"אני לא אמור להגיד את זה, אבל הסרט הראשון בסדרת 'מלחמת הכוכבים' נועד בכלל לילדים בני 12", מגלה הבמאי המיתולוגי של סדרת הסרטים הכה־רווחית ומדוברת, ג'ורג' לוקאס, שמוציא השבוע לאקרנים את הפיצ'ר החדש במכונת המזומנים ההוליוודית הזאת, "מלחמת הכוכבים: אחרוני הג'דיי", וזרועו עוד בהחלט נטויה.
"זה סרט שתוכנן עבור צופים בגיל ההתבגרות", חושף לוקאס, "בגיל הזה הם כבר לא נמצאים במרכז תשומת הלב של הוריהם, ואולי הם חוששים מהעצמאות הזו ומהמציאות החדשה של חייהם. בעלילה יש אלמנטים שמעתה הם ישימו יותר לב אליהם כגון חברויות, כנות, אמון, לעשות את הדבר הנכון, להכיר בצד האפל ולהפעיל שיקול דעת כיצד להימנע ממנו, לא להיות אנוכי ולגלות חמלה, ולחבור זה לזה כדי לשפר את המצב.
"אז זה היה בבסיס, אבל הריגוש האמיתי מבחינתי הוא שעד היום ילדים הם מעריצים נלהבים, וזו תזכורת לכך שהסרט הזה נועד למענם - ושום דבר אחר לא משנה. בעולם האמיתי יש מבקרים רבים, כולל מעריצים של סדרת הסרטים, שאינם תמיד הכי נחמדים. אבל הילדים הקטנים והמראה על פניהם - הכל שווה את זה".
לוקאס חושף את מאחורי הקלעים של מפעל חייו בפתיחות מרשימה, בין השאר משום שהקהל שלו מעט משוחד: הוא אמר את הדברים בכנס "מלחמת הכוכבים", שהתקיים לאחרונה באורלנדו, פלורידה, לציון 40 שנה לצאת הסרט המקורי בסדרה. את הכנס פקדו לא פחות מ־70 אלף מעריצים, שעבורם לוקאס הוא כמעט בחזקת אלוהים.
סקירה מדגמית של הקהל מגלה אישה בשנות השישים לחייה מוויסקונסין, שצפתה בסרט הראשון 60 פעמים בבית הקולנוע כשיצא, לצד ילדים במסיכות צ'ובקה, שהוריהם עוד לא היו בתכנון אז. רבים מהאורחים התייצבו בתחפושות מושקעות של הגיבורים האהובים עליהם, בלי לוותר כמובן על חרבות הלייזר המפורסמות.
המעריצים השרופים שפגשתי בכנס יודעים לדקלם ציטוטים מהסרטים מתוך שינה, ובתיהם מלאים במזכרות הקשורות לדמויות האהובות - מה שלא ימנע מהם לרכוש בדוכנים שמסביב עוד ביגוד, בובות, חוברות עם תמונות, פוסטרים ומצעים של האן סולו וחבריו במחירים מופקעים.
מחיר כרטיס יומי לכנס בן ארבעת הימים עומד על 75 דולרים, והמעריצים השרופים רכשו חבילת VIP בעלות של 700 דולרים, שמקנה להם גישה לכל המתחמים בלי לעמוד בתור. 3,000 מעריצים פחות מעושרים בילו את הלילה מחוץ לאולם הכנסים, בתקווה לתפוס מקום בשיחה עם לוקאס - ללא הועיל. כמעט אלף מהם נותרו בחוץ ונאלצו להסתפק בצפייה בטלוויזיה במעגל סגור באולם סמוך.
* * *
אלה שכן הצליחו להיכנס לאירוע הצטיידו בציפיות גבוהות במיוחד, אבל לוקאס בן ה־73 מרגיש בחברתם הכי בבית שאפשר ומוותר על החליפה הכמעט מתבקשת, לטובת לבוש נינוח של ג'ינס וסניקרס. מי אמר ש־5 מיליארד דולרים בבנק מחייבים אותך לצאת מהבית בטוקסידו?
"הרעיון ל'מלחמת הכוכבים' עבר שינויים, זה אף פעם לא היה דבר אחד ברור. רציתי לייצר סרטי אקשן שהצופים ייהנו מהם בהמשכים, ולהוסיף מוטיבים מיתולוגיים ופסיכולוגיים", הוא ממשיך את המסע בנתיב הזיכרון.
אחרי שהשלים את "אמריקן גרפיטי" מ־1973, שהיה מועמד לחמישה פרסי אוסקר וזכה בגלובוס הזהב לקומדיה הטובה ביותר, "האולפנים שעבדתי איתם שאלו מה עוד יש לי להציע, ואמרתי שיש לי רעיון לסרט הרפתקאות בחלל, כי הוליווד עובדת כך שבעקבות פריצה מוצלחת מציעים לך חוזה ורוצים בעלות על כל הסרטים העתידיים שלך. זה נשמע נהדר, עד שאתה עולה שלב בקריירה ומבין שמסרת את חייך והם בידיים של מישהו אחר. המשכתי לכתוב תסריטים לסרטים שלא צלחו, והאולפנים אז ויתרו גם על הרעיון הראשוני של 'מלחמת הכוכבים'. ואז כבר לא רצו אותי, אף אחד לא ישב איתי אפילו לארוחת צהריים".
ואז, כמיטב המסורת ההוליוודית, הכל השתנה ברגע: "באחת ההקרנות של 'אמריקן גרפיטי' ניגש אלי אלן לאד, נשיא אולפני פוקס המאה ה־20 דאז. הוא האמין בי אפילו יותר מאשר ברעיון עצמו ואמר שאני מוכשר מאוד, ושהוא רוצה להיות מעורב בסרט הבא שלי. סיפרתי לו על אותו רעיון של אופרה בחלל, עם כלבים שמטיסים חלליות, ולמרות שהדירקטוריון של האולפנים לא הבין מה זה לעזאזל הסרט, הוא תמך בי ונאבק למעני. זה מה שעזר לי להשיג בעלות וזכויות לרעיון".
והשאר, כמובן, היסטוריה. "מלחמת הכוכבים" הראשון מ־1977 הופק בעלות של 11 מיליון דולרים והכניס עד היום 775 מיליון דולרים. ההצלחה הובילה לשני סרטים מצליחים נוספים - "האימפריה מכה שנית" מ־1980 ו"שובו של הג'דיי" מ־1983 - ולטרילוגיית עלילה מקדימה בינונית שיצאה לדרך בסוף שנות התשעים של המאה הקודמת.
המערכה הנוכחית והמצליחה בסאגה נפתחה ב־2015 עם "הכוח מתעורר", שיצא זמן קצר לאחר שתאגיד דיסני רכש את חברת ההפקות של לוקאס ואת הזכויות על הסדרה, תמורת לא פחות מ־4.06 מיליארד דולרים.
וזו היתה עסקה משתלמת במיוחד: "הכוח מתעורר" לבדו הכניס לא פחות מ־2 מיליארד ו־68 מיליון דולרים, ונחשב לסרט השלישי הקופתי אי פעם, אחרי "אווטאר" ו"טיטאניק". עם הציפיות הכספיות הללו מגיע לאקרנים בסוף השבוע "מלחמת הכוכבים: אחרוני הג'דיי". ההערכות בתעשייה הן שהסרט יכניס בסוף השבוע הראשון סביב 425 מיליון דולרים מסביב לעולם, במה שמוגדר כיעד פיננסי ראוי עבור דיסני, שכמובן ישמחו ליותר.
* * *
אבל עם כל הכבוד ללוקאס ולמיליארדים שלו, גולת הכותרת של הכנס היא ללא ספק הגעתו של האן סולו האלמותי, הלוא הוא הריסון פורד. כנסים כאלה מתקיימים כבר קרוב לשני עשורים ומדלגים בין אורלנדו ללונדון, לוס אנג'לס ואפילו גרמניה ויפן (הכנס הבא יתקיים ב־2019, עדיין לא פורסם היכן), אבל המגה־סטאר הגדול ביותר שיצא מ"מלחמת הכוכבים" מגיע לפגוש את המעריצים בפעם הראשונה.
"מלחמת הכוכבים: אחרוני הג'דיי". קארי פישר הספיקה להצטלם לסרט לפני מותה
"הסרט הזה לא שינה לי בכלל את החיים", אומר בהומור הכוכב בן ה־75, שנשוי כיום לשחקנית קליסטה פלוקהארט בת ה־53 והונו מוערך ביותר מ־200 מיליון דולרים. "אתה יכול להיות חלק מצוות השחקנים הטוב בעולם, אבל בסופו של דבר יש להם סיפור להעביר, והעלילה של 'מלחמת הכוכבים' היתה מעל ומעבר למה שיכולנו לקוות לו. הרבה רגש, הומור וקונפליקט, והמצאה מופלאה של מיתולוגיה שעמדה במבחן הזמן 40 שנה. בדיעבד, זאת היתה תחילתו של מסע מדהים.
"בעצם, ההתחלה היתה כבר ב'אמריקן גרפיטי', שם עבדתי לראשונה עם ג'ורג'. אחרי צילומי הסרט עוד הספקתי לחזור לעבודתי הקודמת בנגרות. ג'ורג' נכנס שוב לחיי ושלף אותי לסרט שאנחנו חוגגים עד היום.
"הכרנו כאשר התקנתי דלת בביתו של הבמאי פרנסיס פורד קופולה. עבדתי שם כל הלילה, ואז בשעות הבוקר, כשסיימתי את העבודה, ג'ורג' הגיע לשם עם השחקן ריצ'רד דרייפוס - וכך הכרנו. עם השנים הסיפור עוות בתקשורת כאילו אני ארבתי לו, אבל בסך הכל הייתי באמצע עבודה, מתפרנס למחייתי", הוא שוב צוחק.
לפני שנתיים לפורד היה חלק חשוב בעלילת "הכוח מתעורר", סביב הצגת הנבל החדש קיילו רן (אדם דרייבר), בנם של האן סולו והנסיכה ליאה (קארי פישר המנוחה). פורד עשה כותרות כבר בצילומי הסרט, שנעצרו לשבועיים לאחר שהוא נפצע בתאונת תפאורה מצערת, כאשר דלת של חללית נפלה על רגלו.
עוד לפני שיצא הסרט, פורד שוב היה מעורב בתאונה מתוקשרת. הוא הטיס את מטוסו הפרטי, כשנאלץ לבצע נחיתת חירום במגרש גולף ויצא בנס רק עם שבר באגן ובקרסול. בפברואר האחרון כמעט היה אחראי לתאונת מטוס נוספת, כשהנחית את מטוסו במסלול שגוי בצמוד למטוס בואינג שהמריא בדיוק מטרים ספורים ממנו.
לשמחתן של חברות הביטוח, לסרט החדש פורד כבר לא הצטלם, אבל הוא ממשיך לתמוך מוראלית בתאגיד המצליח, שבקיץ הבא ימשיך להתרחב לסרט ספין־אוף נוסף סביב הדמות שהוא הכיר לעולם, האן סולו.
אחרי "רוג אחת: סיפור מלחמת הכוכבים", שיצא לפני שנה כעלילה נלווית לזו של גיבורי "מלחמת הכוכבים", בחודש מאי יעלה לאקרנים "סולו: סיפור מלחמת הכוכבים". הסרט יגולל את קורותיו של האן סולו הצעיר, שאותו יגלם השחקן העולה אלדן ארנרייך ("יסמין הכחולה", "יחי הקיסר!"), לצד כוכבת "משחקי הכס" אמיליה קלארק.
ומה הסיכוי לקאמבק נוסף של האן סולו המקורי? "אני טיפוס סנטימנטלי מאוד אבל לא נוסטלגי", הכריז לאחרונה פורד בראיון למגזין "GQ", "הופתעתי שרצו אותי בחזרה ל'מלחמת הכוכבים', אבל זו היתה דרך מעניינת לפתח ולסיים את סיפורה של הדמות. אני סיימתי עם 'מלחמת הכוכבים' בתנאי שהם סיימו איתי. אני לא הייתי רוצה לחזור פעם נוספת, הייתי מעדיף לעשות משהו אחר, בעיקר כי משהו חדש הוא מרתק יותר".
מי שכן משתתפת בסרט החדש היא פישר, שהספיקה לצלם את חלקה בסרט ממש לפני מותה בדצמבר שעבר. לדמות שלה - הנסיכה ליאה - יועדה נוכחות גם בפרק התשיעי, ואחרי מותה היו שמועות שיצליחו לשלב אותה בעזרת עבודת מחשב, אולם חברת לוקאס הודיעה כי הסרט החדש הוא הופעתה האחרונה.
עלילת "אחרוני הג'דיי" ממשיכה מייד היכן ש"הכוח מתעורר" נעצר, במערכה סוערת בין כוחות ההתנגדות שמובילה הגנרלית ליאה נגד המסדר הראשון של קיילו רן והמנהיג העליון סנוק. עד מהרה מגלים כוחות ההתנגדות כי כוחות האופל מצליחים בקלות להתחקות אחר עקבותיהם, והם נאלצים למצוא דרך לשטות בהם, מה שנותן במה לשילוב דמויות צעירות ורעננות, עולמות חדשים, ואפילו מיני חיות יוצאות דופן.
* * *
אלא שהשאלה המסקרנת מכל היא זהות הגיבורה הגדולה של הטרילוגיה הנוכחית, ריי, שאותה מגלמת דייזי רידלי הבריטית. בהתאם לצו שלטי החוצות שקידמו את הסרט החדש בארה"ב, תחת הכיתוב "שלא תעזו לתת לאף אחד לעשות לכם ספוילרים", רק נאמר שמדובר בטוויסט לא צפוי, שיוביל את הסרטים העתידיים לכיוונים חדשים.
רידלי עצמה, שנחשבת לממשיכת דרכה של פישר כדמות הנשית המרכזית בעלילה, אמרה לאחרונה ל"רולינג סטון" כי "אין שום דמיון בין סיפורה של קארי לזה שלי, כי הרבה מריי הוא בעצם אני. במובן הזה אני מבינה למה קארי הרגישה שהיא תמיד תיראה בעיני מלהקים רק בתור אותה הדמות, כי ליאה היא קארי".
רידלי היתה ללא ספק האור הבוהק של הכנס, ומכל עבר דאגו המפיקים והבכירים בחברה של לוקאס להרעיף עליה שבחים. "משמח אותי בעיקר לשמוע תגובות של הורים לילדות קטנות, את האופן שבו הן מביטות בגאווה בריי וכיצד היא השפיעה עליהן", היא צועדת בדרכה של גל גדות, ששיווקה את דמותה של וונדר וומן כאמזונה פמיניסטית מודרנית. "מה שבטוח, אני אישן טוב בלילה אחרי כל האדרנלין שילווה אותי לאורך היום".
על פי השמועות בהוליווד, השחקנית הצעירה והמבטיחה משתכרת כ־300 אלף דולרים לכל פרק בהשתתפותה, וזכאית אף לאחוז מסוים מההכנסות בקופות. זה אמנם הרבה יותר מהריסון פורד הצעיר, שקיבל על הסרט הראשון כ־10,000 דולרים, אבל רחוק מאוד מ־20 מיליון הדולרים שקיבל ככל הנראה על "הכוח מתעורר", רק כדי שהאן סולו יכבוש שוב בסערה את לב המעריצים וייפרד מהגלקסיה הרחוקה לתמיד.
dudic@israelhayom.co.ilטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו