המורה - הציון הוא בשבילך: שיטת הערכת המורים החדשה

השיטה עומדת למבחן: מהשנה הבאה שיטת מדידת המורים תשתנה • היתרון: תכלול גם מדדים כמו קשר עם התלמידים • הבעיה: בין המדרגים גם עמיתי המורים - עניין שיוצר חשש ל"חיסול חשבונות"

ח"כ שאשא ביטון // צילום: דודי ועקנין

רפורמה לא לפי הספר: החל משנת הלימודים הקרובה (תשע"ח) משרד החינוך ירחיב באופן משמעותי את האופן שבו יימדדו המורים הן מבחינה כמותית והן מבחינה איכותית. לפי הרפורמה, לראשונה כל הגננות והמורים בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים יימדדו, והמדדים יכללו בין השאר גם היכרות עם עולם התלמידים והשותפות עם הוריהם. בנוסף, לראשונה בעלי תפקידים אחרים בבית הספר ידרגו את המורה, ולא רק המנהל (ראו תרשים). 

הרפורמה תשפיע על קידומם ושכרם של כ־130 אלף עובדי הוראה בגנים, בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים, שכן כאמור לראשונה ההערכה תבוצע לגבי מורים בכל הדרגות (2-9), בעוד שבעבר רק עובדים בדרגות הגבוהות (7-9) שעמדו לפני קידום הוערכו על ידי מנהל בית הספר. על פי המודל החדש של משרד החינוך המורים יימדדו בין השאר על "קשר חם, דואג ואכפתי" עם התלמידים. בנוסף, המורים יימדדו על השותפות שלהם עם הורי התלמידים, נושא שנחשב לנפיץ, בשל הטענות של מורים רבים כי ההורים מתערבים יתר על המידה במתרחש בין כותלי בית הספר. 

עד כה משרד החינוך העריך מדי שנה את תפקודם של כ־7,000 מורים בלבד. התוכנית החדשה תכלול הערכה של 33 אלף מורים בשנה מתוך כוונה שכל 130 אלף עובדי ההוראה בתוכנית "אופק חדש" יימדדו. חידוש נוסף שעלול לגרום אי נחת לחלק מהמורים הוא שעובדי ההוראה האחרים בבית הספר כמו רכזי שכבה או רכזי מקצוע יהיו שותפים להערכת המורה - מה שהיה עד כה בסמכותו הבלעדית של מנהל בית הספר. הדבר עלול ליצור מתח בקרב המורים שכן בבתי ספר רבים הערכות מורים הן קרקע פורה ל"חיסול חשבונות" ומורים רבים התלוננו בעבר שהקידום נעשה על רקע פרסונלי ולא מקצועי. המודל הוצג לראשונה בכנס השדולה לקידום המורה וההוראה בישראל בראשות ח"כ ד"ר יפעת שאשא ביטון (כולנו), יו"ר הוועדה לזכויות הילד. מנהלים שלקחו בו חלק התרעמו עליו בטענה כי המודל יצריך מהם עוד זמן ומשאבים שלטענתם ממילא חסרים להם. 

איך זה יעבוד בפועל? במודל ארבעה מדדי־על: מחויבות לתלמידים ולבית הספר, מומחיות בתחום ההוראה, ניהול ההוראה ולמידה והתמקצעות לאורך תקופת העבודה. בכל אחד מארבעת הנושאים 3 מדדים (כלומר 12 מדדים בסך הכל) שלפיהם תיעשה הערכת המורה, ובכל אחד מהם פירוט הנושאים שיובאו בחשבון. 

כך למשל, תחת מדד העל של מחויבות לתלמידים ולבית הספר ישנם שלושה תת־מדדים; הראשון הוא הקשר עם התלמיד, שבו המורה יימדד על היכרות טובה עם תלמידיו וכן על קשר חם ואכפתי. במדדים הנוספים המורה יימדד על ידע עיוני ומעשי, על יצירת אתגר ושותפות עם ההורים. 

"התמודדות עם רגשות"

עוד בין המדדים להערכת המורים: הידע בתחום הלימוד ושליטה בתוכנית הלימודים, קישור החומר לחיי היום־יום, שילוב של טכנולוגיה והאקלים בכיתה. במשרד החינוך יתייחסו בהרחבה להיבטים הרגשיים־חברתיים שמורה משרה בכיתה וגם להיבטים ערכיים. המודל מיועד לעובדי ההוראה של תוכנית "אופק חדש" ומורה יוכל לבחור רק חלק מהמדדים להערכתו ובמקביל גם יעריך את עצמו.

ח"כ יפעת שאשא ביטון (כולנו) אמרה כי "המודל חייב להיות חלק בלתי נפרד מהשיח ומהתרבות הארגונית הבית־ספרית. השימוש בו לצורך הערכה מעצבת ומצמיחה של עבודת המורים באופן שוטף, ובמסגרת תהליך משותף שלהם עם הנהלת בית הספר, יוצר כלי איכותי שיאפשר את התפתחותם המקצועית של המורים בפרט ושל בית הספר בכלל לטווח הארוך". שאשא ביטון הוסיפה כי "זו הזדמנות פז למערכת החינוך למנף את המודל לצורך ריכוז מאמץ באיתור ובהתמודדות עם סוגיות חברתיות ורגשיות של תלמידים".

שר החינוך נפתלי בנט אמר כי "חינוך טוב תלוי באיכות ההוראה, ואנחנו פועלים כדי להרחיב, לחזק ולהשביח את איכות המורים שלנו. בסופו של יום המורים הם עמוד התווך של המערכת. יצאנו לדרך עם מודל הערכה חדש שיהווה צעד נוסף בתהליכי העבודה שלנו לחיזוק ההוראה והלמידה. המודל ישמש בידי המנהלים והמורים כלי עבודה אפקטיבי. במסגרתו, כל מורה יוכל לקבל משוב על תפקודו והתפתחותו המקצועיים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר