הקומיקאי ג'רי לואיס הלך לעולמו

השחקן הוותיק ומחלוצי הקומדיה נפטר בשיבה טובה בגיל 91 • ג'רי לואיס היה מועמד לפרס נובל לשלום והתחיל את דרכו בהופעות במתחמי נופש למשפחות יהודיות • סמואל ל. ג'קסון: "הוא ימשיך להצחיק אותם בעולם הבא"

ג'רי לואיס // ג'רי לואיס

ג'רי לואיס, מי שנחשב לאחד מחלוצי הבידור והקומדיה, הלך לעולמו בגיל 91. לואיס מת ביום ראשון ב-9:15 בבוקר בביתו בלאס וגאס "בשלווה ובנסיבות טבעיות", כך הודיעה משפחתו. הבדרן האגדי נודע בהומור הסלפסטיק הוירטואוזי שלו, שגם עלה לו בבריאות. הוא שרד שלושה התקפי לב וניתוח מעקפים נרחב, נאבק במשך שנים בסרטן הערמונית. לויאיס עוד סבל מהתמכרות לכדורים ומחלת ריאות כרונית, ובאוקטובר האחרון הודיע סופית כי יחדל מהופעות פומביות בשל גילו המופלג.

לואיס, שנולד בשם ג'וזף לויץ' בניו ג'רזי ב-1926, היה בנם של מהגרים יהודים מרוסיה שעסקו בתחום הבידור, וכבר בגיל חמש מצא עצמו לצידם על הבמות במופעי וודוויל של להקות בידור נודדות ובמתמחי נופש יוקרתיים למשפחות יהודיות. הוא פרץ בסוף שנות ה-40 לצד הפרטנר שלו בתחילת הדרך דין מרטין, כשהשניים החלו לככב בתכניות אירוח בטלוויזיה שהחלו לצבור אז תאוצה, ובמופעי במה בלאס וגאס. במקביל החל לככב על המסך הגדול בסרטי קולנוע כמו "נער המעלית" ו"הפרופסור המטורף". לקראת סוף שנות ה-60' הפופולריות שלו דעכה אבל הוא המשיך בהצלחה רבה לככב במופעים בצרפת, שם זכה לימים לתואר אות ליגיון הכבוד, ובארה"ב זכה לקאמבק כשכיכב ב-1983 בסרטו הסאטירי של מרטין סקורסזה "מלך הקומדיה".

מפעלו החשוב של לואיס היה משדר התרמות שנתי שיזם והנחה בערוץ הקהילתי בארה"ב במשך 44 שנים שגייס כספים לעמותה לחולים בניוון שרירים עד שנת 2010. לואיס הצליח לגייס כ-2.5 מיליארד דולרים והיה מועמד לפרס נובל לשלום על פועלו. בשנים האחרונות גם זכה לפרסי הוקרה מהאקדמיה לקולנוע והאקדמיה לטלוויזיה. אף כי הוא נחשב כמשפיע ענק בתחום הקומדיה, אמירות שלו מהשנים האחרונות לא התאימו לתפיסה המודרנית. "לצפות באישה מפגינה אגרסיביות שנדרשת כדי להיות קומיקאי זה משהו שפשוט לא מרגיש לי נכון", אמר ב-2013 ועורר את זעמן של קומיקאיות רבות.

בדצמבר האחרון, קטע מראיון מצולם איתו מאתר המגזין "הוליווד ריפורטר" הפך לויראלי, כשלואיס נראה זועף ומשיב לשאלות במילה אחת, מה שרבים לא הצליחו לזהות כהומור יבש מצידו. "אני אוהב את זה ואוהב את ג'רי לואיס מאוד", כתב אז בתגובה ג'רי סיינפלד, "זוהי תצוגה של המהות של כל קומיקאי, הלוואי וזה הייתי אני". כוכב "מלחמת הכוכבים" מארק האמיל ספד לו וצייץ בטוויטר: "אף אחד לא היה מסוגל להתחרות עם הנוכחות הקומית שלו על המסך, ובבגרותי למדתי שהוא מצחיק באותה מידה גם מאחורי הקלעים". השחקן סמואל ל. ג'קסון כתב: "הוא ימשיך להצחיק אותם בעולם הבא". 

לואיס הותיר אחריו את אשתו השניה, הרקדנית לשעבר סנדי פיטניק, ושבעה ילדים, שניים מהם מאומצים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר