הכן רכבך לקיץ

יצרני הרכבים בודקים את הדגמים החדשים גם במדבריות אכזריים – תנאים שלא רחוקים מהקיץ הישראלי • בכל זאת, גם לכם חשוב להתכונן בהתאם ולהיות מודעים לבטיחות הייחודית של נסיעה בימים הלוהטים

קרינת שמש ישירה על הרכב // צילום: יואל פלרמן, מערכת אוטו // קרינת שמש ישירה על הרכב

הקיץ והחופשה הצמודה לו הוא עונת טיולי המשפחות, שבה נוסעים למקומות רחוקים יחסית ובכלל מבלים הרבה בדרכים. למרות האוטו הממוזג, אותה בועה צוננת ויבשה, החום יוצר בעיות קשות בנסיעה וככל שהיא ארוכה יותר הן מחמירות. החום, בייחוד בשעות היום, הופך את המכונית לחממה ניידת. למרות שהדבר כמעט ואינו משפיע על הטמפרטורה הנעימה באדיבות המזגן, התוצאה יכולות להיות לא נעימות, וגם מעבר לכך.

המיזוג לא רק שאינו מונע בעיות מסוימות הנגרמות בגלל השמש, הוא מטשטש את מערך האזהרה מפני קרינת יתר. כלומר, כאשר נוסעים פרק זמן ארוך והשמש יוקדת, היא בסופו של דבר פוגעת בעור של הנוסעים. ואם לנוסעים האלה יש עור עדין במיוחד והיכולת שלהם להבין מה קורה לא מפותחת – קרי: ילדים קטנים – הבעיה מחמירה. וגם התוצאות.

פתרון יקר יחסית אך מומלץ וקבוע, הוא ציפוי החלונות האחוריים בחומר כהה, המנטרל כמעט לחלוטין את חדירת קרני השמש. פתרון זול יותר הוא רשת המורכבת על החלון. אותה הצללה כהה אסורה בחלונות הקדמיים. יש משטחים כמעט שקופים המייקרים את המחיר ב־10% ומגינים בפני קרינה לא נעימה.

גם המשטח בחזית הרכב, מעל ללוח השעונים, מתחמם מאוד ומגע איתו עלול ליצור אפקט של כווייה. אין להניח לאורך זמן על המשטח טלפון סלולרי, מצלמת נסיעה ובכלל כל דבר שטמפרטורה גבוהה יכולה לחסל אותו. 

 הצללת רשת 

אין מה לעשות עם השמש המטגנת את המשטח הקדמי – מגבת או סידור דומה עלולים לגרום להשתקפות מאוד מפריעה – אבל יש מה לעשות כאשר עוזבים את הרכב בצהריים. תמורת אי־אלו עשרות שקלים, מומלץ לרכוש אחד מאותם משטחי הגנה מתקפלים. הרכב יהיה חם, אבל לא לוהט, המזגן יהיה יעיל בהרבה כבר מההתחלה ולא תצטרכו להתמודד עם פליטת החום הקיצונית ממשטח הפלסטיק מלפנים.

הקיץ מזמן גם בדיקות חשובות לחלקי הרכב השונים. ראש וראשון לבדיקה הוא הצמיג. צמיג יבש, מחורץ או בעל תעלות עלובות - דינו פסילה. בדיקת חובה אצל צמיגאי, שיבדוק בהזדמנות זאת את מצב הצמיג החלופי, טובה גם לווידוא של לחץ אוויר נכון בכל הצמיגים לפי הוראת היצרן. ובאותה הזדמנות: מצב המגבה (ג'ק) ומפתח הגלגלים. לצמיגים ממילא קשה, ובקיץ קשה בהרבה, כי החום לא ממש עוזר לביצועים שלהם. אתם צריכים עוד יותר מהיכולת שלהם בגלל שהכביש לוהט, וגם הוא מציע אחיזה טובה פחות.

אם המזגן לא מתפקד בשיאו, כדאי לבדוק גז אצל מזגנאי רכב מוסמך. די מבאס לנסוע בכביש הערבה, בשתיים אחר הצוהריים, ברכב ממוזג שפולט בעיקר אוויר חם. 

 מיגון שמש בחזית 

מכיוון שמדובר בנסיעות ארוכות ובחום גבוה, רצוי לבדוק מרכיבי בטיחות בסיסיים: בלמים, אורות ואם אתם לא בטוחים, גם הגה. אם האוטו לא ממש חדש, הטיפול האחרון לא היה לפני שבועיים והמסלול ארוך – בדיקה מקדימה (עניין של חצי שעה נטו) מומלצת מאוד. 

מכיוון שאין מצב שילדים נוסעים מאחור ללא בוסטר/מושב בטיחות, חשוב לדאוג לתקינותם של אלה ולהרכבתם הנכונה (על חובת חגירה מאחור, אין מה להוסיף פרט להיותה חובה מוחלטת תמיד).

יש לכם תכניות, אבל למרפי יש תכניות משלו. אם הרכב מתחמם, אין לפתוח את מכסה מיכל המים לפני שהרכב מתקרר קצת. המים נמצאים בלחץ, ומים חמים מאוד הפורצים בבת אחת החוצה עלולים לגרום לכך שבעיה מכנית של המכונית תהיה בעיה רפואית שלכם. 

אם צמיג נפח את נשמתו, צריך לזכור כי גם הוא חם. כפפות מאוד עוזרות. חשוב: להעמיד את הרכב הרחק ככל האפשר מהכביש, להוציא את כולם מעבר לשוליים (ואם יש מעקה בטיחות, מעבר לו), ללבוש אפוד זוהר, להפעיל ארבעה מאותתים ולהניח משולש במרחק סביר. אם הגלגל הסורר הוא בצד הקרוב לכביש, חשוב להיות צמוד ככל שאפשר לרכב, ואם המקום סואן או צר, כדאי אפילו לגלגל את המכונית כמה מטרים לפנים, למקום משופר. 

הקיץ עונה נפלאה לטיולים, חופש וסתם יציאה מהשגרה. אבל החום יוצר בעיות במכונית ונסיעות ארוכות עם ילדים יוצרות בעיות נוספות. כדי שזה יהיה בעיקר נחמד ולא מעייף, רצוי להתכונן ולהיות מודעים. 

חם על בטוח

הקיץ, על החום והמון המכוניות שבו, יוצר בעיות בטיחות משלו. למרות המיזוג, החום חודר דרך השמשות, מעייף ומתווסף לבעיות ראייה ביום חם מאוד בדרכים ישרות וארוכות, היוצרות עייפות נוספת ופוגמות בריכוז. הפתרון: עצירה בכל שעה וחצי או שעתיים לרענון, חילוץ עצמות ושתייה. 

חוסר ניסיון של נהגים, יחד עם מסלולים לא מוכרים, מביאים לכך שנהגים פונים בפתאומיות לדרך המובילה לאתר מסוים. אחרים יוצאים לעקיפה שאינה בטוחה, מכיוון שאינם מכירים טוב מספיק את התוואי. בקיצור: מתינות בנהיגה הכרחית.

 הצללה מודבקת על החלונות 

אם אתם מטיילים בקבוצה, לא ממש הכרחי שתהיו צמודים לחבר מלפנים. ואם כולם יצאו בבת אחת מחנייה, עדיין צריך להסתכל מה קורה מסביב. חלק מהמסלולים המטוילים הם בכבישים צרים, המתפתלים בעליות ובמורדות ושדה הראייה מצומצם. גם אם אתם ממש מצוינים במלאכת הנהיגה בכלל, ובאותם כבישים בפרט – זכרו שיש כאלה שהם לא. 

הסחות דעת הן מתכון לאסון. הילדים מתפרחחים? אל תנהלו את העניינים שם עם מבט למראה המרכזית. יש בעיות ניווט, תקשורת עם אחרים וכולי? – בשום פנים ואופן לא בנהיגה. שימו לב, נהגו נכון. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר