אופנה מהזבל: אמריקן איגל משיקה קולקציה ממוחזרת

הרשת יוצאת בקולקציה מיוחדת - שאת בגדיה אולי לבשתם בעבר, כשהם נראו אחרת • "תעשיית הבגדים היא המזהם השני בעולם, רצינו לעזור"

"תעשיית האופנה אחראית לכ-10 אחוזים מפליטת הפחמן לאטמוספרה // צילום: קוקו

זבל של אדם אחד הוא אוצר של אחר: חברת אמריקן איגל משיקה קולקציית קפסולה מיוחדת, שחומרי הגלם שלה הם... זבל. שמעתם נכון.

ביום חמישי תשיק אימפריית האופנה קולקציה בשיתוף פעולה עם חברת ההלבשה "Atelier & Repairs" שיוצרה משאריות בדים ובגדים ישנים, שהיו מוצאים את עצמם באתרי פסולת אלמלא כן.

הבגדים הממוחזרים, ובהם חצאיות מיני, ז'קטים, סווטשירטים, חולצות טי וג'ינסים, במחירים שינועו בין 48 ל-128 דולרים, יהיו זמינים ב-22 חנויות נבחרות ביום חמישי הקרוב. כל פריט הוא יחיד במינו, עם רקמת יד, ובדים פרחוניים, צבאיים ובמבחר צבעים וטקסטורות.

חצאיות מיני, ז'קטים, ג'ינסים וחולצות טי - כולם ממוחזרים // צילום: רויטרס
חצאיות מיני, ז'קטים, ג'ינסים וחולצות טי - כולם ממוחזרים // צילום: רויטרס

חצאיות מיני, ז'קטים, ג'ינסים וחולצות טי - כולם ממוחזרים // צילום: רויטרס

"תעשיית הבגדים היא המזהם מספר שני בעולם, והיא אחראית לכ-10 אחוזים מפליטת הפחמן, וזה גרם לי לחשוב לעומק מה אני רוצה לעשות כדי לעזור", אומר מאוריציו דונאטי, מייסד-שותף ב-"Atelier & Repairs".

"אז אמרתי, 'אוקיי – אנחנו לא מייצרים שום דבר חדש יותר. אנחנו משתמשים בשאריות ממוצרים לקויים, שאריות מעונות קודמות או מוצרים שנדחו על ידי הקמעונאים, וכן בגדים משומשים ובגדי וינטג'", מוסיף דונאטי. "אתה מוצא פריטים לקויים רבים שלא עברו את מבחן האיכות שלנו או בדים משומשים במכירות חצר, ואנחנו שוטפים אותם ומדביקים אותם עם חומרים שגם הם שאריות. זו עבודה של אהבה".

"רוצים לעזור לעולם להשתפר קצת"

הררים של בגדים זנוחים ושאריות של בדים נזרקים כל שנה, ותורמים להתחממות הגלובאלית בכך שהם משחררים גזי חממה כשהם נרקבים בהרי פסולת.  על פי הסוכנות להגנה על הסביבה, מחזור של 14 מיליון הטונות של הטקסטיל שנזרקות בכל שנה יהיה שווה-ערך ללהוריד 7.3 מיליון מכוניות – ופליטת הפחמן שלהן – מהכביש.

מחזור שאריות הטקסטיל - שווה ערך ללהורדת 7.3 מיליון מכוניות מהכביש // צילום: GettyImages
מחזור שאריות הטקסטיל - שווה ערך ללהורדת 7.3 מיליון מכוניות מהכביש // צילום: GettyImages

מחזור שאריות הטקסטיל - שווה ערך ללהורדת 7.3 מיליון מכוניות מהכביש // צילום: GettyImages

דונאטי השיק ב-"Atelier & Repairs" יוזמה לשימוש בשאריות בדים, והפיכתם לבגדים עמידים ויפים. שיתוף הפעולה עם אמריקן איגל, לרגל 40 שנים לרשת המצליחה, הוא הפרויקט המסחרי הגדול הראשון שלו. "אנו לומדים שישנן חברות אינטליגנטיות ורגישות כמו 'אמריקן איגל', שמבינות שבדרך הדדית, אנו יכולים לעזור זה לזה ולעזור לעולם להשתפר קצת", אומר דונאטי.

גם H&M עלתה על גל המחזור

חשיבה אקולוגית באופנה היא לגמרי באופנה. גם רשת H&M הכריזה כי עד שנת 2030 תשתמש רק בחומרים ממוחזרים או בני-קיימא. כבר בשנה שעברה, 26 אחוזים מהחומרים שבהם השתמשה ענקית האופנה היו ממוחזרים או לא ניתנים למחזור, והרשת מזמינה לקוחות להשאיר בחנויות את הבגדים הבלתי רצויים שלהם, לא משנה מנין נקנו, תמורת הנחה של 15 אחוזים בקנייה הבאה. הרשת אספה יותר מ-40 אלף טונות של בגדים מאז השיקה את התוכנית ב-2013.

מדוע לא כל הרשתות מייצרות בגדים מחומרי גלם ממוחזרים? כנראה משום שמדובר בתהליך יקר וארוך. "בעולם של אופנה מהירה, אנחנו האופנה האטית ביותר שתוכל למצוא", צוחק דונאטי, ומצביע על כך שלעתים לוקח עד 10 שעות לייצר בגד אחד. "עם זאת, זה היופי שטמון בכך: המחויבות שלנו לייצור בגדים שונים זה מזה. זה קרוב מאוד לאמנות". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר