"אני משלמת כדי לטפל באנשים, זה הזוי לגמרי"

כמה עולה להיות רופא שיניים מומחה? מתברר שהרופאים משלמים עבור הלימודים עשרות אלפי שקלים - ללא יכולת להשתכר במהלך העבודה • הצעת חוק מבקשת לשים לכך סוף: "לא ייגבה תשלום על התמחות"

צילום אילוסטרציה: GettyImages

כמה עולה להיות רופא שיניים מומחה? מתברר שמי שמעוניין להתמחות ברפואת שיניים בישראל נדרש לשלם 120-30 אלף שקלים עבור שנת לימוד, ללא יכולת להשתכר במהלך העבודה. דבר זה מוביל למחסור בהתמחויות נדרשות כגון רפואת שיניים לילדים, פתולוגיה ורפואת הפה (רופאי שינים מומחים שיכולים להעניק טיפולי שיניים לחולים אונקולוגים, חולים עם דיכוי של מערכת החיסון שעומדים לפני השתלה או חולים מונשמים).

הצעת חוק של ח"כ מוטי יוגב ועוד 30 ח"כים מבקשת לשנות את פקודת רופאי השיניים, כך שלא ייגבה תשלום מרופאי השיניים בגין התמחות. "מספר המתמחים ברפואת שיניים הולך וקטן משנה לשנה, ולנוכח המחסור ברופאי שיניים בישראל מוצע כי המוסדות הרפואיים לא יגבו תשלום עבור ההתמחות ברפואת שיניים", נכתב בדברי ההסבר להצעת החוק.

בישראל רק כאלף בעלי תעודת מומחה ברפואת שיניים, וגם נייר עמדה שפרסם משרד הבריאות מריע על מחסור. 

לפי משרד הבריאות, בכל בית חולים שקיימת בו מחלקה אונקולוגית צריך להינתן שירות של מומחה ברפואת הפה, ובכל בית חולים שבו יש מחלקה לכירורגיית פה ולסת צריך להיות רופא שיניים מומחה לכירוגיית פה ולסת.

גם דו"ח מבקר המדינה מ־2015 עסק בסוגיה והמבקר ציין כי "עלותה הגבוהה של ההתמחות ברפואת שיניים עלולה לגרום לאפליה בין רופאי שיניים מבוססים ובין רופאי שיניים שמצבם הכלכלי לא מאפשר להם את ההתמחות".

כך, למשל, ד"ר ורד מטלון מתמחה ברפואת שיניים זו השנה השלישית באוניברסיטה העברית בירושלים ואם לשישה, שילמה בשנה שעברה 3,500 שקלים לחודש עבור ההתמחות. השנה התשלום ירד ל־20 אלף שקלים לשנה.

"התחום הזה מתנהל כמו מערב פרוע ובשביל להתמחות אתה צריך להיות עשיר מאוד. אנחנו המתמחים היחידים במדינת ישראל שמשלמים על ההתמחות שלהם", אומרת ורד. לדבריה, "אני מגיעה להדסה ולא יושבת רק בשיעורים ובהרצאות. רוב היום אני מקבלת ילדים ומטופלים. היומן שלי מלא, אבל אני לא מרוויחה אלא משלמת כדי לטפל באנשים, וזה הזוי לגמרי". המתמחים, באמצעות עמותת אופק, מנהלים גם מאבק משפטי על זכויותיהם.

ח"כ מוטי יוגב אמר כי "מדובר בצעירים בשנות השלושים לחייהם, שמפרנסים בדרך כלל משפחות ונדרשים למעשה לשלם סכומי עתק ללא יכולת להתפרנס".

עמיעד טאוב יו"ר עמותת אופק חזרה לחיים המלווה את מאבק המתמחים אמר: "זו אינה הפעם הראשונה בה משרד הבריאות בוחר שלא להחליט ופוגע הן בציבור הרופאים והן בציבור החולים. האפליה כנגד מתמחי רפואת השינים ההופכים את מערכת בריאות השן למקצועית ואיכותית יותר חייבת להיפסק. נגמר עידן העבדים המודרניים ואם משרד הבריאות לא ימלא את חובתו הכנסת ובג"ץ יעשו זאת".

ממשרד הבריאות נמסר כי "אנו מודעים למחסור במספר מומחים ומתמחים בתחומי רפואת שיניים שונים וגיבשנו תוכנית התערבות להסדרת הנושא, ואנו פועלים לכך שרכיבים מהתוכנית ייושמו בשנים הקרובות. יצוין כי זה כמה שנים המשרד מתמרץ מחלקות להתמחות ברפואת שיניים לילדים, ברפואת הפה, כדי להגדיל את מספר המתמחים והמומחים בתחומים אלה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר