עיבוד מוזיקלי לסיפורו של איוב התנ"כי בכיכובו של ששון גבאי. נשמע מסקרן? ההפקה הזו, "איוב" של תיאטרון האינקובטור, עלתה לראשונה בפסטיבל ישראל ומחר תעלה על הבמות מחדש. ההצגה הראשונה תתקיים בבית מזי"א בירושלים.
ההצגה היא פרי שיתוף פעולה של שני יוצרים: איש התיאטרון יוסי יזרעאלי והמלחין יוסף ברדנשווילי. את תפקיד איוב מגלם ששון גבאי, ולצידו אריק עשת בתפקיד אלוהים וזמרת האופרה קרן הדר בתפקיד אשתו של איוב.
גבאי (69) הוא אחד השחקנים הבולטים בתיאטרון הרפרטוארי בארץ. שנים שהוא מככב בתיאטרון בית ליסין. עבורו הנגיעה בעולם הפרינג' היא חידוש מרענן. "יוסי יזרעאלי היה מורה שלי באוניברסיטה, ואפילו עבדנו קצת יחד בתיאטרון החאן בצעירותי", אומר גבאי, "יש לי המון הערכה כלפיו. הוא איש תיאטרון מרתק. יצא שאנחנו גרים באותה שכונה ונפגשנו בקפה כמה פעמים. הוא כל הזמן אמר לי 'תעשה קלאסיקה'. אני באמת עושה פחות קלאסיקות. לפני שנה הוא אמר לי, 'אני עושה סדנה של שתי פגישות עם שחקנים וקהל סביב עיבוד לסיפור המקראי של איוב'. הלכתי לשתי הפגישות ושיחקתי את איוב. זה הדליק אותי. אחרי זה עלה הרעיון של המופע בפסטיבל ישראל".
די הרפתקני מצידך. בדרך כלל אתה עושה בעיקר מחזות בתיאטרון הרפרטוארי.
"אני עושה הרבה דברים שהם מיינסטרים, ואני נהנה מהם ואוהב אותם מאוד, אבל אני סקרן לראות תיאטרון אחר והחלטתי שאני הולך על זה. מצאתי פה חומר קלאסי שעוסק בבעיות קיומיות של בני אדם, ועשה לי טוב על הנשמה לעשות משהו אחר, חומר שאני קורא לו 'למיטיבי לכת', לאנשים שבאמת אוהבים תיאטרון, שיכולים לשבת, להקשיב ולהתאמץ, שרוצים לעבור חוויה שיצטרכו גם לחשוב עליה".
מה מיוחד בעיבוד הזה?
"יוסי השאיר את איוב בשפה התנ"כית, וזה היה אתגר בשבילי להפוך את השפה הזאת לשפה שהקהל יקשיב לה ויבין אותה. זה אתגר משחקי ממש, כמו במחזות שייקספיריים. אשת איוב פה קיבלה בעיבוד הזה נפח וקרן הדר שרה את התפקיד, עם הקול הנפלא שלה. יש לנו צ'לו על הבמה".
יוצא לך לצפות בהצגות פרינג'?
"כן. אני סקרן לראות דברים אחרים".
ומה עמדתך לגבי הטענה שהתיאטרון הרפרטוארי הוא מסחרי ובפרינג' עושים תיאטרון נועז?
"אני לא נבהל מהמילה 'מסחרי'. אני אוהב לראות שהאולם מלא, שאנשים באים ונהנים. עשיתי בשנים האחרונות המון דברים שכולם נגישים לקהל ואני עומד מאחורי הדברים שעשיתי. הביקורת על 'מסחריות' לא מבהילה אותי. אבל כן קצת מדאיג אותי שהתיאטרון הרפרטוארי לא יכול להרשות לעצמו להעז לעשות דברים יותר ניסיוניים, כאלה שלא בטוח שהקהל יגיע אליהם. וזה בגלל היעדר תקציב. יש מגבלות תקציביות".
אתה משחק במקביל ב"פולישוק", העיבוד הבימתי לסדרת הטלוויזיה שעלה בתיאטרון בית ליסין.
"נכון. תהינו אם נעמוד בציפייה של הקהל, ולשמחתי הרבה אני רואה שהקהל מחבק אותנו. הקהל רוצה לצחוק על הפוליטיקאים, זו כנראה אחת ההנאות הגדולות".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו