האם תאריך התפוגה של מוצרי המזון הוא רק המלצה?

באחרונה התרחבה התופעה של מכירת מוצרי מזון שתאריך התפוגה שלהם עבר • האם היצרנים נוקטים בטווח ביטחון מוגזם - כדי שנקנה יותר? • וגם: באלו מוצרים לא כדאי "לעקוף" את תאריך התפוגה המומלץ

מוצרי מזון // צילום: קוקו

כולנו מכירים את זה: קנינו ממרח אהוב בסופר באריזה גדולה, ואחרי שבוע במקרר - צריכים לזרוק אותו, מאחר ותאריך התפוגה פג. כך אנו זורקים ממרח אהוב כשהאריזה עדיין מלאה עד מחציתה לא פעם. תאריך התפוגה הזה מרגיז במיוחד, כיון שבדרך כלל די ברור שניתן להחזיק את המאכל לפחות עוד מספר ימים לפני שנזרוק אותו, וכך לחסוך לעצמנו כסף רב. 

מציאות זו נובעת בעיקרה מהצורך של היצרנים להגן על עצמם מתביעות, על ידי לקיחת טווח סיכון רחב לפני התקלקלות המוצר. טווח רחב זה גורם לזריקת מזון טרי רב הן במסעדות, בחברות הסעדה שונות וגם במפעלים וחנויות ענק. אל השיקול הבריאותי הזה מצטרפת לא פעם כוונה סמויה של מכירת יותר מוצרים בזמן קצר. 

לאור זאת החלה לאחרונה להתפשט בעולם תופעה של מרכולים ובתי עסק שמוכרים מוצרים שנזרקו מהסופר מרקטים הרגילים לאחר שעבר תאריך התפוגה שלהם. גם בארץ ישנם עמותות צדקה שאוספות ארוחות ומאכלים כאלה. לאור התרחבות התופעה, עולה השאלה: עד מתי באמת אפשר להשתמש באוכל אחרי תאריך התפוגה שלו? 

החלטנו לברר את תאריכי התפוגה האמיתיים של מאכלים שונים ולא את אלו שכתובים על המוצרים עצמם. חשוב לציין לפני הכל, כי בשמירת מזון מעבר לתאריך התפוגה קיים סיכון קטן, כיון שעם הזמן המזונות סוחפים יותר חיידקים. בעבר, חיידקים אלו היו נהרסים על ידי הגוף ומערכת העיכול של אבותינו ידעה להתמודד עימם בקלות. מסיבה זו הסבים והסבתות שלנו השתמשו הרבה יותר בחוש הריח, וקבעו טריות של מזון לפי הריח שלו. בעידן הסטרילי של היום, איבדה האנושות חלק ניכר מהיכולות להתגונן מפני חיידקים. ניתן לומר כי בצורה אירונית, השמירה על הטריות פגעה במערכת החיסונית של הגוף. 

מוצרי בשר

מוצרי בשר או מוצרי חלב רכים הם מוצרים שלא לוקחים עמם סיכון. בשר וחלב יכולים להיות חממת גידול לחיידקים מסוכנים, ולכן אין לקחת במקרה של מאכלים כאלו שום סיכון. אל הקבוצה הזו יש להכניס גם ארוחות מוכנות וארוזות ועוד מוצרים המכילים מזון חי שבושל. כמובן כאן התאריך הקובע הוא התאריך לשימוש אחרון ולא התאריך לשיווק. 

לא לעקוף את תאריך התפוגה. מנות מוכנות // צילום: קוקו

גבינות

בתחום הגבינות יש להבחין בין גבינות קשות שמיושנות לא פעם מספר שנים, לבין גבינות רכות. כך למשל, גבינת פרמזן מיושנות שנתיים לפני שיווקה. לכן, במקרה של גבינה קשה שיש עליה עובש - אפשר פשוט לחתוך את העובש ולאכול את הגבינה מתחת. לעומת זאת גבינות כמו ברי, קממבר, גבינות עיזים וגבינות רזות יותר שתאריך השימוש שלהן עבר, יש לזרוק מיד כיוון שהן מהוות מצע מצוין לגידולי חיידקים רכים כמו ליסטריה. 

מזון יבש

מזונות מיובשים כמו אורז וקטניות אחרות, יכולים להחזיק זמן רב מאוד אחרי התאריך האחרון הטבוע בהם לשימוש. אמנם לא פעם יהיה קשה יותר לבשל אותם, ויתכן שלחלקם יהיה עובש, אבל מעבר לזה אין שום בעיה לאכול אותם. אותו דבר נכון גם ביחס לתבלינים טחונים. גם תבלינים אלו מבלים שנים רבות בירכתי הארונות שלנו ואנו משתמשים בהם. יתכן שהם יאבדו קצת מהעוצמה שלהם אבל מעבר לכך אין בהם שום פגיעה. 

קופסאות שימורים

קופסאות שימורים כמו שעועית, ירקות, עגבניות וגם דגים יכולות להישמר שנים רבות ועדיין להיות טובות. זאת בשני תנאים: שהקופסא עדיין סגורה ללא פגמים ושהיא נשמרה במקום מוצל ולא הייתה חשופה לשמש.

לחם ובסקוטים

הלחמים שמצויים היום בסופר מלאים בחומרים משמרים שמאפשרים לאכול אותם זמן רב לאחר תאריך התפוגה שלהם. באותו אופן, גם לחמים ביתיים שהתייבשו ניתן לשימוש חוזר כקרטונים, בפשטידות לחם, טוסטים או מוצרים אחרים המצריכים פרורי לחם. גם בסקוטים יכולים להחזיק זמן רב אחרי תאריך התפוגה שלהם. בסקוטים בחבילה פתוחה עלולים לספח רטיבות, אולם מעבר לכך בסקוטים יבשים אפשר להרטיב, לחמם שוב בתנור ולאכול. 

מזונות קפואים

מזונות קפואים לגמרי כולל בשר ניתן לשמור הרבה זמן מעבר לתאריך התפוגה לכך. כל זאת במקרה שהמזון לא הופשר והוקפא שוב. מבחינה רבה כל עוד לא ניכר שינוי במרקם המזון, תאריך התפוגה על האוכל הוא שרירותי בלבד.

משקאות

לעולם אין לשתות מים או משקה אחר מבקבוק או קופסת שימורים שנפתחה או שעמדה בשמש.

תפוחי אדמה

אין צורך לזרוק תפוחי אדמה שהחלו לגדול להם עיניים. צריך פשוט לקחת סכין ולהוריד את העין, אם יש צבע לבן מתחת - ניתן לבשל. במקרה של צבע ירוק או שחור יש להמשיך לחתוך עד הופעת הצבע הרגיל של תפוח האדמה. ירקות אחרים כמו סלרי או כרישה יכולים להפוך לקשים או לרכים לאחר זמן, אבל עדיין יתאימו למרק. 

סלטי ירקות

סלטים מהסוג הזה הנם מלכתחילה לזמן קצר אך גם כאן תאריך השיווק המומלץ אינו בהכרח תאריך האכילה האחרון לשימוש. כן ראשי חסה טריים מאד יכולים להחזיק מעמד מעבר לתאריך התפוגה וכך גם ביחס לעגבניות. 

ירקות // צילום: יהושוע יוסף

בננות

הכלל "זה לא שחור - זה דבש", פועל היטב בבננות, ובננות מושחרות ישבחו כל עוגה שיוכנסו אליה.

ביצים

בכל הנוגע לביצים הקובע הוא הריח. כמובן בביצים שעבר הזמן יש להשתמש, כל עוד הריח שלהם טוב, במאפים או מאכלים שעוברים חימום מעבר לנקודה בה החיידקים מתים.

חלב

גם שקיות חלב יכולות להחזיק מעמד אחרי פתיחתן מספר ימים וגם כאן הקובע הוא הריח והטעם.

חמוצים

חומרים השמורים בחומץ או במלח יכולים להחזיק מעמד זמן רב אחרי תאריך התפוגה שלהם, כיון שהחומצות של המלח והחומץ מונעות את גידול החיידקים על האוכל הזה. 

דבש

דבש שנמצא בקברי המלכים המצריים היה עדיין טעים וראוי לשימוש אחרי אלפי שנים. כך הדבר גם ביחס לריבות ואפילו ביחס לסוכר.

• אין בכל האמור כדי לייעץ לאכול מאכלים שעבר תאריך התפוגה שלהם. הסקת מסקנות מעשיות מהכתבה מצריכה התייעצות עם רופא או תזונאי.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר