טלוויזיות בחנות למוצרי חשמל

האם לבטח את הטלוויזיה?

בדרך כלל זו שאלה שלא עונים עליה ב"כן" או "לא", אבל בכל זאת ענינו • וגם הסברנו למה, אבל זו רק דעה

בדרך כלל כותבים אזהרות וסייגים בסוף הטור, אנחנו נקדים ונזהיר שמדובר בטור אישי, בדעה אישית, ולא בהכרח במחקרים מלומדים. אחרי האזהרה הזו מותר להרחיב את השאלה ולענות עליה: האם כדאי לי לבטח את מכשירי החשמל בבית? המזגן, הטלוויזיה, מכונת הכביסה וכדומה? ובכן, התשובה שלנו היא לא!

מסורת ביטוחי המכשירים הושרשה בנו מימים עברו. בעבר, מחיר מכונת כביסה, למשל, היה קרוב מאוד למשכורת חודשית ממוצעת. ולמרות מה שמספרים לנו זקני היישוב, אמינותם של המכשירים לא היתה גבוהה, בהשוואה להיום. נוסיף לכך גורם חשוב: קצב הפיתוח של המכשירים. עד לפני שני עשורים קצב הפיתוח של המכשירים, כמו של כלי הרכב, היה איטי לאין שיעור מקצב החידושים כיום. אך מאז הוכנסו הכרטיסים הממוחשבים לשימוש במכשירי החשמל והם הלכו והשתכללו - גם בפונקציונליות וגם באיכות ובאמינות.  

כביסה בחלל

מהנדס אלקטרוניקה אמר לי השבוע: "כוח המחשוב שיש כיום במכונת כביסה דומה לזה שהיה בחללית הראשונה ששוגרה לחלל". אני לא בטוח שלא מדובר רק באלגוריה, אבל הי, גם מכונת הכביסה הסטנדרטית כיום ממוחשבת. "המחשבה כיום היא על יכולת התממשקות עם מערכת הבית החכם", העיד אותו מהנדס. 

ומה מחיר מכונת הכביסה או הטלוויזיה הממוצעת הנרכשת כיום? התשובה היא בסביבות 20% מהשכר הממוצע במשק! כיום המחיר הממוצע של מכונות כביסה פופולריות עומד על פחות מ־2,000 שקלים והשכר הממוצע במשק הוא יותר מ־9,500 שקלים. בשנת 2010 עמד השכר הממוצע במשק על 7,880 שקלים ומחיר ממוצע של מכונת כביסה פופולרית עמד על 2,800 שקלים, במונחים של היום. בשנת 2000 עמד השכר הממוצע על 6,200 שקלים ואילו מחיר ממוצע של מכונת כביסה עמד על כ־3,500 שקלים. הנתונים דומים גם כשמדובר במכשירים אחרים - ירידה מתמשכת הן במחיר הנומינלי וירידה דרסטית עוד יותר בשיעור עלות המכשיר מהשכר הממוצע במשק.

השינוי קרה וקורה כל הזמן, אך התפיסה שלנו בדבר ביטוח אותם מכשירים נותרה במידה רבה בעינה. טוב, אולי לא במידה רבה, כי בכל זאת החברות המבטחות כנראה מרגישות בירידה ולכן הן גם מציעות מחירים מפתים הרבה יותר לביטוח אותם מכשירים.

מנהלי פוליסות?

אחרי הכל, אדם רוכש פוליסת ביטוח אחרי ששקל שלושה נתונים: מחיר הרכוש המבוטח, מידת הסיכון המבוטחת ומחיר הפרמיה הנדרש. האמצעי שבהם הוא הנתון הלא ודאי וגם הסובייקטיבי. אדם שנוהג לקחת סיכונים לא ירגיש צורך לבטח מוצר שחברו עשוי לחוש צורך עז לבטח. 

ועוד שיקול: האם אתם באמת רוצים לנהל תריסר פוליסות? האם אתם מתכוונים לעקוב אחר חיובים של כל ביטוח מכשיר חשמלי בבית, לזכור לבטל את הפוליסה כשאתם מחליפים מכשיר? לבדוק את הוראת הקבע ולוודא שההורדה היא בסכום שהסכמתם... ועוד משהו, כשהמכשיר יתקלקל, אתם יודעים איזה סוג של קלקול מבוטח ומה הביטוח אינו כולל? ואולי אם המכשיר התקלקל, זו פשוט הזדמנות להחליף אותו לחדש יותר? 

ועניין אחרון: בדרך כלל חברה שמקבלת כסף בגין התיקון מרגישה שהיא מרוויחה, לעומת חברה שנאלצת לתקן במסגרת הביטוח ומרגישה, בצדק מסוים, שהיא מפסידה (כי את הפרמיה החודשית היא היתה מקבלת גם לו המכשיר שלכם לא היה מתקלקל...). 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו