בשל קשירה אסורה של חולים: יפוטר אח בביה"ח אברבנאל

בעקבות חשיפת "ישראל היום": נציב שירות המדינה החליט לפטר את בוריס טרנוב, שחשוד בשני מקרי קשירות מיותרות למשך שעות ללא כל השגחה

המרכז הרפואי לבריאות הנפש // צילום: יוסי זליגר // המרכז הרפואי לבריאות הנפש // צילום: יוסי זליגר

בצעד חריג ויוצא דופן החליט לפני שבוע נציב שירות המדינה, משה דיין, לפטר אח מוסמך, אשר עובד זה 22 שנה בבית החולים הפסיכיאטרי הממשלתי אברבנאל בבת ים, בעקבות מעורבותו בשתי פרשות קשות של קשירות חולים פסיכיאטריים. 

בכך אישר הנציב את ההחלטה של מנהל בית החולים פרופ' יובל מלמד, שהחליט ב־2016 לפטר את האח בוריס טרנוב. הנציב קבע כי הפיטורים הם בגלל "אי התאמתו" לתפקיד כאח, וזאת בעקבות מעורבותו בשני אירועים שבהם "הפר עקרונות מקצועיים ובטיחותיים של נוהלי קשירת מטופל, קיבל החלטות שלא בסמכות, דיווח דיווחי כזב ברשומות הרפואיות ונתן טיפול תרופתי ללא הוראות רופא". ההחלטה התקבלה בהמשך לחשיפת הפרשה הקשה ב"ישראל היום".

האח דוחה את כל הטענות נגדו, וטוען כי ההחלטה על הפיטורים אינה סבירה ופוגעת באופן אנוש בזכויותיו. הוא הגיש לבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב עתירה בדרישה לביטול הפיטורים, והדיון הראשון מתוכנן להתקיים היום.

כפי שנחשף ב"ישראל היום", החקירה במשרד הבריאות התמקדה בשני מקרים שאירעו באותה מחלקה סגורה ב"אברבנאל" בדצמבר 2015 ובינואר 2016. בחקירה התגלו ממצאים קשים על דרך קשירת החולים במחלקות הסגורות, ועל טיפול לא ראוי ולא חוקי בקשירת חולים של חלק מהצוות הסיעודי וחלק מהרופאים, תוך סיכון חיי אדם וחשש לפגיעה קשה בזכויות האדם והחולה.

על פי ממצאי החקירה, במקרה הראשון חולה הצית את עצמו בחדר הקשירה לאחר שנקשר, על פי החשד, בלי כל הצדקה חוקית. החולה נקשר במשך כארבע שעות למיטה מיוחדת, אף ששיתף פעולה עם הצוות. בנוסף, הוא נקשר בלי שהרופאה התורנית בדקה אותו בעצמה, כמתחייב, ובלי שהאח והאחות שעבדו באותה משמרת בדקו אותו. למרות זאת, הצוות הסיעודי רשם בתיק הרפואי שהוא בדק את החולה כל חצי שעה. נוסף על כך, החקירה גילתה כי האח האחראי במשמרת, בוריס טרנוב, נתן לחולה בזמן הקשירה תרופה בלי שקיבל הוראה של רופא לכך, ולא נתן תרופה אחרת שהרופאה דווקא ביקשה לתת לו. בזמן הקשירה החולה עישן סיגריה - לאחר שהמצית והסיגריה הושארו לו בניגוד להוראות - והצית את החדר ואת עצמו. אש התלקחה בחדר, אך למרבה המזל לא נפגע. במקרה השני התגלה כי מטופל אחר באותה מחלקה היה מוגבל במשך יותר משמונה שעות בארבע גפיו, ושהה במשך שעות לבדו בחדר הקשירה ללא כל בדיקה של הרופאה התורנית או של האח טרנוב ושל אחות נוספת.

בעקבות חקירת משרד הבריאות הודיע באוגוסט 2016 נציב קבילות הציבור למקצועות הרפואיים, ד"ר בועז לב, למנהל אברבנאל פרופ' מלמד, כי הוא החליט על הגשת קובלנה משמעתית נגד האח והאחות.

עו"ד קייזמן, שמייצג את האח שמפוטר, מסר כי "לא יכול להיות שחצי שנה לקח לנציבות שירות המדינה לקבל את ההחלטה על הפיטורים, וזה עושה פלסתר מכל הטענות כאילו הוא מסכן את בריאות החולים חסרי הישע". ממשרד הבריאות נמסר: "נציבות קבילות הציבור טיפלה בפרשה במהירות, והוגשו קובלנות משמעתיות נגד טרנוב ושתי אחיות נוספות". מאברבנאל נמסר כי "ביה"ח בדק את הנושא לעומקו, ופעל במלוא חומרת הדין. בשנה האחרונה קיימת ירידה של 70 אחוזים בקשירות בבית החולים: ישנן מחלקות בהן אין קשירות כלל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר