אור ירוק: "סביבת מוסדות החינוך ובתי הספר לא בטוחה עבור ילדינו"

בלעדי • עמותת אור ירוק ביצעה בדיקה מקיפה של מחדלי התעבורה בסמוך לבתי ספר • "הממצאים - נורה אדומה לרשויות" • מתנדבי העמותה בדקו מפגעים ב-401 בתי ספר בכ-100 יישובים

אור ירוק: "סביבת מוסדות החינוך ובתי הספר לא בטוחה עבור ילדינו" // צילום: לירון אלמוג

בתי ספר ורשויות ממשיכות להתעלם ממפגעי בטיחות תחבורתיים מסוכנים ליד מוסדות חינוך: עמותת אור ירוק ביצעה כמידי שנה את הבדיקה השנתית לאיתור מפגעי תחבורה ותעבורה מסוכנים ליד מוסדות חינוך ברחבי הארץ. על פי הבדיקה, מצאה ליקויים המסכנים את חיי הילדים. בעמותה טוענים כי "סביבת מוסדות החינוך ובתי הספר לא בטוחה עבור ילדינו".

הבדיקה המקיפה שביצעו מתנדבי עמותת אור ירוק נעשתה ב-401 בתי ספר בכ-100 ערים, ישובים ורשויות ברחבי הארץ לקראת סוף שנת הלימודים. בין המתנדבים חניכי קבוצות הנוער לכבוד שניאור חשין וחונכי פר"ח, שיצאו במטרה לאתר את אותם מפגעי בטיחות שמסכנים את הילדים ולהתריע בפני הרשויות.

נציין כי בתחילת שנת הלימודים מחויב כל מוסד חינוכי במדינת ישראל לבצע בדיקת בטיחות בקרבתו. בעמותה ציינו כי במהלך עונת החורף ועם חלוף הזמן, חלה שחיקה בתשתיות סביב מוסדות החינוך אשר עלולה להגביר את הסיכוי להיפגעות תלמידים בתאונות דרכים.

מתנדבי עמותת אור ירוק בדקו חמישה מפגעים בסביבת בית הספר – תקינותו/הימצאותו של מעבר החציה מול בית הספר (צבע דהוי או מחוק), הימצאות פס האטה אשר מרסן את מהירות הנסיעה, הימצאות שלטים המתריעים על המצאות ילדים בדרך ותקינותם, האם קיים מעקה בטיחות מול  שער הכניסה, האם קיים מפרץ חניה להורדה בטוחה של הילדים מהרכב. בנוסף התבקשו המתנדבים לאתר מפגעי דרך שונים אשר עלולים להוות סכנה לבטיחות התלמידים.

דוגמאות בולטות למפגעים:

נתונים: עמותת "אור ירוק"

 

"נורה אדומה ברשויות המקומיות"

ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק, אמר: "הילדים שלנו הם הדבר היקר לנו מכל ולכן הממצאים המדאיגים של הבדיקה צריכים להדליק נורה אדומה ברשויות המקומיות ובמשרד התחבורה".

קיטה ציין כי חייבים לתקן את הליקויים לפני שיקרה אסון ולא אחריו. הדרך אל בית הספר והסביבה חייבים להיות סטריליים ובטוחים עבור הילדים, כדי להבטיח שכל ילד יחזור הביתה בשלום בסוף כל יום לימודים.

"הרשויות המקומיות חייבות לשים בראש סדר העדיפויות את בטיחות הילדים שלנו באמצעות התקנת פסי האטה לריסון המהירות, שילוט והסברה לנהגים ומעקות בטיחות סביב בית הספר ויצירת סביב סטרילית ממפגעי בטיחות", ציין קיטה.

  סביבת בית הספר איננה מוגנת // צילום (אילוסטרציה): GettyImages

 

200 תלמידים נפגעו בצורה קשה

על פי נתוני הלמ"ס העדכניים שפורסמו בשנת 2016, כ-8,000 תלמידי (א-י"ב) נפגעו בתאונות דרכים בשנת הלימודים תשע"ג. מהנתונים עולה כי 25 תלמידים נהרגו באותה שנה וכ-200 תלמידים נפגעו בצורה קשה. בפילוח לפי מגדר עולה כי 57% מהנפגעים היו בנים ו-43% היו בנות.

65% מהתלמידים שנפגעו היו מהחברה היהודית ו-35% מהחברה הערבית. אחוז הנפגעים בחברה הערבית גדול מאשר חלקם באוכלוסיית התלמידים –שמנה כ-27%.

בגילאים הקטנים הילדים נפגעים יותר – 75% מהנפגעים היו תלמידי בתי ספר יסודי (א'-ו'), 10% מהתלמידים שנפגעו היו בכיתה י"א וכ-15% מהנפגעים היו תלמידי כיתה י"ב.

 80% נפגעו בדרך עירונית ומספר דומה נפגעו בישוב שבו הם גרים. 63% מהתלמידים נפגעו כנוסעים, 20% נפגעו כהולכי רגל ו-17% תלמידים נפגעו כנהגים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר