על מכשפות ושדים אחרים

בסוף החודש יעלה בקאמרי המחזה "ציד המכשפות" של ארתור מילר • נטע גרטי, שחוזרת אחרי גלות בבית ליסין, מספרת על האתגר שבגילום דמות מורכבת מאוד מבחינה פסיכולוגית

גרטי ב"ציד המכשפות" // צילום: קוקו

אחרי שנתיים שבהן שיחקה בהצגות בתיאטרון בית ליסין, נטע גרטי חוזרת לתיאטרון הקאמרי. זה יקרה בהצגה "ציד המכשפות" מאת ארתור מילר, שתעלה ב־30 בנובמבר.

המחזה, שנכתב ב־1953 בתקופת המקארתיזם בארה"ב, מבוסס על מקרה שאירע בעיירה סיילם שבמסצ'וסטס ב־1692, כששכנים החלו להאשים זה את זה בקיום יחסים עם השטן, ואנשים נשפטו, ישבו בכלא, ואף הוצאו להורג בעוון עיסוק בכישוף או קרבה לשטן. 

בקאמרי יעלה המחזה בתרגום חדש של גלעד קמחי וגור קורן ובבימויו של קמחי. בהצגה משחקים רמי ברוך, אלי גורנשטיין, אביגיל הררי, מרים זוהר, יצחק חזקיה, איתי טיראן, עירית קפלן, ג'וי ריגר, דן שפירא ועוד. 

גרטי (37) מגלמת בהצגה את מרי וורן, ילדה ענייה, אבודה ואובדנית. "זו דמות מורכבת ומעניינת מבחינה פסיכולוגית. היא משנה את התנהגותה כמה פעמים במהלך המחזה, מאשימה אחרים בעבודת השטן, מתחרטת ומתהפכת. עבורי כשחקנית זה אתגר גדול. ראיתי עכשיו הרבה סרטונים ביו־טיוב על מגרשי שדים, וזה משהו שקיים גם היום. היה כנס של מגרשי שדים ברומא לא מזמן".

לדבריה, "יש משהו במחזה הזה שמתאר התקוממות נשית נגד דיכוי. הילדות בסיפור האמיתי הן בנות 14-11 שעובדות בבתים של אחרים, חשופות להתעללות מינית ולמכות. הן מאשימות אנשים בעבודת השטן וגורמות להוצאות להורג, והמניע הפסיכולוגי זה הדיכוי האיום שהן חוות. הן משתמשות בדבר הזה כהישרדות וכנקמה. כולם נורא מפחדים במחזה הזה".

זה רלוונטי במיוחד בימים אלה של ההתעוררות הנשית בנושא הטרדות מיניות. 

"אני חושבת שזה נכון לכל קבוצה של אנשים שהיא תחת דיכוי. הנקמה וההתקוממות יכולות להיות חסרות רסן. זו בעיניי תמצית המחזה. מה שקורה עם ההטרדות המיניות זה ממש אש בשדה קוצים, ואני יכולה מאוד להבין את זה. גם במחזה התופעה ממש מידבקת. כל אחת זועקת את הזעקה שלה דרך זו שזעקה לפניה, וכל הדבר הזה מתלקח".

איך החזרה לקאמרי?

"שיחקתי 11 שנים בקאמרי. לפני שנתיים עשיתי גיחה לשני תפקידים בבית ליסין בהצגות שיורדות בימים אלה, ועכשיו חזרתי הביתה. זו לפחות ההרגשה שלי". 

בקרוב "פאודה" חוזרת בעונה שנייה. ספרי על צילומי העונה הזו. 

"אני לא יכולה להגיד כלום על העלילה, אבל אני יכולה לספר שהיו צוותים בינלאומיים שבאו לסקר את הצילומים. היתה התעניינות מאוד גדולה על הסט. זו עונה רווית אקשן, הרבה יותר מהעונה הראשונה. גם מה שקורה עכשיו בעולם, עם דאעש למשל, נכנס לעונה הזאת. זה מאוד מרגש שהסדרה קיבלה תהודה כזו גדולה גם בעולם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר