כץ מתחייב: "הרכבת לי-ם תחל לפעול בפסח כפי שהצהרתי"

שר התחבורה ישראל כץ ביצע נסיעת מבחן בקו החדש בין תל אביב לירושלים, וחשף את השם שניתן למסילות: "דוד המלך" • "האצתי ברכבת לקצר ככל שניתן את לוח הזמנים"

צילום: יוסי זליגר // שר התחבורה ישראל כץ

שר התחבורה ישראל כץ ביצע היום (שלישי) בשעות הבוקר נסיעת מבחן ברכבת החשמלית המהירה שתשרת את הקו החדש מתל אביב לירושלים ובחזרה. המדובר בנסיעה ראשונה של השר בקו שכבר נערכו בו מספר נסיעות מבחן לבדיקת התקנת המסילות והחשמול. 

שמואל בוכריס

בפני התקשורת שב השר וחזר על הודעתו מלפני כחודש לפיו הקו יחל לפעול כבר בחול המועד הקרוב. כמו כן שב והדגיש את מה שכבר פרסמנו כאן בעבר, שהנסיעה ברכבת זו תהיה בחינם לבעלי רב קו בשלושת החודשים הראשונים ולאחר מכן, לדבריו בעקבות סיכום עם האוצר, בחצי מחיר. עם זאת, בכירי הרכבת ומשרד התחבורה הודו כי בתחילה תופעל מסילה אחת בין תחנת "יצחק נבון (בניני האומה) בירושלים לכוון תחנת ההגנה בתל אביב ובחזרה,. כשיושלמו עבודות החשמול והמסילות המיוחדות תמשיך הרכבת עד לתחנת הרצליה ותפתח מסילה נוספת. 

נזכיר כי כפי שפרסמנו בשלישי בבוקר, בטרם הצהרת השר, ברכבת ישראל עלה חשש שהחברה הספרדית, שמבצעת את חשמול עבודות הרכבת המהירה לירושלים מתל אביב, לא תעמוד בלוח הזמנים שלו היא התחייבה, ולכן משרד התחבורה והשר כץ פנו לממשלת ספרד כדי שתסייע בלחץ על מנהלי החברה. שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, שוחח עם שגריר ספרד בישראל וביקש ממנו ללחוץ על החברה, המבצעת את עבודות החשמול של קו הרכבת המהירה מתל אביב לירושלים, לעמוד בזמנים שנקבעו ולאפשר את חנוכת הקו בסוף חודש מארס.

בשיחה עם השגריר הספרדי אמר השר כץ כי ראש הממשלה בנימין נתניהו והוא אמורים לחנוך את הקו, וכי מדובר באירוע היסטורי. עוד אמר כץ כי ממשלת ספרד עודדה בזמנו את ישראל לאור בחירת החברה מארצם לביצוע הפרויקט, וכי יוקרתם ומילתם של הספרדים מונחות כאן על הכף. השגריר הספרדי הבטיח לסייע בעניין. החברה הספרדית שזכתה במכרז לחשמול קווי הרכבת היא חברת Semi הספרדית, בפרויקט שעלותו נאמדת בכ־2 מיליארד שקלים.

שר התחבורה ישראל כץ על תקן נהג הקטר // צילום: יוסי זליגר

מסילת דוד המלך

במהלך נסיעת המבחן הקצרה לאורך של כעשרה קילומטרים בתוואי שכבר אושר בטיחותית, ושנערכה בהשתתפות עיתונאים רבים מהארץ ומהעולם, הודיע השר כץ כי החליט לקרוא למסילות הרכבת המחברות בין תל אביב לירושלים, מסילות דוד המלך. "אנו מחברים את ירושלים ומתחברים להיסטוריה של ירושלים. החלטתי לקרוא לקו הרכבת המהיר לירושלים 'מסילות דוד המלך', על שמו של דוד המלך שכבש את ירושלים והפך אותה לבירת ישראל". אמר השר והוסיף בעת הסיור בשטח "אם לא קובעים תאריך יעד שום דבר לא קורה ולכן הצבתי את התאריך של ערב הפסח כתאריך הסופי בו הרכבת תנוע. לכן גם הזמנתי את שגריר ספרד לשיחה . זהו פרויקט חשוב מאוד"

הקו החדש, המהיר והחשמלי, צפוי לקצר את הנסיעה ברכבת מהבירה לתל אביב והיא תעמוד על כמחצית השעה בממוצע. הרכבת יכולה להגיע למהירות של כ160 קמ"ש והיא תעבור דרך נתב"ג, העיר מודיעין ושער הגיא, ותגיע לירושלים. 

קו הרכבת המהיר לירושלים כולל מסילה כפולה באורך של 56 קילומטרים הפרויקט וכלל כרייה של 5 מנהרות, באורך כולל של 38 קילומטרים ו-8 גשרים, באורך כולל של 7.5 קילומטרים. הקו עובר דרך מנהרה באורך של 11.5 קילומטרים,  הנחשבת לארוכה ביותר בארץ, וכן מעל גשר שגובהו כ-100 מטרים, ונחשב לגשר הגבוה ביותר בישראל.

תדירות הרכבת תעמוד בחודשים הראשונים להפעלתה על שתי רכבות בשעה, לכל כיוון. בשלב השני, שיחל מספר חודשים לאחר מכן, תפעיל הרכבת שתי מסילות בין תחנת האומה לתחנת ההגנה, ותדירות הרכבת תגדל לשלוש רכבות בשעה. בעתיד תגדל תדירות הרכבת לשש רכבות בשעה, בשעות השיא.

השר כץ ציין כי הקו המהיר לירושלים הוא הפרויקט הגדול ביותר כיום בתוכנית הפיתוח של משרד התחבורה. לדבריו הקו שיחבר את השפלה עם ירושלים, יאפשר לאלפי עובדים הנוסעים מידי יום לירושלים וממנה, להגיע במהירות ובנוחות לבירה. "האצתי ברכבת ישראל לקצר ככל שניתן את לוחות הזמנים להשלמת הפרויקט, זאת תוך שמירה על בטיחות מירבית," הוסיף השר כץ.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר