המאבק במעשנים ניצת מחדש: חדר עישון - הסוף?

הצעת חוק חדשה: אזרחים ימונו ל"נאמני עישון", הקנסות יוכפלו, חדרי העישון יבוטלו - וגם סיגריות אלקטרוניות ייכללו באיסור • ח"כ גליק: "על אף החוק הקיים - אין אכיפה"

העישון ייאסר גם בחדרי בתי מלון, רכבי חברה, הופעות וגני שעשועים // צילום: עמי שומן // העישון ייאסר גם בחדרי בתי מלון, רכבי חברה, הופעות וגני שעשועים // צילום: עמי שומן

ביטול חדרי העישון במקומות ציבוריים, הכפלת הקנסות על מעשנים ועל בעלי מקומות שלא ימנעו את העישון ומינוי אזרחים שידווחו למשרד הבריאות על עישון בניגוד לחוק - אלו רק כמה סעיפים בהצעת חוק חדשה שנועדה לסייע באכיפת חוקי העישון במקומות ציבוריים. 

עשור אחרי החוק האוסר עישון במקומות ציבוריים, מנסה הצעת החוק שהגישו ח"כ יהודה גליק ועוד 13 ח"כים ממגוון סיעות הכנסת לשפר ולייעל אותו. ההצעה צפויה לתת מענה לסוגיות כמו בעלי מקומות ציבוריים שמזהירים את המבלים לפני בוא הפקח, היעדר אכיפה מצד הרשויות המקומיות וכניסת הסיגריה האלקטרונית לשימוש בישראל.

המהפכה העיקרית שבהצעת החוק היא מינוי אזרחים "נאמני מניעת עישון". למלחמה בעישון יגויסו אזרחים רבים, שבדומה לנאמני ניקיון שמדווחים למשרד לאיכות הסביבה על מפגעי פסולת, יוכלו לדווח למשרד הבריאות על אי־אכיפת החוק למניעת עישון במקומות ציבוריים. האזרחים יעברו הסמכה שלאחריה יוכלו להעביר לאתר ולאפליקציה ייעודיים דיווח ובו פרטי המקום הציבורי שבו לא נאכף החוק. משרד הבריאות יוציא דו"ח תשלום קנס או ברירת משפט על סמך הדיווח. 

הפרה לכאורה בפעם השלישית תגרור הזמנה למשפט. על פי ההצעה, לא יהיה מגע בין נאמן מניעת עישון לבין מעשנים (אלא אם הנאמן יבחר לעשות כן), ובדומה לנאמני ניקיון, פרטי נאמן מניעת העישון לא יימסרו לבעל העסק שעליו דיווח נאמן מניעת העישון.

ח"כ יהודה גליק // צילום: גדעון מרקוביץ'

מהפכה נוספת נוגעת לביטול חדרי העישון במקומות ציבוריים ולביטול החוק שמתיר עישון ברבע מכלל השטחים הפתוחים. כך למשל במסעדות ובבתי קפה נוצר קושי להגדיר ולתחום היכן בדיוק עובר השטח, כך שכל האזור החיצוני הפך לאזור מותר לעישון. כמו כן, ישראל חתומה על אמנה בינלאומית נגד מכירת טבק והפעלת חדרי עישון נוגדת את האמנה. בדברי ההסבר לחוק מצוין כי גם כאשר חדר העישון עומד בדרישות החוק, העשן חודר לחלל הציבורי - למשל באמצעות מערכת המיזוג, תחת חריצי הדלת וכאשר דלת חדר העישון נפתחת.

נוסף על כך, הצעת החוק מבקשת להגדיר כי העישון ייאסר בשטחים ציבוריים נוספים רבים, ובהם חדרי בתי מלון (זאת משום שהחומרים הרעילים שבסיגריה נספגים בשטיחים וריפודים, כך שאורחים לא מעשנים עלולים להיחשף אליהם), רכבי חברה, הופעות במקומות פתוחים, גני שעשועים וגני חיות שבהם נחשפים גם הילדים לנזקי העישון וכן חניונים תת־קרקעיים או מקורים ותחנות דלק.

"שיטת מצליח"

"המעשנים פועלים בשיטת 'מצליח' - הם מדליקים סיגריה, במקרה הטוב מבחינתם הם מצליחים לעשן ללא הפרעה, ובמקרה הרע מבחינתם - הם מתבקשים לכבותה ותו לא. הם לא מפסידים דבר, שהרי לא ננקטת נגדם סנקציה על ידי המחזיק של המקום, האכיפה של הרשויות דלה, ורק במקרים בודדים מעשנים מקבלים דו"חות ממפקחים", נכתב בהצעה. בין השאר מוצע להכפיל את הקנסות בגין עישון במקום ציבורי מ־1,000 שקלים ל־2,000 שקלים למעשן, ומ־5,000 ל־10,000 לבעלי המקום הציבורי שבו התרחש העישון.

כמו כן, לראשונה הצעת החוק נותנת מענה מפורש לסוגיית השימוש בסיגריה האלקטרונית. החוק הקיים אוסר עישון של מוצרי טבק. החוק החדש מוסיף לכל האיסורים הקיימים את כלל מוצרי העישון, לרבות סיגריה אלקטרונית, שממנה נפלטים אדים המכילים את החומרים שבסיגריה ותערובות צמחים שלא מכילות טבק.

בכל שנה מתים בישראל 800 אנשים לא מעשנים שנחשפו לעישון כפוי, פי שניים ממספר ההרוגים מתאונות דרכים השנתי. ח"כ גליק אמר כי "על אף החוק הקיים, המעשנים ממשיכים לעשן בחלק ניכר מהמקומות ציבוריים, חלק ניכר של המחזיקים של המקומות אינם מקפידים על מניעת העישון, ורשויות אכיפת החוק ממעטות באכיפת החוק". 

יו"ר עמותת אוויר נקי, אלעד שפר, שיזם את הצעת החוק הוסיף כי "בהצעת החוק שלנו נתנו מענה לנושא הכי בעייתי באיסור העישון במקומות ציבוריים בישראל - האכיפה".

עוד ציינה העמותה כי בהצעת החוק שלנו נתנו מענה לנושא הכי בעייתי באיסור העישון במקומות ציבוריים בישראל - האכיפה. זאת באמצעות מספר דרכים. אחת החשובות שבהן היא נאמני מניעת עישון. למעשה נאמני מניעת עישון יהיו מעין פקחים סמויים - מכפיל כוח של האכיפה. בעלי המקומות הציבוריים שמתחמקים כיום מאכיפת החוק ייאלצו לציית לו ולמנוע עישון, לאחר שיבינו שכל לקוח שלהם הוא למעשה פקח פוטנציאלי.

מהעמותה נאמר כי נקודה מרכזית נוספת היא סעיף 2א לחוק (חובת המחזיק של מקום ציבורי למנוע עישון) שכיום מנוסח בצורה לא טובה שמאפשרת לבעלי המקומות לתחמן את המערכת. עפ"י הצעתינו - בעלי מקומות ציבוריים יחוייבו להרחיק מעשנים מהמקום. מקומות עבודה ומוסדות לימוד יחוייבו להעמיד לדין משמעתי עובדים, אנשי צוות וסטודנטים שמעשנים בשטח המקום הציבורי.

"אין ברירה. במדינות מתוקנות בעולם - קיים חוק ואנשים מצייתים לו גם בלי שטעמו את טעמן המר של הסנקציות. ציבור המעשנים ובעלי המקומות הישראליים מתעקשים לא לציית לחוק, ומשתמשים בכל דרך מכוערת לחמוק מציות לחוק ולתחמן", מסרה העמותה.

שפר הוסיף כי בהצעת החוק צריכים לתמוך כל חברי הכנסת. לא צריכה להיות מחלוקת פוליטית בנושא זה. אין פה ימין ושמאל. אין פה קואליציה ואופוזיציה. אנו קוראים למשרד הבריאות, ולשר הבריאות בראשו, לתמוך בהצעת החוק ללא סייג, ולסייע בקידומו ואכיפתו.

 

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר