"אסתמה של העור מגדילה הסיכוי להפרעת קשב"

מחקר שנערך בסורוקה גילה: הסיכוי של ילדים עם המחלה לסבול מהפרעת קשב גדול ב־75% • הסיבה המשוערת: הפרעות שינה כתוצאה מגרד

"להגביר מודעות לקשר בין שתי הבעיות" // צילום אילוסטרציה: GettyImages

מחלת העור הנפוצה אצל ילדים אטופיק דרמטיטיס (אסתמה של העור) עשויה להיות קשורה להפרעת קשב וריכוז אצל ילדים: מחקר חדש שנערך ב"סורוקה" ובשירותי בריאות כללית מצא שהסיכוי של ילדים עם אטופיק דרמטיטיס לסבול גם מ־ADHD גבוה ב־75 אחוזים מאשר של ילדים ללא מחלת עור.

במחקר נמצא כי 7.1 אחוזים מהילדים שאובחנו עם אטופיק דרמטיטיס נטלו ריטלין או קונצרטה ואובחנו עם הפרעת קשב וריכוז, לעומת 4.1 אחוזים בקרב ילדים ללא דלקת עור אטופית. עוד נמצא כי ADHD היה שכיח יותר בבנים עם אטופיק דרמטיטיס פי 1.95 יותר בבנים ופי 1.5 בבנות, מאשר בקרב ילדים ללא מחלת העור.

המחקר כלל 1,740 מטופלים מנתוני קופת החולים - מתוכם 840 מטופלים עם דלקת עור אטופית בגילים 18-0 שנים, אשר הושוו ל־900 מטופלים בני אותו גיל ומין ללא דלקת עור אטופית.

דלקת עור אטופית (אסתמה של העור) היא מחלה כרונית, דלקתית, מגרדת ונפוצה ביותר, המשפיעה על 20% מהילדים בעולם המערבי. היא יכולה להופיע בדרגות חומרה שונות.

"מהניסיון שלי כרופא עור אני רואה שלאסתמה של העור יש מחלות נלוות. לפעמים ההורים מתלבטים אם בכלל לטפל בסטרואידים כי זה רק גירוד קל. מהמחקר הזה וממחקרים אחרים אנחנו רואים שלמחלה הזו יש אפקט מאוחר וגם אפקט מיידי על איכות החיים ועל מחלות נלוות וגוברת ההבנה שזו לא רק מחלה שמשפיעה על זיהומים וצלקות בעור אלא גם על דברים נוספים", מסביר ד"ר אמיר חורב, רופא עור מומחה, מנהל שירות רפואת עור ילדים בסורוקה שערך את המחקר עם פרופ' אלכס זבולונוב, פרופ' ארנון כהן וד"ר איריס מנור מהכללית.

לדבריו, המחקר לא בדק את הקשר הסיבתי בין מחלת העור להפרעת קשב וריכוז, אך לחוקרים יש השערה לקשר בין שתי המחלות. "אנחנו יודעים שלילדים יש הפרעות שינה בגלל הגרד, והם עלולים שלא להגיע למצב של שינה עמוקה, שנת REM, וזה פוגע בפעילות המוח ובזיכרון. אנו יודעים שהפרעות שינה גורמות ל־ADHD".

עוד הסביר כי "המחקר מדגים קשר בין אטופיק דרמטיטיס ו־ADHD ויש צורך באיתור ובטיפול ב־ADHD בקרב ילדים עם אטופיק דרמטיטיס. טיפול נכון בדלקת עור אטופית משפר באופן משמעותי את איכות החיים של הילדים, מקל את הגרד ומאפשר שנת לילה טובה יותר. חשיבות הטיפול כפולה - גם לטפל באקזמה בעור וגם למנוע סיבוכים של המחלה ואפילו הופעה של מחלות אחרות כמו הפרעת קשב וריכוז. וכמובן צריך להגביר מודעות לקשר בין שתי הבעיות ולגשת לאבחון אם יש חשד כלשהו", אומר ד"ר חורב.

המחקר פורסם בכתב עת מקצועי בנושא רפואת עור.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר