דיינים נגד הרב הראשי יצחק יוסף: "הוא הרס את בתי הדין מהיסוד"

הסערה הבאה בעולם הדיינים • בהקלטות שהגיעו לידי "ישראל היום" תוקפים ארבעה דיינים בכירים את נשיא ביה"ד: "הדיינים בזים לו" • מנכ"ל בתי הדין: "הרב הוא פוסק המקובל על כל העם"

הרב יצחק יוסף, צילום: אורן בן חקון

אמירות כאלה לא שומעים בכל יום מדיינים בכירים מאוד, ועוד ביחס לנשיא בתי הדין הרבניים הרב יצחק יוסף. 

בהקלטות שהגיעו לידי "ישראל היום" נשמעים ארבעה דיינים - שמעמדם מקביל לשופטים מחוזיים ושופטי שלום - משתלחים ברב יצחק יוסף, בנו של הרב עובדיה יוסף ז"ל, ומפקפקים בבקיאותו בדין. הרקע לדברי ארבעת הדיינים, שחלקם מכהנים בערים הגדולות: כמה מינויים של דיינים צעירים יחסית לתפקידים בכירים של ראשי בתי אבות דין (ראב"ד). לדברי הדיינים, הראב"דים מונו בזכות קרבתם לרב יוסף ולמקורבו, דוד עמר, האחראי למינוי רבנים ודיינים. 

בהקלטות שמתפרסמות כאן לראשונה נשמע אחד הדיינים מדבר עם רב עיר ואומר לו: "אסור שהרב יצחק יוסף יקבל מעמד. הוא לא מתקרב למקום של אבא שלו, אוי ואבוי אם יצליח לצבור מעמד משמעותי". 

קרדיט תמונות: קוקו, נועם רבקין פנטון, אורן בן חקון

בשיחה עם עמיתו אומר הדיין: "סליחה שאני משתמש במילה חמורה, אבל הדיינים בזים לו (לרב יוסף). בעבר, כשהיינו שולחים פסקי דין לנשיא בית הדין, היו כותבים בתיאורים 'מרן', 'הראשל"צ', 'נשיא בית הדין הרבני'. אצלו כותבים 'הרב יצחק יוסף' - בלי 'גאון', בלי כלום".

גם דיין שלישי תוקף בחריפות את הרב יוסף. "הוא הרס את בתי הדין מן היסוד", הוא אומר ומספר לשותפו לשיחה על מינוי של מקורב לעמר ולרב יוסף לתפקיד ראב"ד בתל אביב. "הליצנים נראו בארץ", משיב השותף, בפרפראזה על שיר השירים, "זה לא ייאמן, ככה זה בכל השטחים. מי שכולם רועדים ממנו זה הליצן, דוד עמר, הילד המגודל. הבריון. הוא הראשון לציון בפועל. הוא ממנה".

הדיינים שהוקלטו נשאלו מדוע הם לא עושים דבר בעניין, וענו כי הם חוששים. "אף אחד לא רוצה להתעסק איתו (עם הרב יצחק יוסף, י"ש) ועם הסביבה שלו. מערבבים שם כל מיני גורמים וכל מיני אינטרסים. מהלכים אימים ברמזים. ממנים ראב"ד כי הוא קרוב ל'הוא'. לא נותנים כבוד לגיל, אבל לוחצים על אוזנו, לוחשים על אוזנו". בהקלטה מספר אחד הדיינים על הרב יצחק יוסף: "הוא בא אלינו לביקור. פעם ראשונה אף אחד לא פספס, פעם שנייה אף אחד לא בא. התחילו לזלזל בו, אבל כולם מפחדים מדוד עמר שיסגור איתם חשבון".

דיין נוסף נשמע בהקלטה אומר: "אנחנו לא רואים אותו בשטח. נמצא בבית הדין הרבני הגדול, לא מרגישים, לא מתייעצים איתו בפסיקה, הולכים לדיינים מבוגרים, בעלי כוח ומשמעות, לא מתייעצים עם הרב יצחק. זה לא כמו הרב עמאר (הרב שלמה משה עמאר, הרב הראשי של ירושלים), שהיה דיין ואז נהיה רב ראשי ויש לו את כל הניסיון".

מנכ"ל בתי הדין, הרב עו"ד שמעון יעקובי: "לפני כשנתיים מינה הרב יצחק יוסף 17 אב"דים מכל המגזרים. לא זכור לי שהובעה הסתייגות, התמרמרות או טענות על המינויים הללו שנעשו בצורה מקצועית ועניינית". לגבי הביקורת על הרב יצחק יוסף, אמר הרב יעקובי כי היא "אינה משקפת את המציאות. הפניות מצד כל הדיינים לרב יצחק יוסף הן פניות מכובדות. הרב יוסף ידוע כפוסק מקובל על כל העם, כתב פסקי דין רבים בנושאי יוחסין ושאלות הלכתיות קשות. דיינים פונים אליו בשאלות. מערכת בתי הדין התברכה בפוסק חשוב, מהבולטים בדור הזה בנושאים שבהם עוסקים בתי הדין. בתקופה האחרונה אנחנו עדים ללחצים פוליטיים בקשר למינוי אב"דים, לחצים שהרב יצחק יוסף דחה בתקיפות רבה. אני מקווה שלא על רקע זה מגיעה הביקורת". 

דוד עמר מסר: "במסגרת תפקידי כיועץ השר לשירותי דת הממונה על בתי הדין הרבניים, אני עוסק אך ורק במינוי דיינים חדשים ועניינים שבסמכות הוועדה למינוי דיינים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר