דב צור במעצר (ארכיון) | צילום: גדעון מרקוביץ

פרשיות או לא להיות

מירושלים ועד נצרת עילית, מרמת השרון ועד ראשל"צ - השחיתות ברשויות המקומיות היא מגיפה ישראלית • מומחים מזהירים שלעיתים נבחרי ציבור לא מזהים את הגבול הפלילי, ומציעים שילוב בין חקיקה והדרכה כדי להילחם בתופעה

פרשת השחיתות בעיריית ראשון לציון ומעצרו של ראש העיר דב צור מצטרפים לרצף פרשות שחיתות שנחשפו ברשויות המקומיות בשנים האחרונות. במקרה הנוכחי ההד הציבורי שניתן לפרשה טמון במעורבותו לכאורה ובחקירתו באזהרה של יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן, על עבירות שביצע לכאורה בהיותו סגן ראש העיר והממונה על הוועדה לתכנון ובנייה.

בכל שנה נפתחות עשרות חקירות נגד ראשי ערים. הדבר נובע הן מתלונות אמיתיות והן בעקבות תלונות שווא של גורמי אופוזיציה, המתנגדים לראש העיר. במקרים רבים קשה להוכיח את קיום השחיתות, ולכן רק מעט מהתלונות מסתיימות בחקירות ממושכות ומעט אף יותר בהרשעות. 

רשימת ההרשעות המפורסמות ידועה, אך מבט בכולה מבהיר עד כמה התופעה חמורה: 

בפרשת הולילנד היו מעורבים שני ראשי עיריית ירושלים לשעבר, ובהם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט. בספטמבר 2011 המליצה המשטרה להעמיד לדין את שלמה לחיאני, מי שהיה ראש עיריית בת ים, בעבירות של קבלת שוחד, מרמה והפרת אמונים והלבנת הון. ישראל סדן, מי שהיה ראש עיריית חדרה, הורשע בנובמבר 2005 במתן שוחד בניסיון לשחד שלושה חברי מועצה. יצחק רוכברגר, לשעבר ראש עיריית רמת השרון, הורשע בביצוע עבירות של מרמה והפרת אמונים, רישום כוזב במסמכי תאגיד, זיוף מסמך ושימוש במסמך מזויף בכך שקיבל 118 אלף שקלים כהחזר הוצאות מ"קרן ההשתלמות של עובדי הרשויות המקומיות". 

ראש עיריית נצרת עילית לשעבר, שמעון גפסו // צילום: אורן בן חקון

בני רגב, לשעבר ראש עיריית לוד, הואשם בשנת 2006 בקבלת שוחד בסך 1.4 מיליון שקלים מאיש העסקים דודי אפל. יהושע (שוקי) פוֹרֶר, לשעבר ראש עיריית רחובות, הודה במסגרת הסדר טיעון בהפרת אמונים, בכך שמסר עבודות של העירייה ללא מכרז לקבלן שתרם כספים למערכת הבחירות שלו. במארס השנה המשטרה המליצה להעמיד לדין את ראשת עיריית נתניה מרים פיירברג על קבלת שוחד מיזמים שונים ובעלי אינטרסים בעיר נתניה. לאחרונה השתחרר מהכלא צבי בר, לשעבר ראש עיריית רמת גן, שהורשע בפברואר 2015 בקבלת שוחד מארבעה יזמי נדל"ן שונים בעת כהונתו. ביולי השנה המשטרה המליצה להעמיד לדין את ראש עיריית כפר סבא, יהודה בן חמו, לאחר שהתגבשה תשתית ראייתית נגדו בביצוע עבירות שחיתות. על פי החשד, בן חמו נהג לקבל תרומות מאנשי עסקים בסך מאות אלפי שקלים, שנועדו לרווחת תושבי העיר, ועשה בהן שימוש אישי. ראש עיריית נצרת עילית לשעבר, שמעון גפסו, הורשע בקבלת שוחד לאחר שהציב תנאי לחבר מועצה שיתפטר מחברותו, שאם לא כן תפוטר רעייתו לשעבר מעבודתה בחברה לפיתוח נצרת עילית. 

כוח בלתי מוגבל

 לאורך השנים מזהים במשטרה שני מוקדים עיקריים לשחיתות ציבורית: ברשויות המקומיות ובמכרזים. בכל זמן נתון מתנהלות במשטרה חקירה או בדיקה סמויה נגד כמה רשויות מקומיות, שבעשורים האחרונים הפכו לקרקע שמצמיחה שחיתות.

לראשי רשויות יש כוח כמעט בלתי מוגבל: הם שולטים על כל הכספים ויושבים בראש הוועדות לתכנון ובנייה של העיר שאותה הם מנהלים. על פי המודיעין המשטרתי, הרשויות המקומיות הן אחד המוקדים המובהקים ביותר למעשי שחיתות מסוגים שונים, ובהם שוחד, מינויים פסולים, הטיית מכרזים ועוד. 

השתחרר לאחרונה. צבי בר, לשעבר ראש עיריית רמת גן // צילום: יהושע יוסף 

גם ארגוני פשיעה מבקשים לעצמם נתח מהעוגה, על ידי יצירת קשרים עם ראשי ערים כדי להשתלט בדרך זו על משאביה של הרשות המקומית. בהיותו סגן ראש היחידה הארצית לחקירות הונאה אמר תת־ניצב ערן קמין, מי שמכהן כיום כראש חטיבת החקירות והמודיעין של המשטרה, כי בדיון שעסק בשחיתות ברשויות המקומיות ארגוני פשיעה יוצרים קשר עם ראשי עיר מכהנים, לטובת השתלטות או לקיחה של משאבים של הרשות. "צריך לזכור שהרשות מופקדת על נכסי נדל"ן, על מכרזים, יש הרבה כסף בשלטון המקומי. יש ניסיון של פשיעה מאורגנת לחדור לכל מקום שיש ראשי ערים ולנצל אותו לטובתם הם", אמר קמין.

שחיתות כתלות מתפתחת

 ניצב בדימוס יואב סגלוביץ', לשעבר ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה ומי שצבר קילומטרז' נאה בחקירות ברשויות המקומיות, טוען בפני "ישראל השבוע" כי "כסף זה כל הסיפור. השחיתות הזו לא נולדה אתמול, ובמקום שיש בו כסף - אם יש לעבריינים יכולת להיכנס, הם ייכנסו. שחיתות זה לא רק אותם נבחרי ציבור שחטאו וזה לא רק עבירה פלילית". סגלוביץ' הוא מי שהגה את צמד המילים "שחיתות חוקית" כדרך שמובילה לשחיתות הפלילית. "הרי יש ראשי רשויות שנכנסים לכלא, ואז מגיע הבא בתור. צריך לשאול למה זה קורה". 

כדרך להתמודד עם התופעה הגה מפכ"ל המשטרה, רב־ניצב רוני אלשיך, תוכנית שלפיה המשטרה תצמיד קצינים בכירים מאגף החקירות והמודיעין לראשי ערים ולראשי מועצות מקומיות, ואלה ידריכו אותם כיצד לא להסתבך בפלילים מתוך הנחה שחלק מהמעשים הפליליים מבוצעים, לעיתים, מחוסר ידיעת החוק. 

"השיח בנושא שחיתות איננו צריך לסוב רק בשאלה אם מדובר בעבירה פלילית או לא, אלא גם מה נכון ומה מוסרי במרחב החברתי והציבורי; אותם דברים שכל אחד יודע לזהות שהם לא בסדר, מרגישים אותם אבל לא יוצאים נגדם, ולכן צריך לטפל בהם", אומר סגלוביץ', "החל מנטיות אישיותיות המגבירות נטיות לרמאות, שחיתות מוסדית הנגרמת מהסדרים מוסדיים לקויים המקשים על בעלי תפקידים וגורמים להם לפעול באופן שאינו תקין; שחיתות כתלות המתפתחת כאשר במוסד כלשהו מתקיימת תלות בלתי הולמת בגורמים מסוימים; ושחיתות פוליטית שהיא תוצאה של מאבקי כוח בין קבוצות אינטרסים שונות". 

סגלוביץ' טוען שאת המלחמה בשחיתות החוקית צריכים לנהל הפוליטיקאים, בין השאר, באמצעות שינויי חקיקה שתמנע מאדם שהורשע בדין פלילי לשמש נבחר ציבור. כמו כן, אם הנבחר יחליט לממש את זכותו האזרחית ולשתוק בחקירה, הוא יהיה חייב לפנות את מקומו בזמן חקירתו הפלילית. "אנשים לא הולכים להיבחר לתפקידים ציבוריים כדי לגנוב", אומר סגלוביץ', "קורה להם משהו בדרך, ועל כן צריך להוריד את המוטיבציות של נבחרי ציבור לעשות דברים לא ראויים ועד פליליים במישור המוניציפלי, הן על ידי שינוי מבני בוועדות לתכנון ובנייה והן על ידי שינוי רדיקלי בפקודת העיריות. אחד הצעדים לכך הוא, למשל, למנוע מראשי רשויות לשבת בוועדות שמקבלות החלטות פרטניות על תוכניות שהם מתכננים בעצמם, מתוקף היותם ממונים על הרשות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו