"אנחנו נשים חזקות, אבל הוא טווה סביבנו רשת". מירב, רות ואיילת // צילום: אורן בן חקון // "אנחנו נשים חזקות, אבל הוא טווה סביבנו רשת". מירב, רות ואיילת

"הרב אמר לי: אם תספרי למישהו על הקשר בינינו, יותר לא תהיה עלייך ברכה"

הן באו להתייעץ עם הרב הכריזמטי, שכאילו קרא את מחשבותיהן • אחר כך החלו "טיפולי הרפיה", שכללו פגישות מיניות שדרש מהן לשמור בסוד • כשהיססו, "ניבא" להן אסונות • 3 מהמתלוננות נגד הרב עזרא שיינברג מצפת, שהורשע בעבירות מין, מגוללות לראשונה את מסכת הייסורים

גם אני שמעתי את שמו של המקובל הצפתי הרואה בנסתר. פעם השארתי הודעה אצל המזכירה שלו עם שמי ושם אמי, בבקשה לקבל ברכה. עזרא שיינברג נודע כמי שברכתו מחוללת פלאים.

ביולי השנה הורשע שיינברג (49) במסגרת עסקת טיעון בביצוע עבירות מין בשמונה נשים, לאחר שבכתב האישום המקורי פורטו עבירות חמורות ב־12 נשים, כולל אונס, מעשי סדום, מעשים מגונים ושיבוש הליכי משפט שביצע, תוך כדי ניצול מעמדו כמקובל וצדיק. גזר הדין עתיד להימסר בעוד כשבועיים. כעת, מתראיינות לראשונה שלוש מהמתלוננות נגדו, עם חלקים מתוך סיפורן האישי. 

שיינברג, ראש ישיבת האר"י בצפת, נודע כבעל סמכות תורנית וקבלית. הוא חיבר סדרת ספרים שזכתה להסכמות של רבנים, העביר פינה שבועית ברשת מורשת של קול ישראל, ולשיעורים שהעביר נהרו המונים. כשהפרשה התפוצצה היה מי שהגדיר אותה כפיגוע רוחני, שני רק להתאסלמותו של שבתי צבי; שיינברג הקים בצפת קהילה ובה גני ילדים, ישיבה תיכונית, ישיבה גבוהה, מכינה קדם־צבאית, כולל אברכים וגם גוף כשרות פרטי. 

לפני כשנתיים וחצי, בתיווכו הרגיש של רב העיר צפת, הרב שמואל אליהו, נפתחה תיבת פנדורה. אל הרב אליהו הגיעו תלונות שלפיהן שיינברג פגע בנשים צעירות שהגיעו אליו לייעוץ. חלק גדול מהן משתייך לקהילת אורות האר"י, שאותה הנהיג. מדובר בנשים נשואות, שבעליהן למדו והסתופפו בצילו של הרב הכריזמטי, שאותן ניצל לפי הדיווחים תוך כדי שימוש מניפולטיבי בסמכותו הרוחנית והמיסטית. בעידודו של הרב אליהו פנו הנשים להגיש תלונה במשטרה. שיינברג ניסה לצאת מישראל לברזיל ונעצר בנמל התעופה. 

מייד כשנודע היקף התלונות לגביו וחומרתן - 15 נשים העידו בפני הרב שמואל אליהו, מהן 12 הגישו תלונות מפורטות למשטרה - התגייסה קהילת אורות האר"י לטובת המתלוננות. תלמידיו של שיינברג כינו אותו נביא שקר ו"אותו האיש" (אדם רשע שאין לומר את שמו - כינוי המתייחס בדרך כלל לישו). הספרים שכתב הושלכו מבית המדרש. בכניסה לדיונים בבית המשפט עמדו אנשי הקהילה, נשים מכוסות ראש וגברים בכיפות וציציות, והניפו שלטים בנוסח "רב אנס - לכלא נכנס", "זו הפגיעה של כולנו".

לפי ההלכה, אישה נשואה ששכבה עם גבר זר נאסרת על בעלה, אבל הכלל לא תקף במקרה של אונס. לאחר שהתגלו המעשים, קיבלו הנשים שהיו אמורות להיאסר על בעליהן היתר הלכתי להמשיך להיות נשואות להם. יש להדגיש, עם זאת, כי במסגרת עסקת הטיעון לא הורשע שיינברג באונס. משפחות רבות בקהילה עזבו את צפת לאחר גילוי הפרשה.

את מירב, רות ואיילת (כל השמות ומשלחי היד בכתבה בדויים) אני פוגשת בירושלים. נשים עדינות ורהוטות. שלושתן דתיות, אימהות, נאחזות באמונה שהתנפצה לרסיסים עם המעילה באמון מצד אדם שנחשב בעיניהן קדוש. היום הן מקפידות לכנות אותו "הרשע" או "עזרא", ללא תואר "הרב".

שיינברג קיבל המונים להתייעצות פרטית. למבקשי ברכתו נהג לערוך פדיון נפש, והמליץ על התחזקות במצווה מסוימת. הנשים שהתראיינו לכתבה מתארות כיצד המליץ להן על "טיפולי הרפיה" לאחר ששכנע אותן כי הוא רואה "בעיה באור המקיף" שלהן, או בעיה רפואית הצומחת והולכת בגופן. 

 

"כמו אדמו"ר". הרב עזרא שיינברג // צילום: אייל מרגולין/ג'יני

 

לאחר משלוח קובצי מוזיקה נהג שיינברג להורות להן לבצע בעצמן פעולות מיניות בשיחת וידאו איתו, כולל החדרת חפצים לגופן. בהמשך הטיפולים, אמרו הנשים ל"ישראל השבוע", התבצעו מפגשים פנים אל פנים עם שיינברג, שבמהלכם דרש שיבצעו בו את "טיפולי ההרפיה" (מעשים מיניים), לעיתים תוך כדי הכוונה שעליהן לקבל ממנו "שפע" (הכינוי שלו לזרע). הוא גרם להן, לדבריהן, להאמין כי אם לא יבצעו את "טיפולי ההרפיה" שדרש, הן או ילדיהן יחלו במחלות קשות, או שיאונה להם רע. 

כנהוג בהליכים פליליים, המתלוננות לא היו צד בעסקת הטיעון המקלה. "חשבתי שיהיה צדק", אומרת אחת מהן, "כשעסקת הטיעון נחתמה מעל הראש שלנו, הרגשתי שהמערכת נתנה לי סטירה". 

הן סבורות שהנשים שהעידו במשטרה אינן היחידות. שיש עוד נפגעות רבות, שלא פנו להתלונן. "נשים עדיין מפחדות ממנו, מהכוח שלו לקלל. גם מתוך כותלי הכלא הוא יכול לפגוע בנשים".

"הבכי ינקה אותך"

"עברתי פגיעה מינית בילדותי וזה רדף אותי", פותחת מירב, עובדת במשרד עורכי דין, את סיפורה. "המליצו לי לדבר עם שיינברג ובשיחה הראשונה נדהמתי: הרגשתי שהוא מכיר אותי, יודע הכל עלי. הוא ידע להגיד לנו באיזו מזוזה בבית הקלף פגום. בדקנו את כל המזוזות, ובאמת, המזוזה שהוא הצביע עליה היתה היחידה עם בעיה. הרגשתי שהוא בתוך המוח שלי, קורא את המחשבות שלי. 

"מהשיחות הראשונות, ולאורך עשר שנים, הוא אמר שאני נשמה גבוהה, ושהזקתי לעצמי בדרך. הסביר שהתיקון יכול להיעשות רק דרכו. בהתחלה היינו משוחחים בטלפון. אחר כך בהודעות כתובות. כשחשבון הסלולר שלי התנפח בגלל שליחת התמונות וההודעות, עברנו לצ'אט וידאו. 

"פעם עברתי איזושהי עבירה הלכתית כשהייתי לבד בבית. הרגשתי שהפנים שלי בוערות. שעזרא נמצא לידי ויודע מה עשיתי. מייד אחר כך הוא הפסיק לענות לי. הרגשתי שפספסתי את גלגל ההצלה שנשלח אלי משמיים. כשחזר לדבר איתי, התחילו התיקונים. הוא אמר שיעזור לי רק אם אני רוצה בעזרה. שרק הוא יכול לשמר את האור המקיף של הנשמה שלי ולמחוק מהזיכרון את הפגיעה המינית. הוא ביקש שאפרט לו בפרטי פרטים מה עברתי כילדה נפגעת. עשר שנים אני חוזרת ומפרטת שוב ושוב, והוא טוען שזה יימחק לי מהזיכרון - וזה לא נמחק. 

"כשהוא ביקש ממני תמונה שלי, זה נראה לי תמוה. הוא אמר שאם מישהו יידע מה קורה בקשר שלנו, הברכה שלו עלי תוסר. שלחתי לו את התמונה, והוא שלח לי קובץ ובו מוזיקה להרפיה. כשהאזנתי לה הרגשתי גל שוטף אותי, מעביר בי חמימות של הגנה. הוא אמר שזה אישור לכך שאני נשמה גבוהה. 

"אחר כך הוא התחיל לבקש שאתפשט בווידאו צ'אט, לצד ההאזנה למוזיקה. המילים היו נקיות. הוא לא אמר 'חזייה' או 'תחתונים', אלא 'חלק עליון' ו'חלק תחתון'. הוא ביקש שאגע בעצמי ב'מקום המדובר'. כך זה נמשך שנים, והלך והחמיר. אסור היה לי לספר לאף אחד על כל מה שהתרחש בינינו. התיקונים הפכו להיות יותר משפילים וקשים. רציתי שייגמר כבר התיקון שלי. 

"הוא שאל אם הייתי מסכימה 'לקבל את השפע הרוחני שלו בתוך הפה'. לפני סוף ההרפיה תמיד היה אומר: 'אני צריך ללכת, אבל נשאר עוד משהו לא מתוקן'. עזרא ביקש שאחשוב עליו כשאני עם בעלי. כששאלתי איך זה יכול להיות, הרי הוא צדיק, התשובה שלו היתה: 'אני נהנה לתת שפע'. 

"ההסתרה מבעלי והחיים הכפולים גבו ממני מחירים. הפכתי לפקעת עצבים. כשהיו לי מחשבות על אופי הקשר ביני לבין עזרא, העפתי אותן, כי הוא הרי יודע כל מה שאני חושבת ומרגישה. הייתי בוכה הרבה. הוא טען שככה אני מתנקה. עשר שנים ככה. ביקשתי לזרז תהליכים. שיהיה מבחינתי כל יום, רק שהתיקון כבר יקרה ולא אצטרך יותר את המעמד הזה. אבל הוא אמר שצריך לעבור דרך ארוכה, וזה לא אפשרי.

"באחד הימים שמעתי שהוא לא מרגיש טוב ועובר צנתור. הרגשתי שלקחו את האינפוזיה שלי, שנגמר לי האוויר. הייתי תלויה בו, בברכה שלו. נסעתי באוטו במהירות מטורפת, מקווה שאתנגש בקיר. 

"הייתי שולחת לו תמונות של הילדים שלי, כדי שיברך אותם. היום אני מפחדת שהשתמש בתמונות האלה לסטיות שלו. האמנתי שהוא המלאך השומר שלי, ששומר על הילדים שלי. כשהגעתי לפרקליטות בפעם הראשונה, הכל התנפץ. הוצאתי ממני את כל הבכי.

"כשהתחילה החקירה וצצו עוד ועוד נשים, לא הבנתי מאיפה הן מגיעות. הייתי בטוחה שאני היחידה. האמון שלי ברבנים נפגע מאוד. ירדתי ברמת קיום ההלכות שלי. אני לא רוצה שהילדים שלי יגדלו להיות צדיקים שטובלים במקווה ומגדלים זקן, רק שיהיו אנשים זכים וישרים".

מים קדושים

גם רות, עובדת בתחום בקרת איכות, התעקשה בפני עצמה שבעצם הכל בסדר. "מבחינתי הוא היה האלוהים - אני לא מתביישת להגיד את זה", היא אומרת, "ראיתי בו דמות של צדיק כל כך גדול, שלא היו לי הרהורים שמשהו פה לא נכון. 

"כשהצטרפנו לקהילה בצפת ראינו שכל דבר שואלים את הרב: רכישת אוטו, אם להביא ילד, באיזו עבודה לעבוד. ביום שהתחתנו הוא ביקש לראות אותנו. אמר לבעלי, שהיה אברך אצלו: 'אשתך תגיע רחוק'. ליווה אותנו כמו אבא דואג.

"קצת אחר כך פניתי אליו עם שאלה לגבי בעיה רפואית שהיתה לי. הוא שלח לי קובצי מוזיקה להרפיה. לא הרגשתי שיפור, ולא הבנתי למה זה לא עובד. שאלתי אותו אם ללכת לרופא, והוא אמר שאם אלך לרופא, איפרד מהילדים שלי. 

"הוא בא אלי הביתה כשידע שבעלי לא נמצא. נתן לי לשתות מים שבירך. בפעם הראשונה הוא עבר עם הידיים על הגוף שלי מעל הבגדים. לאט לאט המפגשים הפכו פיזיים יותר. בבית שלו ובבית שלי, כשבעלי לא נמצא. ככה במשך חמש שנים. הטקסטים היו: 'אני רואה שחסר לך אור. ברגע שנעשה כך וכך, יהיה טוב לעם ישראל'. הוא נתן לי תחושה שהוא מקריב מעצמו, כי הוא רואה שאני נשמה גבוהה וכי הוא אוהב את בעלי הלמדן.

"בעיה רפואית שהיתה לי בגוף נעלמה, לדבריו בעקבות הטיפולים שעשה לי, והייתי בטוחה שהוא בעל מופתים. זה יצר אצלי תלות. בכל פעם הוא חלם על מחלה חדשה שיש לי, ואני האמנתי שהמחלות נעלמות בזכותו.

"הוא למד את נקודות החולשה שלי. אמר שחלם בלילה שבעלי חולה ויקרו לנו במשפחה כל מיני דברים נוראים. הוא למד טוב מאוד איך להחזיק אותי, על מה ללחוץ. איים עלי שאם אספר על ההרפיות, הברכה לא תשרה. 

"שכנעתי את עצמי לא להיות קטנת אמונה. הרי באים אליו מכל העולם להתייעץ, ואני ילדה בת 20 ומשהו שמרגישה לבד בעולם. חשבתי, 'הוא רואה אותי עירומה במפגש איתו, וזה לא מזיז לו! איזה אדם צדיק!' לא הרהרתי. הוא ביקש שאעצום עיניים, אשתה מהמים, אחשוב על תיקון הנפש, וזה מה שעשיתי.

"לא היה פה עניין של 'רוצה אותו', 'אוהבת אותו'. זה רב קהילה, שכל העולם שאת מכירה רוחש לו כבוד. אם הוא רואה צורך לעזור לי, אין מקום לחשוב שמשהו טמא. בעלי ידע שהרב עושה לי הרפיות ושבזכותו נרפאתי. הוא לא ידע שזה כולל מגע. לא חשבתי לספר לו.

"כשהפרשה יצאה לאור, האבל של שנינו היה כבד. כל העולם הרוחני שלנו התנפץ. אנחנו עדיין נראים דתיים כלפי חוץ, אבל בפנים הכל מת. היום אני רואה בעזרא מניאק, שניצל את הכוח שלו כדי לפגוע בצאן תמים שהאמין בו. רק כששמעתי שהיו עוד נשים, הבנתי כמה נוצלתי. עד היום אני קצת מפחדת מהכוח שלו".

"תורידי את כל המחיצות"

איילת, העוסקת בתחום החינוך, הכירה את שיינברג כשבעלה למד אצלו במשך שנה. היא סבלה ממיגרנות, שהרופאים ייחסו ללחץ נפשי. אבל שיינברג, לדבריה, "אבחן שיש לי בעיות באור המקיף, וצריך לתקן אותו.

"מה שידעתי זה שהוא אדם שמוסר נפשו על התורה. לא משנה כמה זמן הוא ישן בלילה, בארבע לפנות בוקר יראו אותו יושב בבית המדרש ולומד תורה. היתה לו הילה של אדמו"ר שזוכה לראייה רוחנית.

"כל אחד מהמגזר ששמע שבעלי לומד אצלו - התפעל. היה ידוע שהוא בעל כוחות מיוחדים. אנשים פערו עיניים: 'מה? הוא דיבר איתך? הרב שיינברג לא מדבר עם אף אחד!' רבנים חשובים היו באים מכל הארץ להתפלל בישיבת האר"י בהנץ החמה, רק כדי לקבל ממנו ברכה. 

"אחרי שדיברנו בטלפון לראשונה הוא שלח לי באי־מייל קובצי מוזיקה להרפיה. אמר שאני צריכה לתקן עשר ספירות, וביקש ממני בטלפון לגעת בנקודות בגוף שלפי הקבלה מייצגות את עשר הספירות: ליד הטבור, ליד החזה. 

"התחלנו בשיחות וידאו צ'אט. הוא אמר לי, 'אני מזיע בשבילך, את חייבת להוריד את כל המחיצות'. מילים קדושות, שהמשמעות שלהן היא שאוריד את הבגדים. כשהיססתי הוא אמר: 'את לא סומכת עלי? אני שומר עיניים! את לא נותנת אמון'.

"הרגשתי את היכולת המאגית שלו. כשחיפשתי תעודת זהות בבית, הוא כתב לי: 'היא בתיק הזה והזה, בתא הפנימי', וזה היה נכון. היתה לו יכולת לראות בנסתר. פעם שלח לי הודעה שלא אהיה ביחידות עם סטודנט שלמד איתי. כמה דקות אחר כך קיבלתי הודעה מאותו סטודנט, ששואל אם אני רוצה ללמוד איתו למבחן. זה היה כמו האח הגדול שעוקב אחריי.

"כשלא הרגשתי טוב, הוא ואשתו שלחו לי אוכל חם הביתה. אמר לי ולבעלי שאם קשה לנו בצפת כי אין לנו משפחה, הם יהיו המשפחה שלנו. היה מפרגן לי שאני נשמה גבוהה, ובמקביל מפעיל התעללות נפשית: 'את לא מספיק צדיקה, את חייבת תיקון'.

"אחרי תקופה של שיחות וידאו הוא אמר שאנחנו חייבים להיפגש בשביל לתקן אותי. הוא ביקש שאתפשט ואשים כיסוי עיניים. הוא אמר שבאותו זמן הוא לא מסתכל עלי. סירבתי, והוא אמר: 'הזמן שלי חשוב, למה הטרחת אותי אם את לא רוצה עזרה'. התביישתי בעצמי, איזה חוסר אחריות מצידי לפקפק בו. התפשטתי.

"באותה פגישה הוא נגע בי. חצי שנה אחר כך לא קיבלתי מחזור, אולי בגלל מתח נפשי. פירשתי את זה כמשהו שעזרא שולט בו. המשכנו להיפגש, המחזור חזר, ואחר כך נכנסתי להריון מבעלי ועברתי הפלה. זה קרה כמה פעמים. בין לבין היו לי פגישות איתו. זה היה סוד, והוא הדגיש שהברכה תשרה רק אם זה יהיה סמוי מן העין.

 

ספריו של הרב הושלכו מבית המדרש, תלמידיו כינו אותו "נביא שקר ". מפגינים נגד הרב שיינברג מחוץ לבית המשפט // צילום: מישל דוט קום

 

"אם הייתי מהססת לפני ה'הרפיות', הוא מייד תקף: 'את לא ברמה מספיק גבוהה לעזור לך', 'כמה נשים צריכות עזרה, ואני משקיע בך'. הרגשתי רע שפגעתי בכזה צדיק, שהרסתי את הקיום של העם היהודי. הייתי אוכלת את עצמי, בוכה. 

"שילמתי מחירים כבדים. ההסתרה מבעלי. עצבים, מריבות עם חברות, מצבי רוח משתנים, בכי אינסופי, לכודה בתוך שבועה שאסור לגלות. הוא היה נותן לי לשתות מים מיוחדים שינקו אותי מהעבירות שלי ומסביר שזה שפע אלוקי שיורד מהשמיים. 

"הוא היה מתלונן שהוא לא מצליח לעזור לי, שיש עלי עומס רוחני. 'אולי טעיתי כשבחרתי לעזור לך. את לא מסוגלת להכיל את זה'. ואני הרגשתי שהוא מציל לי את החיים, דואג שיהיה לי ילד, ואז אני הורסת הכל - בגללי הוא לא יכול ללמוד תורה וכל עם ישראל נפגע.

"הייתי מבקשת בדמעות שיסלח לי, שרק יבוא לעזור לי, ומתחננת בפני הקדוש ברוך הוא שזו תהיה הפעם האחרונה. שוכנעתי שההרפיות זה גם עזרה לאחרים, שאני ברמה אחרת מעל כולם וזה מציל את עם ישראל. יום אחד הוא אמר, 'בואי נעשה הרפיה הפוכה. את נוגעת בי באותן נקודות בגוף של עשר הספירות'. הוא אמר שאם ייתן לי 'שפע', אז התיקון יסתיים. אמרתי לעצמי, שיעשה מה שצריך, רק שתסתיים מסכת הייסורים הזאת. 

"בגוף ובנפש הרגשתי שאני עוברת אונס, אבל לא הצלחתי לעצור את זה. הייתי נתקפת בכי בלתי נשלט. כשביקשתי להפסיק להיפגש איתו, התחושה שהעביר לי היתה שעשיתי מעשה שלא ייעשה. חשבתי לעצמי, נו, טוב, את הולכת לגינקולוג והוא מחטט לך שם? אז גם הוא סוג של רופא. את מפחדת מרופאים, אז סביר שתפחדי גם משיינברג.

"כשהפרשה התפוצצה הסתכלתי בראי ואמרתי: 'את בסדר גמור. זה הוא שלא בסדר'. אנחנו נשים חזקות, שלא הולכות אחרי העדר, והוא הצליח לטוות רשת מושלמת. כשהרב שמואל התקשר ואמר לי, 'עזרא שיינברג אנס נשים', לא הבנתי שהוא מדבר עלי. כשנתתי למה שעברתי את השם 'אונס', כעסתי על עצמי שנפלתי בפח. 

"על רופא את עושה גוגל? הולכת לחוות דעת שנייה? עזרא נחשב אצלנו לאמת האבסולוטית. אפילו בעימות במשטרה רעדתי ממנו. היום אני לא מפחדת. אני רואה בו סמרטוט. סוטה. לקח לי זמן להבין שזה ניצול נפשי עצום. אם זה קרה לי, זה יכול לקרות לכל אחת.

"כשעלה הרעיון להסדר טיעון, הרגשתי שהאדמה רועדת לי מתחת רגליים. הוא רשע שצריך לשלם את מלוא המחיר על מעשיו. אם אצטרך להעיד עדות חוזרת, אעשה את זה, למרות הקושי הגדול, רק שלא יקבל הנחות והקלות. 

"אני נראית לעצמי כמו אחת הנשים של גואל רצון. יש לי סיוטים בכל לילה. יש ימים שאני מרגישה כמו נייר טואלט משומש, ויש ימים שאני מרגישה כמו לביאה שנלחמת על חייה מול הרוע". 

תגובות: "הקשבנו למתלוננות"

עו"ד מנחם רובינשטיין, המייצג את עזרא שיינברג, מסר בתגובה: "התיק עבר מטמורפוזה קיצונית. מסתבר, על פי הראיות שניטלו מהמחשבים, שחלק לא מבוטל מהמתלוננות מסרו עדות שקר בבית המשפט. כתוצאה מכך, הועבר התיק לגישור. נתקיימו יותר מחצי תריסר פגישות גישור, וכתב האישום שונה לחלוטין, כך שאין עבירות אינוס במרמה או שלא במרמה. ההגנה פנתה למעבדת סייבר ושחזרה מסרונים מהמתלוננות לנאשם, שהעידו על היפוכם של דברים. מי שצועק בראש חוצות, ראוי שיפשפש במעשיו הוא". 

מפרקליטות מחוז צפון נמסר בתגובה: "לאחר שמיעת עמדות הצדדים, המליצה השופטת המגשרת, יפעת שטרית־חדד, לסיים את התיק בהסדר טיעון, על פי מתווה שהציעה.

במסגרת הליך הגישור, נפגשו המתלוננות בתיק הן עם השופטת המגשרת והן עם פרקליטת מחוז צפון, הוסברו להן זכויותיהן וכן על קיומן של ראיות חדשות והשלכותיהן האפשריות בפן המשפטי והאישי.

עמדת כלל המתלוננות, הן אלו המסכימות להסדר והן אלו שהסתייגו ממנו, נשמעה ונבחנה בלב פתוח, וניתן לה משקל בין שאר השיקולים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו