המלצה: גם אמנים שלא שירתו יופיעו בפני חיילים

פרסום ראשון • אחרי שהיה סמל להשתמטות - אביב גפן בדרך להופיע בבסיסים • קצין החינוך והנוער ממליץ לראש אכ"א לאפשר לאמנים ששוחררו מסיבות מוצדקות להופיע בפני חיילים • בצה"ל כבר נפגשו עם גפן, מושיק עפיה ועוד

גפן. כבר לא סמל להשתמטות? // צילום: לירון מולדובן // גפן. כבר לא סמל להשתמטות? // צילום: לירון מולדובן

קצין החינוך והנוער הראשי ממליץ: לאפשר לאמנים ששוחררו מהצבא מסיבות מוצדקות להופיע בפני חיילי צה"ל. המלצת חיל החינוך נמצאת בימים אלה על שולחנו של ראש אכ"א, אלוף מוטי אלמוז, שטרם קיבל החלטה סופית בנושא. 

לשם קידום המהלך נפגשו קצינים בחיל החינוך והנוער בחודשים האחרונים עם כעשרה אמנים, שבעבר נאסר עליהם להופיע בפני חיילי צה"ל מפני שלא השלימו שירות צבאי מלא, ואותם אמנים הביעו רצון להופיע בפני חיילים בהתנדבות. הזמר הבולט והמוכר שבהם הוא אביב גפן, שבשנות ה־90 הפך לסמל ההשתמטות מהצבא. 

גפן חולל סערה, כשאי אז בראשית שנות ה־90, כשפרץ לתודעה הציבורית, הודיע בפומבי כי לא שירת בצה"ל ואף קרא לבני נוער שלא להתגייס כלל ופירסם שירים הקוראים נגד שירות בצה"ל ונגד מדיניות צה"ל בשטחים. ברבות השנים חשף גפן כי קיבל פטור משירות צבאי בשל מוט פלטינה בגבו לתיקון עקמת, אך עובדה זו לא מנעה מהשתמטותו משירות צבאי להיות שנויה במחלוקת. 

זמר נוסף שצה"ל מנהל עימו בימים אלה משא ומתן הוא מושיק עפיה, ששירת בצה"ל שנה ושמונה חודשים, אך לא השלים שירות צבאי מלא. בעבר נלחם עפיה באכ"א, שניסה למנוע ממנו את ההשתתפות בתכנית הריאליטי "היחידה". כאמור, בחודשים האחרונים הצבא ניהל מגעים עם לפחות עשרה אמנים שמבקשים לבוא ולהופיע בפני יחידות צבאיות בהתנדבות, והדבר נמנע מהם בשל העובדה שלא השלימו שירות צבאי מלא. לאחר שהמהלך יאושר על ידי ראש אכ"א, כל אמן שירצה להופיע בפני חיילים ולא ביצע שירות צבאי מלא יוכל להגיש בקשה להופיע בפני חיילים. 

הבקשה תיבחן על ידי ועדה מיוחדת של קצינים מחיל החינוך ואכ"א, בשיתוף אגודת אמני ישראל (אמ"י), כשאחד הקריטריונים יהיה סיבת שחרורו של האמן מהצבא. תנאי נוסף יהיה שאותו אמן אינו מתבטא בפומבי נגד צה"ל או נגד שירות צבאי, ויינתן משקל גם לרצונו של אותו אמן לתרום מזמנו, היינו שלא לקבל תשלום בעבור ההופעה. 

יצוין כי גם כאשר אמן מתנדב להופיע בצה"ל, הוא מקבל סכום סמלי לטובת שכר לאנשי צוותו, שאינם חייבים להתנדב. עד לפני כשנה הצבא לא הגביל את יחידותיו באופן משמעותי בסכומים ששולמו לאמנים, ולעיתים היה הצבא משלם עשרות אלפי שקלים על הופעה של אמן מבוקש בפני חיילים. לפני כשנה הגביל הצבא את הסכום שניתן לשלם בעבור כל הופעה והוא עומד על כ־10,000 שקלים. כעת, מתכוון הצבא להגדיל במעט סכום זה. 

שינוי החלטה בת עשור

ההחלטה שלא לאפשר לאמנים שלא השלימו שירות צבאי מלא להופיע מול חיילים התקבלה לפני כעשור, בעת שח"כ ואלוף (מיל') אלעזר שטרן שימש ראש אגף כוח האדם בצבא. האלוף שטרן החליט אז להיכנס חזיתית בתופעת ההשתמטות מהצבא, ובכלל זה לאסור הופעות של אמנים שלא שירתו שירות מלא בצה"ל במסגרות צבאיות. 

באותה העת חיל החינוך והנוער אף גיבש "רשימה שחורה" של אמנים שלא שירתו בצבא ובמילואים, ובהם אסף אמדורסקי, אביב גפן ובן ארצי. גם הזמר עברי לידר, ששירת בצה"ל זמן קצר בלבד, מצא עצמו בעבר בעין הסערה כשלא קיבל אישור להופיע בפני חיילים. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר