מורים עם דרגות

ארבעה מאנשי החינוך בכפר הנוער מבואות ים הם מפקדים בכירים לשעבר בצה"ל • השנה יצטרף אליהם אל"מ (מיל') יובל סקורצרו • המנהל, סא"ל (מיל') אשר קאסו: "מגיעים מבחירה, שליחות ואמונה בחינוך"

עומדים מימין: עמי מגן, יובל סקורצרו, אורון טל, אשר קאסו ושושן כחלון

"מבחינתי זו שליחות, ולא רק עבודה", כך רואה יובל סקורצרו (49), שהשתחרר מהצבא בדרגת אל"מ (מיל'), את דרכו בהוראה, שתחל השנה בבית הספר רמות ים שבכפר הנוער מבואות ים במכמורת. והוא לא לבד: ארבעה אנשי חינוך נוספים בביה"ס הם מפקדים בצבא לשעבר, עם "פלאפלים על הכתף", שמשרתים עדיין במילואים. 

סקורצרו, שהיה קצין מודיעין, הוציא במהלך שירותו הצבאי תעודת הוראה, בפברואר האחרון השתחרר מצה"ל ובספטמבר הקרוב יהפוך למחנך כיתה י' ולמורה לחינוך גופני. "ההחלטה היא לא רגעית, אלא החלטה שהשורשים שלה בלימודים שלי תוך כדי השירות הצבאי ובעברי כספורטאי", אומר סקורצרו ומוסיף: "הפער המרכזי בחברה הישראלית הוא החוסן הלאומי והלכידות. הדרך הטובה ביותר להתמודד עם זה היא באמצעות החינוך. ההנהלה וסגל בית הספר קיבלו אותי מאוד יפה. זה אולי נשמע קלישאה, אבל אני כבר מרגיש חלק מהמשפחה".

אשר קאסו

 

יובל סקורצרו

 

לצידו של איש החינוך החדש נמצאים גם מנהל כפר הנוער ובית הספר - סא"ל (מיל') אשר קאסו (55), שפרש מהצבא לפני 15 שנה ומאז ניהל כמה מוסדות חינוך; המחנך ורכז הטיולים הבית־ספרי - סא"ל (מיל') אורון טל (47), שהיה מג"ד באיסוף הקרבי והשתחרר ב־2014; המחנך סא"ל (מיל') שושן כחלון (56), שהיה מפקד בסיס לוגיסטי וזו תהיה שנת הלימודים הראשונה שלו בבית הספר לאחר שלימד בבתי ספר אחרים באזור; ומנהל הפנימייה - עמי מגן (36) - רס"ן (מיל'). אף אחד מהקצינים לא הכיר אחד את השני לפני כן.

כפר הנוער מבואות ים נמצא בפיקוח המינהל לחינוך התיישבותי, פנימייתי ועליית הנוער במשרד החינוך. בתוכו נמצא בית הספר רמות ים, שבו לומדים 1,300 תלמידים. מדובר במודל חינוך הכולל בקמפוס אחד בית ספר, פנימייה ומשק חקלאי. התלמידים מתנסים במקצועות הים, עושים עבודות חקר מתחת למים ומשיטים ספינות. "זה לא משהו מכוון, אני חושב שהעיקר והבסיס של הדבר הזה הוא הרצון לתרום", מספר המנהל קאסו, "אני חושב שאנשי צבא מגיעים עם ניסיון של מנהיגות ופיקוד, וזה מה שמכשיר אותם. בסופו של דבר, כולם מגיעים מבחירה, שליחות ואמונה בחינוך, עם רצון להשפיע. אלה אנשים שהייתי רוצה שיחנכו את הילדים והנכדים שלי, הם מביאים איתם עבודה קשה והרבה ידע". 

עמי מגן

 

אורון טל

 

סא"ל (מיל') טל מספר כי "ההתחלה ב־5-4 החודשים הראשונים היא לא פשוטה, צריך גם להתרגל למערכת החינוך וגם לתלמידים, צריך לדעת איך לעניין אותם וליצור אצלם סקרנות, בעוד שבצבא אתה מעביר מצגת או מערך שיעור ו'חייבים' להקשיב לך. פה, אם לא תהיה מספיק מעניין או לא תגרום להם להקשיב, הם לא יקשיבו. אתה צריך להיות חצי שחקן, זה האתגר". עוד מספר טל: "למדתי המון תוך כדי השנה האחרונה וסיגלתי לעצמי שיטת הוראה מעניינת, שמשלבת אקטואליה ומשחקי מחשב שהם מאוד אוהבים. גם הסגל בבית הספר מאוד תומך, רכזת השכבה מיטל לפיד היתה מעין מנטורית להרבה שאלות. למשל, יום הורים: תמיד הייתי רגיל להגיע כהורה, ועכשיו אני צריך להתכונן ולהכין את יום ההורים כמורה. אצלנו, כל מורה שבא עם יוזמה טובה מקבל משאבים. בשנה החולפת יזמתי מפגשים של תלמידים מבית הספר עם תלמידים ערבים מהסביבה וקיבלתי סיוע ותקציב". 

שושן כחלון

 

בחודש יוני האחרון זכה כפר הנוער מבואות ים לשדרוג משמעותי - יאכטה חדשה בשווי מיליון שקלים, שתפקידה לשמש את תלמידי התיכון במגמות הימיות לצורכי לימוד. היאכטה, שנקראה "נחושה", נרכשה מחברת מספנות בגרמניה. מדובר בכלי השיט החדש והמתקדם שנרכש לראשונה זה 30 שנה, ואשר שדרג את מערך הספינות הקיים שכולל שלוש יאכטות ותיקות המשמשות ללימודים. על "נחושה" לומדים תלמידים של המגמות הימאיות (ברמת 5 יחידות לימוד), שבמסגרתן התלמידים עושים רישיון צלילה, עבודות חקר מתחת למים ואף רישיון להשטת יאכטות. היאכטה הגיעה מסלובניה ארצה במסע משותף למורים ולתלמידים שנמשך כשבועיים. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר