הקיץ כבר כאן: כך תפסיקו להזיע

החום הכבד כבר איתנו ואיתו בעיות ההזעה • כך תתמודדו עם הזעת יתר בחלקים השונים בגופכם

8% סובלים מהזעת יתר אך יש פתרון לבעיה // צילום: GettyImages // 8% סובלים מהזעת יתר אך יש פתרון לבעיה // צילום: GettyImages

אם אתם יושבים עכשיו מול המחשב בחדר ממוזג, ומרגישים שהגיע הזמן להחליף חולצה כי עיגולי הזיעה נעשו, מה לעשות, קצת בולטים מדי, הכתבה הזו בשבילכם. 

כמו שרובכם ודאי יודעים, התפקיד העיקרי של זיעה הוא ויסות החום של מערכות הגוף, אך כ-8% מהאוכלוסייה בעולם סובלים מתופעה הנקראת הזעת יתר, זיעה שהיא בכמות גדולה יותר ממה שצריך בשביל לווסת את החום. 

הזעת יתר מופיעה באזורים בולטים למדי, דוגמת בתי השחי (אצל כ-50% מהסובלים מהזעת יתר), הפנים, כפות הידיים והרגליים. בשל כך, התופעה, אף כי אינה נחשבת ל"מחלה" במובן הקלאסי, גורמת לירידה משמעותית באיכות החיים של הסובלים ממנה. הסובלים מהתופעה נאלצים לבחור צבעים ספציפיים בפרטי הלבוש, להחליף חולצה מספר פעמים ביום, והמבוכה הנובעת ממראה הזיעה (ולעיתים הריח) גורמת לקושי במפגשים חברתיים, בהתבלטות בעבודה ומשפיעה משמעותית על הביטחון העצמי של הגבר או האישה הנאלצים להתמודד עם התופעה.

 

אז איך מצמצמים את הזעת היתר? 

בשל שההשלכות החברתיות והפסיכולוגיות של הזעת היתר הן כל כך עמוקות, חשוב שהסובלים ממנה יכירו את מגוון הטיפולים הקיימים היום. לעיתים הזעת היתר נגרמת כתוצאה מבעיה אחרת עמה הגוף מתמודד, וכך ההזעה היא רק תסמין; במקרה כזה, יש לטפל בבעיה עצמה ולא לנסות לפתור את בעיית ההזעה. אך ברוב המקרים הזעת היתר היא הבעיה הראשונית – ואז צריך לטפל בה באופן ממוקד. איגדנו עבורכם מדריך לבחירת הטיפול המתאים ביותר בהזעת יתר, לפי שלושה קריטריונים מרכזיים: עוצמת ההזעה, מיקומה והקריטריונים האישיים של הסובל/ת ממנה.

לכל בעיה פתרון שונה ומומלץ להתייעץ עם אנשי מקצוע // צילום: GettyImages

 

עוצמת ההזעה

הפרוטוקול הרגיל הוא קודם כל להתחיל בתכשירים למריחה דמויי דאודורנט הנקראים אנטיפרספירנטים, ומבוססים על מלחי אלומיניום הידועים ביכולת להפחית את הפרשת הזיעה מהבלוטות מה שהופך אותם לאפקטיביים בעיקר כאשר הזעת היתר  קלה יחסית ובמקומות בהם העור אינו רגיש במיוחד.

כאשר כמות הזיעה גדולה יותר או בהיעדר תגובה לאנטיפרספירנטים, הטיפול המקובל ביותר היום הוא טיפול בהזרקה של בוטולינום טוקסין, רעלן טבעי הפעיל בשתי תרופות רשומות בארץ: דיספורט (Dysport) ובוטוקס (Botox). הרעלן מנתק את מעבר האות שבין העצבים לבין בלוטות הזיעה המפעיל את הפרשת הזיעה, וכך למעשה פותר את הבעיה למשך תקופה של בין חצי שנה לשנה.

הניסיון מראה כי לדיספורט יתרון יחסי על פני בוטוקס בטיפול זה, אך שני התכשירים מאושרים לשימוש. הזרקת בוטולינום טוקסין הנו טיפול כמעט נטול כאב ותופעות לוואי,  ותוצאתו  מוגדרת טובה עד טובה מאד כאשר ההזעה פוחתת בכ-50-75%, אך רוב המטופלים נהנים מהפסקת זיעה מוחלטת לפחות בחודשים הראשונים לאחר הטיפול.

 

מיקום ההזעה

ראשית, התכשירים האנטיפרספירנטים מתאימים לכל מקום בגוף, אם כי מלחי האלומיניום עשויים לגרום לגירוי באזורים עם עור עדין כמו בתי שחי או מפשעות – כדאי לשים לב לכך. 

חשוב לדעת כי מטרתן של בלוטות הזיעה בבתי השחי אינן לווסת את החום, אלא לייצר ריח (שימוש היסטורי אותו ירשנו מעולם החי). הפתרונות המובילים להזעה בבתי השחי הן ההזרקות. הבוטולינום טוקסין ומכשיר חדש בשם MiraDry הפועל על בסיס גלי מיקרו, שמחקרים שבוצעו עמו עד כה מראים על יעילות גבוהה עד כדי תוצאה קבועה. כלומר, בחלק ניכר של המקרים, אחרי טיפול אחד או שניים, ההזעה לא חזרה.

בכפות הידיים, לעומת זאת, הטיפול היעיל ביותר הוא ניתוח (ניתן גם בהזרקה, אך פחות אפקטיבי), במסגרתו קוטעים את העצב הסימפאטתי המעביר את האות אל בלוטות הזיעה שבכף היד. למרות שהניתוח מביא לתוצאות טובות ותמידיות, הבעיה העיקרית של הטיפול היא הזעה מפצה – הופעת זיעה מוגברת באזורי גוף שונים, מה שלפעמים מהווה בעיה לא פחות חמורה מהבעיה הראשונית. 

הזעה בכפות הרגליים מהווה אתגר טיפולי בפני עצמו מכוון שפתרונות ניתוחיים אינם רלוונטיים במיקום זה, ההזרקות פחות אפקטיביות ומאד יקרות באזורים אלה. שימוש באנטיפרספירנטים עוצמתיים במיוחד ומכשור המבוסס על אלקטרופורזה יכולים להיות כלי עזר לטיפול בבעיה. מיקומים נוספים ופחות שכיחים כגון קרקפת, פנים, קיפולי שדיים ועוד, מתאימים יותר לטיפול בהזרקות של בוטולינום טוקסין.

 

מאפיינים אישיים של הסובל/ת מההזעה

לא מעט שיקולים בבחירת הטיפול בהזעת יתר נובעים ממאפיינים אישיים של המטופלים כגון גיל, מין, מצב כלכלי, בריאותי ועוד. כך, הזעת יתר בכפות ידיים עשויה להשתפר או אפילו להיפסק עם סיום תקופת ההתבגרות, נתון שיש להביא בחשבון בהחלטה על הניתוח.

גם מחיר הטיפולים בבוטולינום טוקסין או ב-MiraDry יכול להווה שיקול משמעותי (רבים מסתפקים בהזרקה אחת לשנה לקראת בואו של הקיץ ונשארים "יבשים" בעונה החמה, ובחורף נעזרים במזג אוויר ידידותי יותר). כמו כן, טיפול ב-MiraDry בנוסף לטיפול בהזעה גורם להסרת שיער בבתי שחי- תופעה שתמצא חן בעיני הבנות, אך יכולה להיות בעייתית לגברים.

כותב הכתבה הוא ד"ר אלכס אלטס, מומחה ברפואת עור

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר