
צילום: יהושע יוסף
במשרד החינוך הכריזו לפני כשנתיים על תוכנית הדגל "לתת חמש", שמטרתה להגדיל את מספר התלמידים הניגשים לבגרות של 5 יחידות במתמטיקה. מה קרה לציוני התלמידים מאז? בעוד מספר התלמידים הניגשים לבגרות ב־5 יח"ל גדל, ממוצע הציונים נשאר כפי שהיה. עם זאת, הפערים בין הפריפריה למרכז עדיין גדולים.
הנתונים והציונים של שנת הלימודים תשע"ו (2016), שנחשפו לראשונה ב"ישראל היום", מראים כי הציון הממוצע ב־5 יחידות מתמטיקה לא נפגע כתוצאה מהגדלת כמות הנבחנים ביחס לשנת תשע"ה (2015). העלייה במספר הנבחנים היתה עלולה להוריד את ממוצע הציונים, אלא שבמרבית המחוזות בארץ נשאר הממוצע כפי שהיה, בעוד שבכמה מחוזות היתה ירידה קלה של עד נקודה אחת.
כך, למשל, הציון במחוז ירושלים (מודיעין, בית שמש והסביבה, ללא העיר ירושלים) נשאר על 86, על אף עלייה של 112 תלמידים במספר הנבחנים. הציון 86 נשמר גם במחוז מרכז, שבו היתה עלייה של 272 נבחנים. באזור הדרום עלה מספר הנבחנים ב־215 תלמידים, והציון הממוצע ירד בנקודה אחת ועמד 79. גם בתל אביב נרשמה ירידה של נקודה אחת, מ־87 ל־86, עם עלייה של 368 תלמידים במספר נבחנים. מי שהפתיעו הם תלמידי המגזר החרדי, ששיפרו את הציון בנקודה ועלו לציון ממוצע של 85. עם זאת, מדובר ב־68 נבחנים בלבד לעומת 48 בשנת 2015.
משרד החינוך יכול לרשום הצלחה לאור שמירת ממוצע הציונים במקביל לעליית כמות הנבחנים. עם זאת, עדיין קיימים פערים בין הפריפריה למרכז. בדרום, למשל, על כל 7 תלמידים שניגשים ל־3 יחידות יש רק 3 תלמידים שניגשים ל־4 או 5 יחידות, לעומת מחוז ת"א שבו על כל 7 תלמידים שניגשים ל־3 יחידות יש 5 תלמידים הניגשים ל־4 או 5 יחידות.
"יותר ילדים מהפריפריה ייכנסו להיי־טק וליחידות כמו 8200", אמר שר החינוך בנט, "אנו מעניקים כלים להצליח במאה ה־21".


ציוני 5 יח"ל במתמטיקה בתשע"ו ובתשע"ה*מחוז ירושלים מתייחס לערים סביב העיר כמו מודיעין, בית שמש וכדומה | *צפון: מקריית שמונה ועד טירת הכרמל | *מרכז: גדרה-חדרה (פרט לתל אביב) | *מחוז תל אביב: פ"ת, נתניה, חולון, ת"א והאזור | *חינוך התיישבותי: בתי ספר על־אזוריים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו