"מלך אנגליה היה במגע עם הנאצים"

מכתבים שנחשפו מגלים כי ר"מ בריטניה במלה"ע ה-2 הסתיר את היחסים שניהל הדוכס מווינדזור עם מרגלים נאצים

ווינסטון צ'רצ'יל , צילום: אי.פי

וינסטון צ'רצ'יל ניסה למנוע פרסום מסמכים המגלים כי הדוכס מווינדזור (לשעבר מלך בריטניה) תמך בנאצים. המסמכים המסווגים מכילים פרטים על מזימה גרמנית להציע את כתר "הממלכה הנאצית" לדוכס, לכשבריטניה תובס במלחמה. מסמכים שחשף היום (חמישי) הארכיון המלכותי הבריטי שופכים אור על פרשייה שהוסתרה במשך שנים מעיני הציבור בגלל "רגישות יתר".  

צ'רצ'יל, ראש הממשלה הבריטית דאז, יצר באופן אישי קשר עם ממשלות צרפת וארה"ב במטרה למנוע את פרסום העובדות המביכות, שנכללו בתכתובות גרמניות שיורטו בידי יחידות המודיעין של בעלות הברית. למרות שהוא שלל את התמונה העולה מן המסמכים באמתלה "שמקור הסיפור הוא במלחמות כבוד פנים גרמניות", כעת מסתבר שצ'רצ'יל אכן פחד שהנאמנות של הדוכס הצעיר תוטל בספק ו"תגרום לו כאב". 

"חשיפת הקשרים תגרום לו לכאב". הדוכס מווינסור // צילום: Bundesarchiv

רשימת הטלגרמות המתמשכת בין יואכים פון ריבנטרופ, שר החוץ הנאצי לבין שגרירי גרמניה במדריד וליסבון במהלך קיץ 1940, נתפסו במהלך פשיטה על אדמת גרמניה בסיומה של המלחמה. צ"רצ"יל מצידו גילה בשנת 1953 כי היסטוריונים רשמיים היו אמורים להשתמש במידע שנצבר כחלק מתוכנית אקדמאית רשמית לציון הניצחון על הכוחות הנאציים. "המכתבים עלולים לתת את ההרגשה שהדוכס היה במגע הדוק עם מרגלים גרמניים והאזין להצעות בוגדניות", כתב לנשיא ארה"ב, דוויט אייזנהואר. 

"התבקש לשמור על קשרי המלך בסוד". הנשיא האמריקני אייזנהואר // צילום: אי.פי

הקשר הראשוני בין הדוכס (שוויתר על כס המלכות בכדי להינשא לגרושה אמריקאית), לדיקטטור הנאצי, התרחש שנה לאחר שעזב את ארמון באקינגהאם. השניים נפגשו במינכן ב-1937, ושר החוץ הנאצי טען כי הוא קיבל את התחושה שהדוכס מנסה להביא להסכם שלום עם הנאצים. פון ריבנטרופ אמר לשגרירו במדריר שהיטלר רוצה לאלץ את בריטניה להסכים להסכם שלום "בכל מחיר" והגרמנים מסכימים לשלם כל מחיר שהדוכס יבקש כולל החזרתו לכס המלוכה יחד עם אישתו הגרושה. 

הטלגרמות גם מציינות עדות של סוכן גרמני שאמר כי הדוכס "השתעשע ברעיון שהוא יתנער באופן פומבי מהמדיניות הבריטית כלפי הנאצים". בסופו של דבר התחבולה לא יצאה לפועל, וגם יוזמת צ'רצ'יל להטיל וטו של "בין 10-20 שנה" על פרסום המסמכים נכשלה כאשר הם ראו אור בשנת 1957. הדוכס ואישתו החליטו להתחבא בפורטוגל הניטרלית. הנאצים מצדם תכננו לפתות אותו להגיע מביתו הארעי בליסבון לספרד ושם לעכב אותו, תוך שימוש בכוח אם יש צורך.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר