. ביניהם רצח שרה חלימי, על ידי צעיר מוסלמי, שפוענח לאחר מעל ששה חודשים של חקירה וסערה ציבורית, הצתת חנויות כשרות בפרבר סמוך לפריז ותקיפת ילדה על ידי מהגר מוסלמי. על פי נתוני המשטרה הצרפתית, אחד מכל שלושה מעשים גזעניים שבגינם הוגשה תלונה בשנת 2016 בצרפת, נעשה נגד יהודים, זאת, בעוד שיהודים מהווים פחות מאחוז מכלל אוכלוסיית צרפת.

כמו כן, נרשם מספר כפול של אירועים אנטישמיים מדווחים באוקראינה, שם גם חוללו עשרות אנדרטאות וקברים יהודים ונפגעו באודסה מוזיאונים יהודיים ובתי כנסת. כמו כן באוסטריה נרשמו במהלך השנה שעבר 477 אירועים אנטישמיים. 

הדו"ח עוסק גם באנטישמיות החדשה, אנטי ישראליות בכסות אנטישמית, שממשיכה לפעול כתופעת רשת רחבה בדמות הסתה אנטישמית. בנוסף ישנה התייחסות לגבי עליה בהיקף ההסתה באינטרנט וברשתות החברתיות, שם ניתן כר רחב בהפצת תכני שנאה, ומרחיבות את יכולתם של מעטים וקבוצות שוליים ליצור הד תקשורתי נרחב הרבה מעבר לחלקם באוכלוסייה. המשותף לקבוצות אלו הוא התנגדות לתקינות פוליטית, תפיסת שונות או עליונות גזעית, התנגדות לרב-תרבותיות והתנגדות להגירה. 

בנוסף מכון המחקר PEW ערך, בחודש מאי 2017, סקר בקרב 2000 תושבים בכל אחת מ-18 מדינות במזרח ומרכז אירופה: חמישית מהנשאלים לא מעוניינים לקבל את היהודים במדינתם, ו-30 אחוזים לא היו רוצים לקבל את היהודים כשכנים. כמו כן 22 אחוזים מאזרחי רומניה ו-18 אחוזים מאזרחי פולין היו מעוניינים לשלול את זכותם של היהודים לאזרחות במדינתם. 

מנכ"ל משרד התפוצות, דביר כהנא אמר לסיכום: "השנה אימצו את הגדרת האנטישמיות של הברית הבינלאומית לזכר השואה חמש מדינות נוספות, מלבד ישראל, דבר שמסייע בחקיקה, קביעת סטנדרטים ואכיפה של מקרים אנטישמים במדינות אלו. משרד התפוצות ימשיך לפעול גם השנה, יחד עם משרד החוץ, מול ממשלות העולם לאימוץ הגדרת האנטישמיות ולפעילות מאומצת מול ממשלות ורשויות ביטחון ברחבי העולם למיגור התופעה. אנו קוראים לממשלות העולם לפעול על מנת להילחם באנטישמיות בנחרצות ולאשרר את הגדרת האנטישמיות במדינותיהם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר