נגמרו הקפסולות? מעכשיו יש כמוסות קפה

האקדמיה ללשון העברית אישרה מילים חדשות והחלטות בדקדוק • אז איך תגידו שלוקר מעכשיו? • נא להתחיל לשנן

מעכשיו אמרו כמוסות קפה ולא קפסולות, צילום: Getty Images

איך אומרים אמפולה בעברית? בקבוקית. ואם יש לכם מכונת קפה בבית, תתחילו להשתמש בכמוסות קפה במקום בקפסולות. והאם כותבים דאעש או אולי דאע"ש? האקדמיה ללשון העברית אישרה מילים חדשות והחלטות בדקדוק.

בין המילים החדשות שאושרו: המילה בקבוקית תחליף את המילה אמפולה, כמוסות קפה יחליפו את קפסולות הקפה שהישראלים כל כך אוהבים (וכך גם כמוסות קקאו, כמוסות וניל), חמת יחליף את המילה שלוקר. בגזרת המשפחה אבהתנות תמורת פטריארכליות ואימהתנות תמורת מטריארכליות. האקדמיה ללשון גם אישרה את השימוש בדרי רחוב במקום המילה הומלסים.

המילים נקבעו בעקבות פניות הציבור, והוועדה נעזרה בקביעתן הן בציבור הרחב והן באנשי מקצוע ומומחים. עוד נקבעו המונחים מֶרְחַב שֵׁרוּת (המרחב הגאוגרפי שתושביו מקבלים שירות ממוסד מסוים או מעיר מסוימת). כמו כן, נקבע המונח קוֹדָר (קוד תגובה מהירה). מליאת האקדמיה גם אישרה כמה החלטות בדקדוק: צורת הנקבה של אַפּוֹטְרוֹפּוֹס היא אַפּוֹטְרוֹפְּסִית או אַפּוֹטְרוֹפְּסָה, וברבים אַפּוֹטְרוֹפְּסִים.

נטיית הפועל אָהַד היא כנטיית הפועל אָהַב: אֹהַד יֹאהַד, אֶאֱהַד יֶאֱהַד. החלטה זו מוסיפה לרשימה של פועלי פ"א יֹאבַד, יֹאמַר, יֹאכַל, יֹאהַב, את הפועל המחודש אָהַד.

נוסף על כך, החליטה האקדמיה לקבע את המנהג הקיים בכתיבת ראשי תיבות שמקורם אינו עברי: ראשי תיבות שמקורם בלעז יסומנו בגרשיים, כגון אונסק"ו, ימק"א, נאסד"ק. 

לעומת זאת, ראשי תיבות שמקורם בערבית אין מסמנים בגרשיים - שכן גם בערבית מתייחסים לראשי התיבות האלה כמילים רגילות, כגון חמאס, פתח, דאעש.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר